דברי תורה
ותן חלקנו: למה צריך למחות דווקא את עמלק?
עַם נַוָּד תָּקַף אֶת אֲבוֹתֵינוּ בַּמִּדְבָּר לְאַחַר שֶׁיָּצְאוּ מִמִּצְרָיִם. הַמִּלְחָמָה הַהִיא הִסְתַּיְּמָה מִזְּמָן, הָעָם הָעֲמָלֵקִי – מִי יוֹדֵעַ הֵיכָן הוּא? וְעַמֵּנוּ – נִצְחִי, מֵאָז וּלְתָמִיד. יְכוֹלָה הָיְתָה פָּרָשִׁיָּה זוֹ לִשְׁקֹעַ בִּתְהוֹם הַנְּשִׁיָּה. כָּל כָּךְ הַרְבֵּה מִלְחָמוֹת חָלְפוּ עָלֵינוּ, כָּל כָּךְ הַרְבֵּה פְעָמִים הִתְקִיפוּ אוֹתָנוּ. אֲבָל הַשַּׁבָּת נַעֲמֹד כֻּלָּנוּ וְנַכְרִיז אֶת צִוּוּי ה': "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם"! מַדּוּעַ לִזְכֹּר?
- ותן חלקנו
- פורסם ח' אדר התשע"ח |עודכן
רַבִּי בֶרֶכְיָה בְּשֵׁם רַבִּי אַבָּא בַּר כָּהֲנָא: כָּל זְמַן שֶׁזַּרְעוֹ שֶׁל עֲמָלֵק קַיָּם בָּעוֹלָם, כִּבְיָכוֹל כְּאִלּוּ כָנָף מְכַסָּה אֶת הַפָּנִים… רַבִּי לֵוִי בְּשֵׁם רַבִּי חוּנָא בַּרַבִּי חֲנִינָא: כָּל זְמַן שֶׁזַּרְעוֹ שֶׁל עֲמָלֵק קַיָּם בָּעוֹלָם לֹא הַשֵּׁם שָׁלֵם וְלֹא הַכִּסֵּא שָׁלֵם (פסיקתא דרב כהנא, פיסקא ג' – זכור)
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה: כְּתֹב זֹאת זִכָּרוֹן בַּסֵּפֶר וְשִׂים בְּאָזְנֵי יְהוֹשֻׁעַ - כִּי מָחֹה אֶמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם. וַיִּבֶן מֹשֶׁה מִזְבֵּחַ, וַיִּקְרָא שְׁמוֹ ה' נִסִּי. וַיֹּאמֶר: כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ, מִלְחָמָה לַה' בַּעֲמָלֵק, מִדֹּר דֹּר" .
אָמַר רַבִּי בֶרֶכְיָה בְּשֵׁם רַבִּי אַבָּא בַּר כָּהֲנָא: כָּל זְמַן שֶׁזַּרְעוֹ שֶׁל עֲמָלֵק קַיָּם בָּעוֹלָם, הֲרֵי זוֹ הַפְרָעָה לַקְּדֻשָּׁה, כִּבְיָכוֹל כָּנָף מְכַסָּה אֶת הַפָּנִים.
רַבִּי לֵוִי אָמַר בְּשֵׁם רַבִּי חוּנָא בַּרַבִּי חֲנִינָא: כָּל זְמַן שֶׁזַּרְעוֹ שֶׁל עֲמָלֵק קַיָּם בָּעוֹלָם, אֵין שְׁמוֹ שֶׁל ה' שָׁלֵם, וְאֵין כִּסְאוֹ שָׁלֵם.
* * *
עַל מָה מְדֻבָּר? עֲמָלֵק פָּתַח בְּמִלְחָמָה עִם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. הוּא לֹא הַיְחִידִי. אַלְפֵי שָׁנִים וְעַשְׂרוֹת אַלְפֵי נִסְיוֹנוֹת שֶׁל יְחִידִים וּלְאֻמִּים שׁוֹנִים וְרַבִּים. בַּמֶּה נִתְיַחֵד עֲמָלֵק?
בִּשְׁמוֹ שֶׁל רַבִּי חַיִּים מִבְּרִיסְק זצ"ל מוֹסְרִים כִּי הַמִּלְחָמָה בַעֲמָלֵק הִיא מִלְחָמָה בְּשִׁיטָה. הָעֲמָלֵקִים הָיוּ חֲדוּרִים בְּשִׂנְאָה תְהוֹמִית לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל מִפְּנֵי שֶׁהֵם יִצְּגוּ בְעֵינֵיהֶם אֶת הַמַּאֲמִינִים בְּבוֹרֵא הָעוֹלָם, וְאִלּוּ הָעֲמָלֵקִים כָּפְרוּ בְּאֹפֶן מֻחְלָט וְגָרְסוּ שֶׁהַכֹּל מִקְרִי, אֵין הַשְׁגָּחָה, אֵין בּוֹרֵא וְאֵין בְּמִי לְהַאֲמִין.
עוֹבְדֵי הָאֱלִילִים טוֹבִים מֵהֶם, כִּי הֵם מְבִינִים שֶׁלֹּא יִתָּכֵן שֶׁהָעוֹלָם נִבְרָא מֵעַצְמוֹ וְאֵין כָּל הִגָּיוֹן שֶׁהוּא מֻנְהָג בְּדֶרֶךְ הַמִּקְרֶה; אֶלָּא שֶׁהֵם טוֹעִים בְּחָשְׁבָם שֶׁה' מָסַר אֶת הַנְהָגַת הָעוֹלָם לִשְׁלוּחִים שׁוֹנִים שֶׁהֵם בָּדוּ מִלִּבָּם. וְאִלּוּ עֲמָלֵק קִדֵּשׁ מִלְחֶמֶת כְּפִירָה בַּכֹּל מִכֹּל כֹּל. הוּא לֹא הֶאֱמִין בִּכְלוּם, זָרַע שִׂנְאָה וְחֻרְבָּן, וְנָהַג בְּאַכְזָרִיּוּת לְלֹא גְבוּל, אַנַרְכִיסְטִיּוּת מֻחְלֶטֶת, בְּאֵין מֶלֶךְ – אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה.
בְּפָגְשׁוֹ אֶת הַיְּהוּדִים שֶׁנִּפְלְטוּ מֵעַנְנֵי הַכָּבוֹד מִפְּנֵי חֶטְאֵיהֶם, הוּא מָל אוֹתָם וְזָרַק אֶת מִילוֹתֵיהֶם לָאֲוִיר, בְּהַפְגָּנַת זִלְזוּל כְּלַפֵּי ה', וְהִטִּיחַ דְּבָרִים כְּלַפֵּי מָעְלָה: "מִצְוָה שֶׁצִּוִּיתָ לְיִשְׂרָאֵל, מַה הוֹעִילָה לָהֶם" .
מִיָּד אַחֲרֵי שֶׁיָּצְאוּ אֲבוֹתֵינוּ מִמִּצְרַיִם, הֵם נִקְלְעוּ לַמַּאֲבָק שֶׁיְּלַוֶּה אֶת אֻמָּתֵנוּ, יִהְיֶה נוֹשֵׂא דִגְלָהּ וִיהַוֶּה תַכְלִיתָהּ: דְּעוּ כִּי ה' הוּא הָאֱלֹקִים. אוֹר לַגּוֹיִים. מַאֲבַק הָאוֹר בַּחֹשֶׁךְ. שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּיּוֹם אָנוּ נוֹשְׂאִים תְּפִלָּה מֵעֹמֶק הַלֵּב: "לְתַקֵּן עוֹלָם בְּמַלְכוּת שַׁ-דַּ-י וְכָל בְּנֵי בָשָׂר יִקְרְאוּ בִשְׁמֶךָ".
עַם הַיּוֹצֵא לְמִלְחָמָה, יֵשׁ לוֹ מַטָּרָה, וּכְכָל שֶׁהוּא חָדוּר אֱמוּנָה בְּצִדְקַת הַמַּטָּרָה, כָּךְ הוּא מוּכָן לְהַשְׁקִיעַ בַּמַּעֲרָכָה. מִצְוַת "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק", מִתְקַיֶּמֶת כַּאֲשֶׁר אָנוּ מְחַזְּקִים בְּלִבֵּנוּ אֶת הָאֱמוּנָה הַבְּסִיסִית וְהַפְּשׁוּטָה, אֲזַי אָנוּ מְזַהִים אֶת הַמַּטָּרָה וְיוֹדְעִים אֵיךְ רָאוּי לִנְהֹג וְאֵיךְ לֹא.
"ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן