חדשות בריאות

מדאיג: צריכה מוגברת של כולסטרול מאיצה התפתחות גידולים סרטניים

בעקבות מחקר פוענח הקשר בין צריכת כולסטרול לסיכון מוגבר לסרטן המעי הגס. ככל הנראה, הכולסטרול גורם לכל התאים במעיים להתרבות מואצת. על אף הנתונים המדאיגים, החוקרים מקווים כי בעקבות המחקר ניתן יהיה לשפר את הטיפול הניתן כיום לחולי סרטן

  • י"ג שבט התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

צוות מדענים מאוני' קליפורניה שבלוס אנג'לס ערכו מחקר ובו חשפו כי תזונה עשירה בכולסטרול עלולה להאיץ עד פי מאה, את קצב ההתרבות של גידולים סרטניים בגוף. המחקר, שהתפרסם לאחרונה המחקר התפרסם בכתב העת Cell Stem Cell, מדאיג בממצאיו, אולם החוקרים מקווים כי יוכל לשפר את הטיפול הניתן כיום לחולי סרטן.

בתחילה ניסו החוקרים לבדוק את הקשר בין דיאטות עתירות כולסטרול לבין סיכון מוגבר לסרטן המעי הגס. על פי החוקרים, ייתכן כי הבנת הקשר טמון בתאי גזע שביכולתם להפוך לכמעט כל סוג של תא שמצוי בגוף, וככל הנראה צריכה מוגברת של כולסטרול מאיצה את קצב ההתפתחות של התאים האלו, ואף את קצב ההתרבות של תאים סרטניים של גידול.

"התרגשנו לגלות שכולסטרול משפיע על קצב הגידול של תאי גזע במעיים", אמר פיטר טונטונוז, אחד החוקרים. "דבר שבתורו מאיץ את היווצרותם של גידולים פי 100 ויותר. אף על פי שהקשר בין כולסטרול וסרטן המעי הגס כבר הוכח וגובש מזה זמן, איש לא הצליח עד כה להוכיח את המנגנון שעומד מאחוריו".

החוקרים הבחינו בגדילה מואצת של גידולים לאחר שהוסיפו כולסטרול לתזונה של עכברים. מדד הגדילה של גידולים הואץ גם בקבוצה מסוימת של עכברים בהם בוצעה מניפולציה גנטית שגרמה לגופם לייצר יותר כולסטרול מהרגיל. הגן המהונדס בעכברים מייצר אנזים הנקרא Lpcat3, והוא אחראי על וויסות פוספוליפידים - הסוג העיקרי של שומן שמצוי בממברנת התאים. כששרשרת האספקה הזו נותקה, היה ייצור מוגבר של כולסטרול.

כאשר עלו רמות הכולסטרול של העכברים, התגברה היכולת של תאי הגזע להתרבות, מה שגרם לתוצאה של התרחבות רקמות בדופן המעי שלהם. ולכן קצב היווצרות הגידולים במעי של העכברים  עלה גם הוא. נכון לעכשיו המטרה היא לבדוק האם כך משפיע כולסטרול באותו אופן גם על סוגים נוספים של סרטן ובעז"ה לנסות למצוא את שיטות שיבלמו את התהליך הזה. במידה ויתגלה כי אותו אפקט מצוי גם בבני אדם, ייתכן שלפנינו דרך חדשה להילחם בסרטן המעי הגס ועוד סוגים.

בנוסף, ממצאי המחקר העלו תרומה נוספת בנוגע ליעילותם של סטטינים, תרופות להורדת כולסטרול, גם בהפחתת הסיכון לחלות בסרטן.

הכולסטרול מופק בכבד, והוא נמצא בקרום החיצוני של כל תאי גוף האדם. ישנו קשר בין רמות גבוהות של החומר השומני הזה בזרם הדם שלנו לבין שלל ליקויים בריאותיים, ביניהם שבץ והתקפי לב. את רמת הכולסטרול בגוף מעלים מאכלים עתירי שומן רווי, שומן טראנס וחלק מהפחמימות, על כן ההמלצה של רוב המומחים והרופאים הינה להגביל את צריכת מוצרי החלב והבשר האדום.

תגיות:כולסטרולסרטןמעי הגס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה