השבת שלי

משחקים על השטיח, ואזעקה אחת זכורה לטוב: מוריה אשר-דניאל על השבת שלה

איך מתכוננים אצלכם לשבת, מה התפריט השבתי שלכם, ואיך נראה שולחן השבת? הידברות מזמינה אתכם לספר לנו על השבת שלכם. והפעם: העיתונאית והסופרת מוריה אשר דניאל מספרת לנו על השבת שלה

  • כ"ג שבט התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מהי שבת בשבילך?

"זמן של שקט, בפורמט הכי מצומצם של המשפחה. נטו דיבור פנים אל פנים. אין טלפונים ואין התכתבויות, כל מילה שומעים. זמן איכות עם הילדים שלנו".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת? מה זה כולל?

"האמת שאני עובדת על זה. מנסה כל הזמן להשתפר, אבל לא תמיד זה מצליח. בגדול, אני מכינה את כל השבת מחמישי בלילה עד שישי בצהריים, אבל מאד משתדלת להתחיל את הבישולים קודם. קחי ממני טיפ: סלטים ועוגות אפשר להקפיא והטעם יוצא מצוין. סלט חצילים הולך מצוין במקפיא. לפעמים יוצא לי להכין אותם ביום שלישי או רביעי, וזה ממש עוזר".

תארי את תפריט השבת שלכם?

"למנה ראשונה יש דגים, בדרך כלל מושט מבושל עם שום ועגבניות, או אפוי בתנור. חלות ביתיות, כמובן, וסלטים. אני לא משתגעת עם ההכנה של הסלטים. מכינה ארבעה או חמישה סלטים, וזהו, כי חשוב לי שיאכלו אחר כך גם משאר האוכל. איזה סלטים? חלק חיים ומרעננים, וחלק מבושלים, כמו סלטי חצילים למיניהם.

"אחר כך מגישה למנה עיקרית עוף, קציצות, או בשר בתוספת ירק מבושל ואורז. בשנה האחרונה, מאז התחלתי לכתוב את מדור השבת בעיתון 'הדרך', למדתי מהמרואיינות המקסימות שלי המון מתכונים חדשים שנכנסו אלינו למטבח. החידוש האחרון שלנו הוא מרק למנת ביניים. מגוונת עם מרקי ירקות שונים.

"בדרך כלל, מה שקורה זה שאחרי הדגים כולנו שבעים, ולאף אחד אין כוח לאכול יותר. הרבה פעמים קורה לי שאני כמעט נרדמת על הספה, אבל אז אני מכריחה את עצמי להביא את המנה העיקרית מהמטבח. בסוף כמובן שטועמים מהכל, אלא מה? לקינוח אין לנו שום דבר רשמי. מגישה עוגות או פרות חתוכים בצלחת מרכזית, וכולם נהנים".

מהו החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"אחרי הסעודה, כשאנחנו יושבים עם הילדים על הרצפה בסלון ומשחקים איתם משחקי קופסה, עוברים על התיקיות של הגן וסתם מדברים איתם. זה הזמן שלנו להשתולל איתם, לשמוע על השלכת ועל ט''ו בשבט וגם לרוות מהם נחת. זה, וגם ללכת לישון בצהריים עם ספר טוב".

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"יש לנו ארבעה ילדים, הגדול שבהם בן שש. מטבע הדברים, עם ילדים קטנים, צריך המון לעבוד על המשמעת ולשמור בד-בבד על האווירה הטובה, כי מאד קל ליפול לצעקות וגערות. אני חושבת שיש המון חינוך מסביב לשולחן השבת. כל דבר קטן מלמד אותם משהו. כשאבא אומר דברי תורה ליד השולחן, אז כולם שותקים ומקשיבים. גם אמא. כשמחלקים את האוכל ואמא מביאה לאבא ראשון, אבל הוא מבקש שקודם הילדים יקבלו את המנה שלהם. לכל פעולה מסביב לשולחן יש אקט חינוכי".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"אצלנו מחכים מאד לשבת, כל השבוע. כל דבר שקונים, ישר מכריזים ששומרים אותו לשבת. קנינו קופסת קרמבו, מיד אני מכריזה שזה לשבת. קונים איזה בגד חדש או מאכל טעים, שומרים אותו לשבת. ברוך ה', הילדים שלנו ממש אוהבים להיות בבית בשבת, הם כבר מחכים לעוגה, לדברים הטעימים ולתחושת ה'ביחד' שיש רק בשבת".

שבת בלתי נשכחת?

"בתחילת המערכה בצוק איתן, הייתי לפני לידה וההורים שלי הגיעו אלינו כדי להיות איתנו ועם הילדים, למקרה שנצטרך לצאת לבית החולים בשבת. פתאום בליל שבת נשמעה אזעקה, יצאנו למדרגות ופגשנו את כל השכנים בבניין. ההורים שלי ממש ערכו היכרות לא רשמית עם כולם, ובסך הכל היה אירוע מלא חוויות. יומיים אחר כך ילדתי, ולשבת הבאה חזרתי הביתה. בליל שבת שוב נשמעה אזעקה, ואני יצאתי לחדר המדרגות עם תינוק פצפון ביד. כל השכנים התרגשו איתי! מאז, כל מי שרואה אותו תמיד זוכר: זה הילד שנולד במלחמה".

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד

"הנה מתכון מעולה, שאני מכינה לכבוד שבת. תבשיל מוסמה – בשר צלי עם חצילים".

המצרכים:

2 בצלים בינוניים

1 חציל

10 מנות בשר (מספר חמש, או שמונה) או כל נתח בשר אחר.

2 עגבניות חתוכות לקוביות

כפית פלפל שחור

כף רסק עגבניות

כפית מלח

כפית כמון טחון

כף פפריקה.

 

אופן ההכנה:

מטגנים קלות את הבצלים כשהם פרוסים לשבבים או חתוכים לקוביות.

מניחים מעל את פרוסות הבשר.

במחבת סמוכה מטגנים פרוסות חצילים חתוכות לאורך. מעבירים לכלי בצד.

בסיר הבשר – מתבלים עם כל התבלינים הכתובים למעלה, מוסיפים קוביות עגבניות ומים רותחים על אש גבוהה, במידה שתכסה את כל הבשר.

מערבבים קלות את הרוטב, כדי שיגיע לכל חלקי הבשר.

נותנים לבשר להתבשל כשעתיים על אש בינונית, ומוסיפים מים רותחים אם שמים לב שהמים התאדו.

לאחר שעתיים מניחים מעל את החצילים המטוגנים, ונותנים להכל להתבשל עוד כחצי שעה על אש גבוהה. בודקים שהבשר נהיה רך מאד, הרוטב הצטמצם והחצילים הפרוסים נעשו רכים ו"דביקים" – ומכבים.

שווה לאכול בביסים קטנים... ולשמור קופסא במקפיא ליום שיתחשק לכם להתפנק עם מנת בשר עשירה ונימוחה.

רוצה לספר לנו על השבת שלכם? כתבי אל support@htv.co.il, השאירי פרטים ומספר טלפון, ונחזור אליך בקרוב.

תגיות:השבת שלישבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה