זוגיות ושלום בית

סוד הנישואין: בין כלה לחמותה - חלק ב’

מהי הטעות שעושים הורים כלפי הזוגות הצעירים? וכיצד תנהג הכלה כלפי חמותה בחכמה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

במאמר הקודם דנו בשאלה מדוע מצוי המצב שכלה וחמותה אינן מסתדרות. נמשיך כעת לדון בטעויות נפוצות אצל ההורים.

טעות נפוצה אצל הורי זוג צעיר, היא ריבוי ביקורים אצל בנם/בתם עד שכלתם או חתנם קצים בהם. לא פעם הם אפילו מגיעים לריב של ממש ביניהם, מיד לאחר עזיבת ההורים את הבית בפנים מחייכות וקורנות מאושר...

על ההורים תמיד לזכור כי הזוג הצעיר עוסק בבניית הקשר שביניהם. וממש כמו באתר בניה, על בית הזוג הצעיר תלוי כביכול שלט המזהיר: "סכנה כאן בונים. הכניסה (כמעט...) אסורה". משום כך עליהם למעט בביקורים, ולהימנע לחלוטין מביקורת על חתנם או כלתם. וגם אם מתקשים להתאפק, משום שרואים חסרונות ומחדלים של ממש, יחזקו את עצמם בהתבוננות כי לבתם או לבנם יש קשרים אישיים עם בן/בת הזוג בתחומים בהם אין להורים שייכות, וקשרים אלה נותנים להם כח סבל והתמודדות, כח שאינו נמצא בהורים.

גם על בני הזוג לזכור נקודה יסודית זו, ולא להתפתות בקלות לביקורות ולטענות הורים וקרובים, או לעצתם הבלתי מחושבת, ברוב המקרים, להתגרש. בגירושין סובלים בדרך-כלל הרבה יותר.

מאידך, על הכלה לזכור תמיד כי עם נישואיה היא תופסת את מקומה של אישה אחרת, ותיקה וחשובה, הלא היא אֵם בעלה. משום כך מוטל עליה לגלות תמיד הבנה לדיבוריה ומעשיה של אישה יקרה זו שטיפחה וגידלה את הבעל עד היותו איש. אסור לה להיעלב מהתעניינות בנוסח "מה בישלת היום?". כלות רבות מתייחסות לשאלות מסוג זה כהתערבות בוטה בענייני הבית, וכניסיון לעקוב אחרי תפקודה כאשה נשואה. הן שומעות בדרך-כלל בשאלות מסוג זה את השאלה: "האם את דואגת לבני כראוי?", אלא ששאלה זו נעטפה באריזת שאלה אחרת, עדינה יותר, והדבר מקומם אותן עד כדי תגובות חריפות ואפילו סכסוך עם בן הזוג / עם אמו / עם בן הזוג ואמו. יש לזכור שאף על פי שיתכן שהפרשנות נכונה, ולזה בעצם התכוונה החמות, על הכלה לגלות הבנה לדאגת אֵם לבנה ולא להיעלב, אלא אדרבה, לשתף פעולה בחיוך אוהב ושמח, מתחשב ומבין. שהרי "להבין – זה לסלוח". אמנם, כאמור, על החמות להימנע לחלוטין מחטטנות מיותרת זו.

כלה חכמה במיוחד נוהגת אף יותר מכך. לאחר שהבינה את תחושת חמותה, פונה היא מידי פעם בטלפון לחמותה ואומרת בערך כך: "כשהתארחנו בביתכם בשבת האחרונה, שמתי לב ששמעון (- שם בעלה) אוהב מאד את סלט הגזר שהכנת. איך את עושה את זה? תוכלי ללמד אותי?". ומוסיפה כלאחר יד: "אמנם אני יודעת שלעולם לא אצליח להגיע לאיכות ולטעם שלך, אבל...".

בכוחם של מסרים כאלה, שעניינם: "את הבוגרת והמנוסה ואני הצעירה וחסרת הניסיון. נא עזרי לי!", המועברים באמצעות שיחות קצרות ופשוטות, לחולל נפלאות בגישת אם הבעל לכלתה. ברוב המקרים, במקום למתוח ביקורת ולהצביע על חסרונות הכלה בפני הבן-הבעל, היא מאמצת אותה בחום כבת, מייעצת לה מתוך ניסיונה, והן אף יכולות להפוך לחברות אוהבות אהבת אמת בלב ונפש.

את הספר 'המדריך המלא לנישואין מאושרים' של הרב זמיר כהן אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס.

תגיות:כלה וחמותהזוגיותסוד הנישואין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה