חדשות בארץ

הצעת חוק תחייב את משרד החינוך ללמד על יהדות התפוצות

דיון בוועדת העלייה והקליטה בנוגע לרדיפת יהודי ברית המועצות, הוליד הצעת חוק, שעשויה לחייב בהמשך גם את הכנסת החומר לבחינות הבגרות. נציגת משרד החינוך: "ייערך למורים להיסטוריה יום עיון בנושא"

  • ב' שבט התשע"ח
משרד החינוך, ירושלים (צילום: פלאש 90)משרד החינוך, ירושלים (צילום: פלאש 90)
אא

וועדת העלייה והקליטה דנה בהצעת חוק שמטרתה לחייב את משרד החינוך לשלב במערכת השעות שיעור בנושא יהדות התפוצות. הצעת החוק נולדה מתוך דיון שנערך ביוזמת חברת הכנסת קסניה סבטולבה, שהעלו במסגרתו את חוסר המודעות של התלמידים לגבי נושא רדיפות יהודי ברית המועצות בימי סטאלין. בסוף הדיון הדגיש משרד החינוך כי יערוך למורים להיסטוריה יום עיון בנושא, כדי לקדם את נושא הלימוד.

יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) הדגיש כי "ללא הכנסה לחומר הלימודים ולבחינות הבגרות, לא יעזור למורה להיסטוריה המודעות לנושא – כיון שאין לו מנדט ומשבצת ללמד את הנושא הזה". נגוסה וסבטלובה (המחנה הציוני) הבטיחו לקדם הצעת חוק שתחייב את משרד החינוך ללמד על תולדות הקהילות היהודיות בתפוצות. לדברי סבטלובה: "ההסתה והעינויים ומותם הטראגי של רבים ממנהיגי יהדות ברית המועצות, הסתיימו אך ורק בגלל מותו של סטאלין בשנת 53'.  אימי נדחתה בקבלת משרה רק בגלל שהיא יהודייה, ואמרו לה "חבל. את לא נראית יהודייה" הדיון שלנו הוא על העבר ורוסיה של היום מתנערת מהשיח האנטשמי ואף העבירה חוקים נגד האנטישמיות". לדבריה, מספר חברות מסחריות משתמשות היום בדיוקנו של סטאלין – ויש להוקיע זאת".

בחודש ינואר 1953, בעלילת "משפט הרופאים", נעצרו רופאים יהודים רבים והואשמו כי זממו להרעיל את הנהגת המדינה. היה ברור כי לא רק גורל הרופאים עומד על הכף, אלא כי המדובר בתחילת סדרת פעולות אנטישמיות שעלולות להביא לאסון. כפי הנראה, מותו של סטלין שבא כמה שבועות לאחר מכן מנע מסע אנטישמי בהיקף נרחב, שהיה כבר בשלבי תכנון סופיים ולקראת ביצוע.

ד"ר ארנה כץ, המפקחת הארצית על לימודי ההיסטוריה במשרד החינוך, השיבה כי "הסיפור של יהדות ברית המועצות הוא סיפור של כולנו, אך התקופה הזו לא נלמדת בבתי הספר. אני מציעה לקיים יום עיון למורי ישראל בנושא – אך אי אפשר להסיר תכנים שנקבעו מתכנית הלימודים ולהכניס את התקופה הזו".

תגיות:משרד החינוךיהודי התפוצותהצעת חוק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה