חדשות בעולם

המכתב שמטלטל את פינלנד: האם המדינה "ניאטרלית" סייעה לרצח יהודים בשואה?

ב"ישראל היום" פורסם מכתב שאיתר היסטוריון פיני, לפיו חיילים תיעדו כי הוציאו להורג יהודים בתקופת השואה. האם המדינה שעד היום התברר שלא שיתפה פעולה עם הנאצים הייתה שותפה לרצח? הדעות חלוקות

  • ט' שבט התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ביום שבת יצוין יום השואה הבינלאומי ונתונים שנחשפו בימים האחרונים בנוגע למעורבותה של פינלנד. המדינה שידוע כי שמרה על אזרחיה במהלך המלחמה ולא נכבשה על ידיה, עומדת בפני סמן שאלה לאחר שמכתב מחזית הלחימה שנשלח במהלך 24 ביולי 1941, מעמיד בספק את הקביעה לפיה לא פעלה להרג יהודים. פינלנד, יש לציין, גאה כי לא שיתפה פעולה עם הנאצים ורוב קבילתה היהודית שרדה, מה גם שבית הכנסת המקומי בהלסינקי לא הפסיק לעבוד במלחמה.

המכתב, שפורסם הבוקר ב"ישראל היום", אותר לאחרונה על ידי ההיסטוריון הפיני אנדרה סוונסטרום, חתום בידי שישה צעירים פינים שהתנדבו להילחם בשורות האס.אס עם 1,500 מבני מולדתם. אחד מהם, החייל אולאבי קארפאלו, שהיה אז בן 24, התלונן על כך שהוא ועמיתיו מנוצלים לצורך הוצאה להורג של יהודים ותיקון רכבים, כך בכפיפה אחת. "יצאנו למסע הזה כחיילים ולא כבעלי מלאכה", כתב קארפאלו, "מצב הרוח שלנו קשה, מאחר שבניגוד לשאר הפינים, שיכולים לירות ברוסים כרצונם, אנחנו פונינו הנה, ל'צילו של המפעל'. במה חטאנו שנמנעה מאיתנו ההנאה לירות ברוסים, כשאלה מופיעים מול המקלע? כישורי ירי פחותים משלנו מספיקים כדי להוציא להורג יהודים". בכתבה עצמה סיפר ההיסטוריון סוונסטרום: "אין מדובר בחרטה מצפונית על השתתפות ברצח יהודים. הפריע לחותמי המכתב שלא מנצלים את הכישורים הצבאיים שלהם ללחימה". המכתב שהתגלה מוען לאיש הקשר של מתנדבים באס.אס. ביומניו של כומר מצא סוונסטרום תיאורים רבים ונוראים של מעשי טבח ביהודים באזורי הכיבוש, אך יחד עם זאת צוין כי אלה נעשו בידי גרמנים, פולנים ואוקראינים.

עוד נכתב, כי חיילים יהודים, ששירתו בצבא פינלנד, לחמו לצד חיילים גרמנים באויב הרוסי המשותף. בוריס רובאנוביץ' (91) הוא אחד משני החיילים היהודים הפיניים האחרונים ששירתו במלחמת העולם השנייה לצד החיילים הגרמנים ועודם בחיים. "המתנדבים לאס.אס היו צעירים שחיפשו הרפתקאות", סיפר לכתב, "הם לא עשו זאת מאחר שהיו נאצים. מעולם לא שמעתי שמישהו מהם היה מעורב בפשעים נגד יהודים, אך זה לא אומר שזה לא קרה. היה לי חבר, מנהל בנק, שהיה באס.אס. היו לו הרבה לקוחות יהודים. הוא סיפר לי שבחזית הם לא עשו דבר נגד היהודים".

יחד עם זאת ציין ההיסטוריון: "אלה המנסים לשמור על הגרסה ההיסטורית הפינית שלפיה חיילי האס.אס הפינים נלחמו בצורה מכובדת ולא ביצעו פשעים, טוענים כעת שהמכתב נוסח באופן סרקסטי ולא מהווה ראיה לשותפות בפשעי המלחמה. אני לא חושב שקארפאלו היה מתנסח כך לולא ירה ביהודים. הוא חשב שזו תהייה בושה עבורו לחזור לפינלנד מבלי שיוכל לספר שנטל חלק בקרבות נגד הרוסים".

ההיסטוריון הפיני סימו מואיר סיפר: "התפיסה שהיתה מקובלת עד כה היא שפינלנד היתה בעלת ברית של גרמניה, אך לא שותפה לאידיאולוגיה הנאצית. יש צורך להבהיר את העניין. אנחנו רואים היום את התוצאות של ההדחקה. כל התייחסות לנושא מתקבלת כביקורת על תפיסת הזהות הפינית. גם תוצאות המחקר ההיסטורי על הסגרת החיילים הרוסים די הושתקו. לציבור לא ממש ברור מה החוקרים העלו בחכתם. הממצא של סוונסטרום מראה שיש עוד הרבה מה לגלות".

בעקבות חשיפתו של סוונסטרום, צוין בכתבה, פנה צייד הנאצים אפרים זורוף ממרכז שמעון ויזנטל לנשיא פינלנד, ודרש ממנו להקים ועדת חקירה היסטוריונית, שתחפש מידע נוסף על השתתפות פינים בשואה. נשיא פינלנד, סאולי ניניסטה, הנמצא כעת בעיצומה של מערכת בחירות, עדיין לא הגיב. לשכתו גם לא הגיבה לפנייה בעניין של העיתון.

תגיות:השואהפינלנד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה