חדשות בארץ

מהו החוק שעצבן את חברי הכנסת הערבים?

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה חוק המונע ממי שעבר עבירת טרור או עבירה ביטחונית להתמודד לכנסת. ענת ברקו הסבירה: "ההצעה מגנה מאלה שרוצים לעקור את קיומנו". חנין זועבי תקפה: "חוק של רדיפה פוליטית"

  • כ"ב טבת התשע"ח
(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק-יסוד: הכנסת (תיקון מס' 48) - הגבלת הזכות להיבחר בשל הרשעה בעבירת טרור או ביטחון חמורה של חברת הכנסת ענת ברקו, והצעה משלימה מטעם ועדת חוקה. על פי החוק, אדם שהורשע בעבירת טרור או עבירת ביטחון חמורה ונגזר עליו מאסר של שבע שנים לפחות, לא יוכל להתמודד בבחירות למשך 14 שנים מיום שחרורו מהמאסר בפועל. החוק הזה זכה לתמיכה גורפת של רוב חברי הכנסת. 83 תמכו, ורק 13 התנגדו ובניהם חברת הכנסת חנין זועבי.

נתחיל עם ההסבר לחוק. "מדובר באמצעי שנועד לסמל את הפסול שבמעשה הטרור ובכך להשפיע על התפיסות החברתיות של הציבור ועל חינוכו. במסגרת זו שמור מקום מרכזי להוקעה הציבורית של מי שפעל נגד מדינתו ואזרחיה", נכתב שם. "הדגשת הפסול האזרחי שבמעשה מחייב למנוע התמודדות לכנסת של מי שהורשע בעבירות טרור. על מנת למנוע תופעה פסולה זו, של התמודדות לכנסת של מי שכבר הוכיח כי הוא פועל נגד קיומה של המדינה או נגד שלום אזרחיה על רקע אידאולוגי, דתי וכל היוצא בזה. הצעת החוק אינה נועלת את הדלת בפני מי שהורשע בגין עבירה על רקע טרור ובלבד שסיים לרצות עונשו ובמשך שנים רבות חדל מלעסוק בטרור".

ח"כ חנין זועבי הגיבה: "אנחנו, חברי הכנסת וחברות הכנסת הערבים, ילידי הארץ, אלה שלא היגרו לארץ הזאת, אלה שהארץ הזו היא המולדת שלהם, אלה שהמדינה הזו קמה על חורבות העם שלהם, שגורש ב-48', על חורבות היישובים שלהם, שנהרסו ב-48', חושבים ויודעים שהחוק הזה הוא חוק של רדיפה פוליטית בכיסוי של מלחמה בטרור. יש פה בלבול מוחלט בין טרור לבין מאבק לדמוקרטיה".

מי שיזמה את החוק היא חברת הכנסת ענת ברקו. "הצעת החוק שיזמתי היא איזון נכון בין ערכינו לבין זכותנו להגן על עצמנו מפני מי שרוצים לעקור את עצם קיומנו", הסבירה. "החוק שלי בא למנוע היבחרות של טרוריסטים לכנסת ישראל. מדובר בחוק חשוב והכרחי שימנע מאנשים כמו גטאס להיבחר שוב. עבירות טרור חותרות תחת עצם קיומה של המדינה ופוגעות בשלומם של אזרחיה על רקע אידאולוגי. אסור לאפשר שאנשים שהורשעו בטרור ימצאו את דרכם שוב לכנסת. הטרור הוא טרור הוא טרור. ח"כים של הרשימה המשותפת, אני יודעת שככל שהם מתנגדים לחוקים שלי ככה הם טובים יותר. ככל שאני רואה את עוצמת ההתנגדות מצד הרשימה המשותפת, אני מבינה שהחוק הזה הוא בול פגיעה. במקרה הזה הרוב צריך להגן על עצמו מפני המיעוט, כי הוא חבר לאויבי ישראל ועובד נגד המדינה".

 

תגיות:ערביםחברי כנסת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה