חדשות בריאות

תקווה חדשה לחולי אלצהיימר: טיפול בתא לחץ משפר תפקודים מוחיים

מחקר שנערך על עכברים נותן תקווה לחולי אלצהיימר: הטיפול משפר תפקודים מוחיים ומפחית את הדלקת במערכת העצבים

  • כ"ג כסלו התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חוקרים מאוניברסיטת תל אביב מצאו שטיפול בתא לחץ הביא לשיפור במצבם של חולי אלצהיימר. המחקר נערך על עכברים, והוכיח שלאחר טיפול בתא הלחץ, העכברים הוכיחו שיפור מובהק ביכולותיהם הקוגניטיביות.

ההטבה התבטאה בעלייה של פי 5.6 במצב תנאי חמצן הנמוכים במוחות העכברים החולים ובירידה ניכרת - 65%, בהופעת הסמנים הפתולוגיים המאפיינים את האלצהיימר, כגון משקעי אמילואיד, ובירידה של 70% בחלבון טאו מזורחן. הטיפול בתא הלחץ הוביל להורדת רמת הפקטורים הגורמים לדלקת, להעלאת הפקטורים נוגדי הדלקת, ובכך לירידה בדלקת במערכת העצבים.

פרופ' אורי אשרי, מוביל המחקר, מציין כי "המחקר מראה שטיפול בחמצן בתא לחץ משפר בו-זמנית, ובאופן מהותי, כמה תהליכים שנפגעו במחלה, ובכך מביא לשיפור התנהגותי".

פרופ' שי אפרתי מוסיף ואומר כי "בהקשר של בני אדם, יש להניח כי הטיפול צריך להינתן בשלבים המוקדמים של הירידה הקוגניטיבית, לפני שיש פגיעה נרחבת ברקמת המוח, ופה יש אתגר גדול מאוד בזיהוי מוקדם של המחלה. מעל לכל, הממצאים מדגימים לראשונה בצורה ישירה, על רקמת המוח, את המנגנונים השונים שבהם הטיפול בתא לחץ יכול להביא לשיפור תפקודיים מוחיים".

על סמך ממצאי הניסוי בעכברי המודל, מתגבשים בימים אלה פרוטוקולים טיפוליים לבני אדם, שיהוו בסיס למחקרים בבני אדם החולים באלצהיימר.

יצוין כי טיפול בתא לחץ מהווה שיטה מוכרת ומקובלת, וחולים רבים נעזרים בה. ביניהם: חולים שלקו בשבץ מוחי או בחבלות ראש, גם שנים לאחר האירוע.

מחלת אלצהיימר היא מחלה קשה ומתקדמת של מערכת העצבים המרכזית, הנפוצה בייחוד (אך לא רק) בקרב קשישים. היא מתבטאת בניוון איטי ומתמשך עד למוות של תאי העצב במוח. המחלה תוארה לראשונה ב-1906 על ידי החוקרים הגרמנים אלויס אלצהיימר ואמיל קרפלין. 

תגיות:אלצהיימררפואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה