דברי תורה
ותן חלקנו: מה צופן לנו העתיד?
תְּקוּפוֹת בְּחַיֵּי אֻמָּה וּתְקוּפוֹת בְּחַיָּיו שֶׁל אָדָם - בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ
- ותן חלקנו
- פורסם ז' טבת התשע"ח |עודכן
לָמָּה פָּרָשָׁה זוֹ סְתוּמָה מִכָּל הַפָּרָשִׁיּוֹת שֶׁל תּוֹרָה? אֶלָּא, כֵּיוָן שֶׁנִּפְטַר אָבִינוּ יַעֲקֹב, הִתְחִיל שִׁעְבּוּד מִצְרַיִם עַל יִשְׂרָאֵל. דָּבָר אַחֵר: לָמָה הִיא סְתוּמָה? מִפְּנֵי שֶׁבִּקֵּשׁ יַעֲקֹב אָבִינוּ לְגַלּוֹת אֶת הַקֵּץ, וְנִסְתַּם מִמֶּנּוּ. דָּבָר אַחֵר: לָמָה הִיא סְתוּמָה? מִפְּנֵי שֶׁסָּתַם מִמֶּנּוּ כָּל צָרוֹת שֶׁבָּעוֹלָם (בראשית רבה, פרשת ויחי, פרשה צ"ו)
כַּאֲשֶׁר מַתְחִילָה פָּרָשָׁה חֲדָשָׁה בַּתּוֹרָה, מוֹתִירִים רֶוַח בֵּינָהּ לְבֵין הַפָּרָשָׁה הַקּוֹדֶמֶת. לְדֻגְמָה - הַתְחָלַת פָּרָשַׁת וַיִּגַּשׁ. שׁוֹנָה הִיא פָּרָשַׁת וַיְחִי, שֶׁאֵין כָּל הַפְרָדָה בֵּינָהּ לְבֵין הַפָּרָשָׁה הַקּוֹדֶמֶת לָהּ.
מַדּוּעַ פָּרָשָׁה זוֹ "סְתוּמָה", בְּלֹא רֶוַח, וְשׁוֹנָה מִכָּל יֶתֶר פָּרָשִׁיּוֹת הַתּוֹרָה הַמַּתְחִילוֹת בְּרֶוַח לִפְנֵיהֶן?
לְפִי שֶׁפָּרָשָׁה זוֹ מְתָאֶרֶת אֶת פְּטִירָתוֹ שֶׁל יַעֲקֹב אָבִינוּ בְּמִצְרַיִם, שֶׁמִּיָּד לְאַחַר מִכֵּן הֵחֵל שִׁעְבּוּד בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְנִסְתְּמוּ עֵינֵיהֶם וְלִבָּם שֶׁל יִשְׂרָאֵל מִצָּרוֹת הַשִּׁעְבּוּד .
הֶסְבֵּר נוֹסָף: מִפְּנֵי שֶׁלִּפְנֵי מוֹתוֹ בִּקֵּשׁ יַעֲקֹב לְגַלּוֹת לְבָנָיו אֶת קֵץ הַגָּלוּת וְנִסְתַּם מִמֶּנּוּ הַקֵּץ כְּדֵי שֶׁלֹּא יְגַלֶּנּוּ.
הֶסְבֵּר נוֹסָף: בְּבוֹאוֹ לְמִצְרַיִם נִסְתַּתְּמוּ צָרוֹתָיו שֶׁל יַעֲקֹב, פָּסְקוּ צָרוֹתָיו שֶׁהָיוּ לוֹ בְּאֶרֶץ כְּנַעַן, שֶׁהֲרֵי מֵחַיֵּי רָעָב הִגִּיעַ לְחַיֵּי שֹׂבַע בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, וּמִשְּׁנוֹת אֵבֶל עַל הֵעָדְרוֹ שֶׁל בְּנוֹ, עָבַר לִשְׁנוֹת זִקְנָה שְׁלֵוָה לְיַד בְּנוֹ אֲהוּבוֹ שֶׁנִּמְצָא.
* * *
"נִסְתְּמוּ עֵינֵיהֶם וְלִבָּם שֶׁל יִשְׂרָאֵל", כָּךְ מַגְדִּיר רַשִׁ"י אֶת הַמַּצָּב שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל לְאַחַר פְּטִירָתוֹ שֶׁל יַעֲקֹב אָבִינוּ.
מַה יֵּשׁ בָּעַיִן וּבַלֵּב שֶׁדַּוְקָא הֵם נִסְתָּמוּ? מַה הֵם מְסַמְּלִים בַּחֹשֶׁךְ הַגָּדוֹל שֶׁהִשְׂתָּרֵר עַל הַמִּשְׁפָּחָה שֶׁמִּמֶּנָּה נִהְיֵינוּ לְעָם בַּשָּׁעָה הַקָּשָׁה שֶׁל פְּטִירַת אֲבִי הַמִּשְׁפָּחָה, יַעֲקֹב אָבִינוּ?
אָמַר הָאַדְמוֹ"ר רַבִּי מֵאִיר יְחִיאֵל מֵאוֹסְטְרוֹבְצָא , זיע"א, כִּי בְמַבָּט שִׁטְחִי נִרְאֶה שֶׁכֹּחָהּ שֶׁל הָעַיִן הוּא לִרְאוֹת אֶת הַהֹוֶה, אַךְ הָאֱמֶת הִיא שֶׁכֹּחָהּ הַגָּדוֹל שֶׁל הָעַיִן הוּא בַמֶּה שֶּׁרָאֲתָה בֶעָבָר, מִפְּנֵי שֶׁבַּעַל הָעַיִן אֵינוֹ יָכוֹל לְתָאֵר לְעַצְמוֹ דְּמוּת, חֵפֶץ אוֹ תַרְחִישׁ, אִם לֹא רָאָה אוֹתָם אֵי פַעַם בִּימֵי חַיָּיו.
הַלֵּב מְסַמֵּל אֶת הַתְּחוּשׁוֹת הָעֲתִידִיּוֹת - לֵב מַרְגִּישׁ וְחָשׁ אֶת הָעוֹמֵד לְהִתְרַחֵשׁ.
יֶשְׁנָן תְּקוּפוֹת בְּחַיֵּי אֻמָּה וְאַף בְּחַיֵּי אָדָם, שֶׁבָּהֶן הֶעָבָר הַטּוֹב רָחוֹק כָּל כָּךְ, עַד שֶׁנִּדְמֶה לָאָדָם שֶׁמֵּעוֹלָם לֹא הָיָה; וְאִלּוּ הֶעָתִיד - מִי רוֹאֶה אוֹתוֹ. הַכֹּל חָשׁוּךְ וְאָפֵל. נִדְמֶה כִּי אֵין תִּקְוָה וְכִי הַמַּצָּב הַנּוֹכְחִי יִקְפָּא לְתָמִיד.
לְאַחַר שֶׁמֵּת יַעֲקֹב אָבִינוּ וְאַחַר כָּךְ יוֹסֵף וְכָל הַדּוֹר הַהוּא, נִשְׁכַּח אַט-אַט הֶעָבָר הַמְפֹאָר; הֶעָתִיד הָיָה שָׁקוּעַ בַּטִּיט וּבַחֵמָר שֶׁהִטְמִיעוּם בָּהֶם הַמִּצְרִים, וְנִצְנוּצֵי הַגְּאֻלָּה לֹא נִרְאוּ בִּשְׁחוֹר הַדָּם, הַדְּמָעוֹת וְהַיִּסּוּרִים.
נִסְתַּתְּמוּ עֵינֵיהֶם וְלִבָּם שֶׁל יִשְׂרָאֵל. הֶעָבָר נִשְׁכַּח, הֶעָתִיד לֹא נִרְאֶה בָאֹפֶק.
וְדַוְקָא מִתּוֹךְ הָאֹפֶל יָצְאָה הַמִּשְׁפָּחָה מְחֻזֶּקֶת, וְהָיְתָה לְעַם סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים.
"ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן