דברי תורה
ותן חלקנו: בשביל מה צריך להניח תפילין?
בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ, עַל קְדֻשַּׁת הַתְּפִלִּין וְהוֹדָן
- ותן חלקנו
- פורסם ב' שבט התשע"ח |עודכן
תָּנוּ רַבָּנָן: …כּוֹתְבָן עַל אַרְבָּעָה עוֹרוֹת וּמַנִּיחָן בְּאַרְבָּעָה בָּתִּים בְּעוֹר אֶחָד… תְּפִלָּה שֶׁל יָד כּוֹתְבָהּ עַל עוֹר אֶחָד… שֶׁנֶּאֱמַר: "וְהָיָה לְךָ לְאוֹת עַל יָדְךָ" - כְּשֵׁם שֶׁאוֹת אַחַת מִבַּחוּץ, כָּךְ אוֹת אַחַת מִבִּפְנִים. דִּבְרֵי רַבִּי יְהוּדָה (מנחות דף לד/ב)
בְּפָרָשַׁת הַשָּׁבוּעַ נִצְטַוִּינוּ עַל הַתְּפִלִּין : "וְהָיָה לְךָ לְאוֹת עַל יָדְךָ וּלְזִכָּרוֹן בֵּין עֵינֶיךָ, לְמַעַן תִּהְיֶה תּוֹרַת ה' בְּפִיךָ. כִּי בְּיָד חֲזָקָה הוֹצִאֲךָ ה' מִמִּצְרָיִם".
שָׁנוּ חֲכָמִים: תְּפִלִּין שֶׁל רֹאשׁ, עֲשׂוּיוֹת אַרְבָּעָה 'בָתִּים' - אַרְבָּעָה תָאִים - שֶׁבְּכָל אֶחָד מֵהֶם מַנִּיחִים קְלָף וּבוֹ כְּתוּבָה פָּרָשָׁה מִן הַתּוֹרָה ("קַדֶּשׁ לִי כָל בְּכוֹר"; "וְהָיָה כִי יְבִיאֲךָ"; "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל"; "וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ").
וְאִלּוּ בִתְפִלִּין שֶׁל יָד כּוֹתְבִים אַרְבַּע פָּרָשִׁיּוֹת אֵלּוּ עַל קְלָף אֶחָד, וְאֵין מְחִצּוֹת בִּתְפִלִּין שֶׁל יָד - שֶׁנֶּאֱמַר בִּתְפִלִּין שֶׁל יָד: "וְהָיָה לְךָ לְאוֹת עַל יָדְךָ", בִּלְשׁוֹן יָחִיד, וְלֹא 'לְאוֹתוֹת'. מִכָּאן שֶׁתְּפִלִּין שֶׁל יָד יִהְיוּ יְחִידָה אַחַת בִּפְנִים כְּשֵׁם שֶׁהֵן נִרְאוֹת מִבַּחוּץ.
* * *
מֵחֲמַת גֹּדֶל עֶרְכָּהּ שֶׁל מִצְוַת הַתְּפִלִּין, הָיוּ זִקְנֵי וְחַכְמֵי מָרוֹקוֹ שֶׁבַּדּוֹר הַקּוֹדֵם מַגְדִּירִים אֶת פָּרָשַׁת בֹּא כְּ'פָרָשָׁה עֶלְיוֹנָה', כְּלוֹמַר בַּעֲלַת קְדֻשָּׁה מְיֻחֶדֶת, וְכֵן הָיוּ נִזְהָרִים בְּיוֹתֵר שֶׁ'בַּעַל הַקְּרִיאָה' שֶׁל פָּרָשָׁה זוֹ לֹא יִטְעֶה בָהּ כְּלָל.
עַל מִצְוָה יְקָרָה וְנִשְׂגָּבָה זוֹ פּוֹסֵק מָרַן בְּ"שֻׁלְחָן עָרוּךְ" : "יְכַוֵּן בְּהַנָּחָתָם שֶׁצִּוָּנוּ הקב"ה לְהַנִּיחַ אַרְבַּע פָּרָשִׁיּוֹת אֵלּוּ - שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם יִחוּד שְׁמוֹ וִיצִיאַת מִצְרַיִם - עַל הַזְּרוֹעַ כְּנֶגֶד הַלֵּב, וְעַל הָרֹאשׁ כְּנֶגֶד הַמֹּחַ, כְּדֵי שֶׁנִּזְכֹּר נִסִּים וְנִפְלָאוֹת שֶׁעָשָׂה עִמָּנוּ, שֶׁהֵם מוֹרִים עַל יִחוּדוֹ, וַאֲשֶׁר לוֹ הַכֹּחַ וְהַמֶּמְשָׁלָה בָּעֶלְיוֹנִים וּבַתַּחְתּוֹנִים לַעֲשׂוֹת בָּהֶם כִּרְצוֹנוֹ, וִישַׁעְבֵּד לְהקב"ה הַנְּשָׁמָה שֶׁהִיא בַמֹּחַ, וְגַם הַלֵּב שֶׁהוּא עִקַּר הַתַּאֲווֹת וְהַמַּחֲשָׁבוֹת, וּבָזֶה יִזְכֹּר הַבּוֹרֵא וְיַמְעִיט הֲנָאוֹתָיו".
הֱוֵי אוֹמֵר, עִקַּר עִנְיָנָהּ שֶׁל מִצְוַת הַנָּחַת הַתְּפִלִּין הוּא שֶׁנְּשַׁעְבֵּד אֶת מֹחֵנוּ וְלִבֵּנוּ לְהקב"ה, וְלָכֵן מַנִּיחִים תְּפִלִּין שֶׁל רֹאשׁ כְּנֶגֶד הַמֹּחַ, כְּדֵי שֶׁיִּזְדַּכֵּךְ מֹחֵנוּ וְיִשְׁתַּעְבֵּד לְהקב"ה, וְאֶת תְּפִלִּין שֶׁל יָד מַנִּיחִים עַל הַזְּרוֹעַ, כְּנֶגֶד הַלֵּב, כְּדֵי שֶׁיִּזְדַּכֵּךְ לִבֵּנוּ וְיִשְׁתַּעְבֵּד לְהקב"ה, וְלֹא יִתְאַוֶּה כִּי אִם לַעֲבֹד אֶת הקב"ה וְלַעֲשׂוֹת אֶת רְצוֹנוֹ.
וּמַדּוּעַ בִּתְפִלִּין שֶׁל רֹאשׁ יֵשׁ בַּיִת נִפְרָד לְכָל פָּרָשָׁה, בְּשׁוֹנֶה מִתְּפִלִּין שֶׁל יָד?
רַבִּי יוֹסֵף חַיִּים מִבַּגְדַּד זצ"ל כּוֹתֵב הֶסְבֵּר נִפְלָא וְקָדוֹשׁ, שֶׁמִּמֶּנּוּ עוֹלֶה עִנְיָן נוֹסָף בְּמִצְוַת הַנָּחַת תְּפִלִּין:
הָרַאֲבַ"ד מְבָאֵר שֶׁתַּכְלִיתָהּ שֶׁל מִצְוַת הַנָּחַת תְּפִלִּין הִיא לְזַכֵּךְ אֶת כָּל חֲמֵשֶׁת הַחוּשִׁים שֶׁל הָאָדָם. בְּרֹאשׁוֹ שֶׁל הָאָדָם יֵשׁ אַרְבָּעָה חוּשִׁים - רְאִיָּה, שְׁמִיעָה, רֵיחַ, וָטַעַם. לְפִיכָךְ בִּתְפִלִּין שֶׁל רֹאשׁ יֵשׁ בַּיִת נִפְרָד לְכָל פָּרָשִָׁה, כִּי כָל בַּיִת וְהַפָּרָשָׁה שֶׁבּוֹ נוֹעֲדוּ לְזַכֵּךְ חוּשׁ אֶחָד. בַּיָּדַיִם יֶשְׁנוֹ רַק חוּשׁ אֶחָד – מִשּׁוּשׁ; לְפִיכָךְ בִּתְפִלִּין שֶׁל יָד יֵשׁ רַק בַּיִת אֶחָד.
"ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן