חדשות בעולם

מי גנב אבני זיכרון באיטליה? פרויקט הנצחה מרגש לזכר קרבנות השואה

תעלומה: רק לפני חודש הונחה אבן זיכרון בעיר טורינו לזכרו של מאסימו דה בנדטי שנרצח ב-1944 באושוויץ, וכבר נגנבה על ידי אלמוני. פרויקט הנצחה מרגש לזכר קרבנות השואה

  • י"א אדר התשע"ח
העיר טורינו (צילום: shutterstock)העיר טורינו (צילום: shutterstock)
אא

רק לפני חודש הונחה אבן זיכרון בעיר טורינו לזכרו של מאסימו דה בנדטי שנרצח ב-1944 באושוויץ, וכבר נגנבה על ידי אלמוני.

מדובר בפרויקט הנצחה הנקרא 'שטולפרשטיין'. פרויקט זה מתקיים בערים שונות באירופה, ובמסגרתו שקועות אבנים במדרכות הערים במטרה לתת להזכיר את קרבנות הנאצים לעוברים ושבים. במשך הזמן הפך הפרויקט ליעד ניאו־ נאצים, בו פגעו במהלך שנים האחרונות באזורים רבים באירופה.

יוזם הפרויקט הינו האמן גונטר דמינג,  מבני 'הדור השני' של חיילים נאצים בגרמניה המבקשים לכפר על מעשה אבותיהם.

גונטר לא רצה שפרויקט ההנצחה שלו יהיה אנדרטה גדולה ומרשימה, כיוון שלדבריו, רבים יכולים לראות את האנדרטה אך לא להבין את משמעותה. לטענתו, לאנדרטאות אין משמעות רבה בחיי היומיום, והן רק משמשות כאתרי עליה לרגל בטקסים במועדי הנצחה.

על כן בחר דמינג דרך שתבטא את תחושותיו העמוקות, לכך שהאנשים שנרצחו על ידי הנאצים חיו במקום בו הוא חי – התהלכו ברחובות, עמדו ליד חנות, עברו דרך שער לביתם, חצו כבישים. דמינג בחר להציב אבני נגף קטנות, כאשר כל אבן כזו מייצגת גלעד, אנדרטה אישית ופרטית לאדם שהיה שייך למקום בו הונחה האבן.

הפרויקט ברבות הימים הלך וגדל, ומ-15 אבנים שהיו בתחילה, כיום נמנות מאות אלפי אבני נגף פזורות בגרמניה ובארצות נוספות באירופה.

את האבנים מייצר דמינג וחורט עליהן בעצמו בשל רצונו להשאיר את פרויקט ההנצחה ברמה אישית.

דמינג מקפיד לבדוק את פרטיהם אישיים של כל אחד מהקרבנות בין אם מדובר באיש או אישה ובין אם מדובר בילד או ילדה. רק לאחר שלמד על חייהם, הוא חורט את הפרטים שלהם של האבנים. לדבריו זוהי התחייבות לא פשוטה עבורה כיוון שרבים המקרים בהם סיפורם האישי של הקרבנות שהוא מנציח עצובים וטרגיים, והוא מתמלא בהתרגשות גדולה.

תגיות:השואהאיטליהגנבההנצחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה