חדשות בריאות

מחקר חדש: טראומה בילדות עוברת בגנים לדור הבא

אם לא הבנתם למה הדור השני והדור השלישי לשואה עוד נושאים עליהם צלקות, מחקר חדש מסביר: טראומה בימי הילדות עוברת לדורות הבאים, בעיקר דרך האם

  • ט"ו כסלו התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כולנו יודעים שבני הדור השני לשואה – ולעיתים גם בני הדור השלישי – נושאים בנפשם צלקות מהזוועות שחווה הדור הראשון בתקופת חורבן יהדות אירופה. מחקר חדש בפינלנד מצביע על סיבה אפשרית: טראומת ילדות, מסתבר, עובר בגנים.

החוקרים בדקו את רישומו הבריאות של 3000 פינים שפונו לשבדיה במהלך המלחמה עם רוסיה הסובייטית בזמן מלחמת העולם השנייה. המפונים, שרובם היו בגיל טרום-בית ספר, נשלחו למשפחות מאמצות שבדיות ואולצו ללמוד שבדית. רק בתום המלחמה הם שבו לבתיהם בפינלנד.

החוקרים מצאו כי ילדיהן של בנות שהיו בקרב המפונים הללו היו בסיכון גבוה יותר באופן משמעותי להיות מאושפזים בגלל דיכאון או מניה דפרסיה. הממצא הזה לא נמצא בקרב ילדיהם של הבנים בקרב המפונים.

על אף שאפשר להניח שחלק מהסיבה לכך היא כישורי הורות לקויים של מבוגרים שגדלו בזמן מלחמה, החוקרים אומרים כי יש מספיק עדויות על כך שטראומה בימי הילדות משנה את הגנים וכך עוברת בירושה לדורות הבאים.

מחקר קטן הרבה יותר שנערך בעבר על ניצולי שואה – שכמובן סבלו הרבה יותר – מצא שהגן האחראי על ייצור הורמון המתח קורטיזול פעיל אצלם הרבה יותר, באופן שכנראה עובר בתורשה. המחקר הפיני, עם זאת, הוא הראשון שמתעד מעבר טראומה לדורות הבאים בקרב מדגם אוכלוסייה כה גדול, והראשון שמצביע על כך שדווקא טראומות שעברו על האם הן הקריטיות יותר.

"פינוי הילדים הפיניים תוכנן כדי להגן על הילדים מנזקי המלחמה עם רוסיה הסובייטית", כתבו החוקרים, "אבל התצפית שלנו על הסיכון הפסיכיאטרי לטווח הארוך שהגיע עד לדור השני היא מדאיגה, ומדגישה את הצורך לשקול סיכונים אפשריים כשמתכננים מדיניות שנועדת להגן על ילדים".

תגיות:טראומהבריאותגנים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה