פרשת וישב
פרשת וישב: האם יכולה להיות שלוה בעולם הזה?!
מדוע מגיעות ליעקב הצדיק כל תהומות הצער הזה? מה הוא ביקש בסך הכל? וכי לא מגיע לו לישב מעט בשלוה לאחר כל התלאות אשר פקדוהו?
- הרב עובדיה חן
- פורסם כ"ב כסלו התשע"ח |עודכן
(צילום: shutterstock)
קורות חייו של יעקב אבינו גדושים היו בצער ועגמת נפש. כל ימיו היו מסכת ארוכה של ייסורים, רדיפות ודאגות. לא רק מיום עמדו על דעתו היו התלאות מנת חלקו, אלא עוד קודם לכן, בהיותו עוּבָּר במעי אמו, היה מפרכס לצאת כדי שלא להימצא בקרבתו של עשיו הרשע.
כשכבר יצא לאוויר העולם, חי יעקב במלחמה תמידית, פְּנִים-משפחתית, כשעשיו מבקש בכל רגע את נפשו. חרף היותו איש תם יושב אהלים, נאלץ לסבול את שנאתו העזה של אחיו האדמוני ולהתחמק ממנו ללא הרף במטרה להגן על חייו. כשביקש להינשא, הלך ללבן במטרה לקחת את רחל בתו לאשה, אך האחרון מְרַמֵּהוּ על כל צעד ושעל במשך עשרים שנה מתישות, בו בזמן שהיה יעקב מסור אליו בלב ובנפש, ביום ובלילה.
בהמשך, יעקב מצליח איכשהו לצלוח את המפגש הגורלי עם עשיו, ואז, סוף סוף שב אל ארץ מגורי אביו, כשהוא מבקש אחרי ככלות הכל לישב בשלווה בארץ כנען, ולחיות מעט חיים רגועים. כעת, הוא סובר לעצמו, הגעתי אל המנוחה ואל הנחלה, ומכאן יתנהלו חיי על מי מנוחות.
אלא שאז נוחתת עליו בקול רעש גדול צרתו של יוסף – "ביקש יעקב ליישב בשלוה – מיד קפץ עליו רוגזו של יוסף".
חז"ל דרשו על יעקב את הפסוק באיוב (ג', כ"ו): "לא שלוותי ולא שקטתי ולא נחתי ויבוא רוגז", לא שלוותי – מעשיו, ולא שקטתי – מלבן, ולא נחתי – מִדִּינָה, ויבוא רוגז – בא עלי רגזו של יוסף" (בראשית רבה פרשה פ"ד, ג').
פליאה גדולה יש כאן – מדוע מגיעות ליעקב הצדיק כל תהומות הצער הזה? מה הוא ביקש בסך הכל? וכי לא מגיע לו לישב מעט בשלוה לאחר כל התלאות אשר פקדוהו? מה היתה התביעה כלפיו? הלא רצונו מובן מאד?!
למעשה, הטענה על יעקב מובאת במדרש: "צדיקים מבקשים לישב בשלוה, אומר הקב"ה: לא דיין לצדיקים מה שמתוקן להם לעולם הבא, אלא שמבקשים לישב בשלוה בעולם הזה?!" (בראשית רבה שם). ועדיין לא מובן, למה לא מגיעה לצדיקים מעט מנוחה בעולם הזה? מה דופי יש בכך? וכי משום שיש להם עולם הבא, אסור להם להיות שלוים בעולם הזה? הרי יעקב ודאי לא ביקש לנצל את השלווה לבטלה? ללא ספק חפץ היה להתפנות לעבודתו יתברך!\
אלא – מסביר הגאון רבי משה לוי זצ"ל (הובאו דבריו בספר "באמונתך") – יש לדעת כי כל המאורעות הקשים העוברים על האדם בעולם הזה, הינם לטובתו כדי שיתכפרו לו עוונותיו בעולם הזה, ויכנס לעולם הבא זך ונקי. הייסורים בעולם הזה מהווים תחליף לעונשי העולם הבא, וכידוע אין צער וכאב בעולם אשר יכול להשתוות לייסורי העולם הבא. ומעתה, ודאי שעדיף לכפר בייסורים כאן בעולם הזה על פני העונשים הקיימים בעולם הבא. אדרבא, מי שמקבל אך טוב בעולם הזה הוא זה שצריך לדאוג ולפחד, כי אפשר שהוא רשע, והקב"ה משלם שכרו בעולם הזה.
התביעה על יעקב היתה אפוא על עצם רצונו ובקשתו לישב בשלווה בעולם הזה. במדרגה של יעקב, נדרש ממנו להאמין ולחוש כי כל מה שעבר או יעבור מכוון בעצם לטובתו הנצחית, ורק שם, בעולם הבא, נמצא מקום השלווה האמיתית.
* * *
ובמדרש רבה (שמות נ"ב, ג'), מסופר על אחד מתלמידי רבי שמעון בר יוחאי זיע''א שנסע לחוץ לארץ, וחזר ארצה לאחר תקופה מסוימת עם עושר גדול. התלמידים, אשר ראו את עשירותו, התקנאו בו ורצו גם הם לנסוע לחוץ לארץ.
הוציאם רבי שמעון בר יוחאי לבקעה אחת הסמוכה למירון, התפלל ואמר: "בקעה, בקעה, התמלאי דינרי זהב!". מיד החלו לבצבץ דינרי זהב בבקעה, עד שכל הבקעה התמלאה דינרי זהב. אמר רבי שמעון לתלמידיו: אם הנכם מבקשים להתעשר, הרי לכם כאן הזהב, קחו כאוות נפשכם".
"אך דעו", הזהירם, "כל הלוקח כעת, נוטל הוא את חלקו בעולם הבא, שאין שכר התורה אלא לעולם הבא, שנאמר 'ותשחק ליום אחרון'".
כיון ששמעו כך, משכו ידיהם.