בריאות ותזונה

אחת ולתמיד: אלו מאכלים מומלצים להתפתחות תקינה של מוח ילדכם?

לתזונת התינוק ישנה השפעה מכרעת על התפתחות המוח בחודשים בראשונים לחייו. האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים בארצות הברית פרסמה לאחרונה סט הנחיות והמלצות לתזונת התינוק ב-1000 הימים הראשונות לחייו. גזרו ושמרו

  • י"ב שבט התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לתזונה של התינוק ישנה השפעה מכרעת על התפתחות המוח בחודשים בראשונים לחייו. האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים בארצות הברית פרסמה לאחרונה סט הנחיות והמלצות לתזונת התינוק ב-1000 הימים הראשונות לחייו, זאת על מנת לסייע להורים להבין את חשיבות אכילת אוכל מגוון לצורך התפתחות מוחית תקינה.

ההמלצות נוגעות לתזונת התינוק ב-1000 הימים הראשונות לחייו כיוון שאלו הימים המציינים את התקופה הפעילה ביותר של ההתפתחות נוירולוגית, שמתחילה 18 ימים אחרי ההתעברות, כאשר המבנה הבסיסי שלימים ייהפך למוח, מתחיל להיווצר.

ההנחיות פורסמו לאחרונה בכתב העת Pediatrics, ועל פי ועדת התזונה באקדמיה מרכיבים תזונתיים כדוגמת אבץ, ברזל, חלבון, חומצה פולית, מספר ויטמינים וחומצות שומן רב בלתי רוויות הינם חיוניים ביתור ואף קריטיים להתפתחות מוחית בריאה. בהעדר חומרים אלו בתזונה התינוק, עלול להיגרם, לדבריהם, בעיות בתפקוד המוח.

בשיחה עם אתר TIME, הסבירה ד"ר שרה ג'יין שוורצנברג, רופאה בבית החולים לילדים של אוני' מינסוטה, וחברת ועדת התזונה באקדמיה, כי עד גיל 6 חודשים מומלץ לתת לתינוק חלב אם. לאחר פרק זמן זה הצורך של התינוק בברזל ובאבץ עולה, ומשום שחלב אם אינו יכול לספק את הכמות הנדרשת והאם מעוניינת להמשיך לתת לתינוקה חלב אם, יש צורך להשלים את התזונה באמצעות חומרים אלה.

בנוסף לתחליפי המזון בהם מצויים המינרלים האלו, גם דייסות לתינוקות בעלות דגנים שונים מועשרות בדר"כ בחומרים מזינים. עוד יש לדעת כי הבשר יכול לשמש כמקור טבעי טוב לאבץ וברזל: "התזונה הטובה ביותר עבור תינוקות היא כזו הכוללת מגוון של מזונות, כולל בשר עשיר בחלבונים, פירות וירקות המכילים ויטמינים ומינרלים שונים".

לדברי ד"ר שוורצנברג: "תינוקות פגיעים מאוד בחודשים הראשונים של החיים לליקויים תזונתיים. המוח שלהם מתפתח בקצב מהיר בשנתיים הראשונות, לכן אנחנו רוצים שרופאי ילדים ימליצו על מגוון בריא של מזונות ולא רק יגידו להורים לתת לתינוקות מזון מסוים. אנחנו מבקשים להוציא הצהרה חיובית על מתן בשר רזה ופירות וירקות, וגם לדחות את הרעיון של "מזונות על". אין מזון יחיד שיכול לספק לתינוקות את מגוון החומרים המזינים שהם צריכים", הסבירה.

על פי מחקרים נמצא כי ישנה חשיבות רבה לתזונה בשלבים המוקדמים של החיים לשם בניית מוח בריא. יש לציין כי המוח משלש את גודלו עד גיל שנתיים, ולדברי ד"ר שוורצנברג: "אם נפספס את ההזדמנות במהלך אלף הימים הראשונים לחיים, לא תהיה הזדמנות לחזור ולתקן אותה מחדש". הברזל לדוגמא, קריטי לצורך בניית מעגלי זיכרון ומהירות העיבוד במוח דווקא בשלבים הראשונים של החיים, דבר שלאו דווקא יכול להיווצר מחדש בהמשך.

לסיכום, יש לוודא כי התינוקות מקבלים תפריט מגוון עם מזונות בריאים: "לכולנו יש נטייה לבחור דבר אחד או שניים שהילד אוהב ולא לסטות מהם יותר מדי", ציינה ד"ר שוורצנברג, "אבל אם אתם באמת מחפשים לפתח בריאות מוח טובה עבור ילדיכם, אתם צריכים לשקול מגוון רחב של מזונות".

תגיות:בריאותתזונהתינוקות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה