חדשות בעולם

איפה נמצאת מדינת טוגו, ולמה היא תומכת בישראל?

מיהן המדינות שהתנגדו להצעת ההחלטה באו"ם המעקרת מתוכנה את הכרתו של טראמפ בירושלים, ומה המניעים שלהם לתמוך בישראל?

  • ו' טבת התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רוב מדינות האו"ם, כרגיל, הצביעו שוב בשבוע שעבר נגד ישראל. ליתר דיוק, הצעת ההחלטה בעצרת הכללית כוונה לארצות הברית והצהירה כי ההחלטה להכיר בירושלים כבירת ישראל 'מרוקנת מתוכנה'. אבל במקרה הזה, כמובן, תמיכה בגינוי לארצות הברית היתה הצהרת עוינות לישראל ולמדיניות ממשלתה.

בעקבות ההצבעה, שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, ערכה מסיבת 'ידידות' שאליה הוזמנו רק מדינות שהצביעו נגד, נמנעו, או כלל לא השתתפו בהצבעה. מדינות שונות בחרו להיעדר כדי לא להרגיז מידי את ממשל טראמפ – אבל גם לא להרגיז מידי את הקהל הביתי שלהם. כך למשל, קנדה נמנעה בהצבעה. אבל הרשימה המעניינת במיוחד היא זו של שבע המדינות שהצטרפו לארצות הברית ולישראל בהצבעה 'לא' על ההחלטה. קרוב לוודאי שעל חלקן לפחות מעולם לא שמעתם: גואטמלה, הונדורס, איי מרשל, מיקרונזיה, נאורו, פלאו, וטוגו.

שלוש מדינות-איים מהאוקיינוס השקט, איי מרשל, מיקרונזיה, ופלאו, פשוט לא מצביעות אף פעם בניגוד לרצונה של ארה"ב. יש להם קשרים קרובים עם וושינגטון כבר עשרות שנים, והם מקבלים סיוע והטבות שונות מאמריקה בתמורה לנאמנות מוחלטת. בנוסף, בעשורים האחרונים גם ישראל פיתחה איתן קשרים דיפלומטיים טובה בתמורה לסיוע. הסיוע הזה אחראי בין השאר לכך שגם נאורו, מדינה שלא מחזיקה בהסכם עם ארה"ב, התנגדה להצעת ההחלטה. בנאורו יש עשרת אלפים תושבים ומעט משאבים טבעיים, מה שגורם לה להזדקק לכל חסד שמדינה כלשהי מוכנה להרעיף עליה.

ומה עם טוגו, מדינה במערב אפריקה, שמעטים יודעים משהו עליה? בטוגו שולט דיקטטור שמשום מה אוהב מאד את ישראל, ובמיוחד את העזרה בפיתוח שהוא מקבל ממנה. נתניהו תמך בו בתקופה של קשיים פוליטיים, והדיקטטור השיב טובה בכך ששיגר את נציגו באו"ם להתנגד להצעת ההחלטה.

גואטמלה והונדורס נמצאות בדרום אמריקה בל מצבן דומה לטוגו: משברים פוליטיים פנימיים מצריכים את ראשי המדינות הללו להזדקק לתמיכה מבחוץ. ג'ימי מוראלס, נשיא גואטמלה, חשוד בפרשיות שחיתות רבות, אבל באמונתו הוא אוונגליסט והוא ידיד של נתניהו, שגם ביקר במדינה השנה. בראש הונדורס עומד כרגע חואן אורלנדו הרננדז, שמקבל סיוע בטחוני לשלטונו הרעוע מעט מישראל – ואשר כוחות אמריקאים מאמנים עבורו את הצבא שלו.

בקיצור, כמו תמיד בפוליטיקה בינלאומית: הכל אינטרסים.

תגיות:התנגדותהאו"םדונאלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה