חדשות בארץ

מי הזיז את הגבינה שלי: רפורמת סימון המוצרים עולה שלב

רפורמת סימון המזון תעלה להצבעה בוועדת הבריאות של הכנסת ובמרכזה: סוגיית הגבינה הצהובה. לוביסטים לוחצים, חברת תנובה מתנגדת למתווה שיעניק לה מדבקה אדומה ומדגישה את הרכיבים הבריאותיים בגבינה. ומה עם שאר המוצרים?

  • ב' טבת התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רפורמת סימון המזון עולה שלב, ותגיע הבוקר (רביעי) לדיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת. מטרת הרפורמה שנוצרה בעקבות "הועדה לקידום תזונה בריאה" שהקים משרד הבריאות, היא לסמן מוצרים מתועשים לפי שני מסלולים: מוצרים המזיקים לבריאות (עם עודפי מלח, סוכר, שומן טראנס או נתרן) יסומנו באדום, ואילו מוצרים שעומדים ברף של משרד הבריאות יסומנו בירוק ויוגדרו כבריאיםביום שני הודיע יו"ר ועדת הבריאות העבודה והרווחה של הכנסת, ח"כ אלי אלאלוף, כי תקנות לסימון אדום של מזון מזיק יובאו להצבעה השבוע. בדיון שהתנהל אז בכנסת התנהל ויכוח בנוגע לשתי סוגיות מהותיות בנושא: הראשון הוא הסירוב של יצרניות הגבינות הצהובות לקבל מדבקה אדומה וכן בנוגע לביטול הסימון על אבקות מרק - האם לסמן את כמות הנתרן למנה או למאה גרם.

היום, כאמור, יעמוד במרכז הדיון נושא סימון הגבינה הצהובה כשאלאלוף יעלה את הנושא להצבעה לאחר שבועות ארוכים של דיונים אליהם לא הגיעו חלק מחברי הוועדה. אלאלוף הודה בדיון כי נפגש, בליווי חברי כנסת נוספים, עם נציגי חברת "תנובה", השולטת ב-72 אחוז מהשוק ונחשבת למונופול. החברה לוחצת שלא לאשר את המתווה הקיים וטוענת כי יש לתת לגבינה הצהובה, שמכילה חומרים בריאותיים אחרים, יחס שונה משאר הגבינות. וכאן בדיוק החל הויכוח. ח"כ רחל עזריה ממפלגת "כולנו" הסבירה: "אנחנו בסך הכל מעלים את מודעות ההורים ולא אוסרים על צריכה", בעוד נציג חברת תנובה, המדען הראשי זאב פיקובסקי, טען בדיון: "הגבינה הצהובה נופלת קורבן. יש לה רכיבים חשובים כמו חלבון, סידן, ויטמינים ומינרלים שנכללים במוצר. אני חרד לגורל הילדים. אם צריכת הסידן תפחת בגלל שאימא תחשוב שזה מסוכן, נצטער בעוד עשר שנים".

כך או כך, על פי המלצות הוועדה, על התקנות להיכנס לתוקף עד חודש ינואר הקרוב. אחד הנושאים שעלו אז בדיון הוא שינוי הסימון לגבי מוצרים עם עודפי נתרן. הוועדה הורידה את הרף, וחלק מחברי הכנסת שנכחו באולם חשדו כי הדבר נובע משיחות עם לוביסטים ואמרו: "הדבר עשוי להוביל לפגיעה בבריאות הציבור". ח"כ מירב בן-ארי השיבה כי "אנחנו לא מושפעים מלוביסטים. אנחנו שומעים את כל הצדדים ומקבלים החלטות".

 

תגיות:רפורמהגבינה צהובהסימון מוצרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה