השבת שלי

השבת של מיכל לויטין: שירה עם הילדים, אוכל מקייטרינג ומנוחה מוחלטת

איך מתכוננים אצלכם לשבת, מה התפריט השבתי שלכם, ואיך נראה שולחן השבת? הידברות מזמינה אתכם לספר לנו על השבת שלכם. והפעם: הקומיקאית והסטנדאפיסטית מיכל לויטין מספרת לנו על השבת שלה

  • י"ג אדר התשע"ח
אא

מהי שבת בשבילך?

"שבת והינפש", עם הרבה שששששש. וזה אומר: בלי בוקסות, בלי סאונד, בלי במה ובלי עקבים. זה אומר: בית, ילדים, אוכל מבושל, ולא אוכל מתועש וקנוי, כזה שקונים על הדרך בהופעה".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת? מה זה כולל?

"מתי אני מתחילה להתכונן? לא מתכוננת. גם לא ביום שישי. אצלי זה קצת אחרת מרוב הבתים, בגלל שרוב השנה אני מופיעה בכל השבוע בכל הארץ, חוץ מימי ספירת העומר, ויום שישי זה יום החופש היחידי הקבוע שיש לי. לכן אני מפרגנת לעצמי ביום שישי הרבה פעמים ביקור בקייטרינג. בעלי אחראי על הקניות לשבת. הוא קונה שתיה, ממתקים, פיצוחים וכל מה שצריך. לפעמים אני מצטרפת אליו ולפעמים לא. מבחינתי ביום שישי מתחילה המנוחה. אני לא עושה ביום הזה כלום, הוא מוקדש נטו למנוחה והתאווררות.  בימים שאין לי הופעה בחמישי, אני אוהבת להעמיד מרק ודגים טריים. ודווקא בדגים אני אוהבת להשקיע, האמת.

"הבכורה שלי היא בת 14, והיא אחראית על האפייה אצלנו. היא מאד אוהבת את האפייה ואת כל מה שקשור למטבח. כשמתחשק לה, היא יכולה להעמיד שבת שלמה, כולל הכל. היא מכינה קציצות ובלינצ'עס, עוגות מדהימות וקינוחים. הצלחות שלה זה וואו. בשבתות לחוצות, לפעמים אני פשוט מצהירה: "או שנאכל אוכל מקייטרינג או שאת מכינה את האוכל, מה שמתחשק לך". לפעמים גם בעלי נכנס למטבח ומבשל קצת. חייבת לומר שבני המשפחה שלי מתחשבים מאד. הם אמנם אוהבים מאד את האוכל שאני מבשלת, אבל מתחשבים בזמנים בהם אני עמוסה מאד".

תארי את תפריט השבת שלכם?

"אני משקיעה בדגים. קונה דגים יקרים כמו בורי, לברק, מוסר או דניס ומגוונת במתכונים. בדרך כלל זה יהיה דג בתנור או ברוטב. חריימה אוהבים אצלנו מאד. סלטים רק אני ובעלי אוהבים, הילדים מסתפקים בחומוס או סלט חי וזהו, אבל אנחנו משקיעים גם אם זה רק אנחנו. מכינה או קונה מטבוחה וחצילים בצ'ילי ובמיונז ועוד סלטים מבושלים.

"מרק אני מכינה בעיקר ליום שישי, כי לרוב אחרי הדגים והסלטים כבר לא מגיעים אליו. יש לי ילדים שלא אוכלים דגים, אז בשבילם אני מחממת מרק בלילה, וגם עוף עם אורז או תוספות אחרות. אבל בדרך כלל אנחנו לא מגיעים גם אל העוף.

"בבוקר אוכלים אצלנו רק בשר. בימים קרים אוכלים חמין עשיר עם בשר ראש, חומוס, שעועית, ג'חנון וביצים. תמיד יהיו פרגיות ושווארמה או שניצלים. לתוספת יהיה אורז, קוסקוס וירקות מוקפצים.

"על קינוחים הבת שלי אחראית. היא מכינה פאי לימון, עוגת מוס ועוד הרבה דברים טובים".

וואו, בטח מזמינים אותה הרבה לשבתות.

"היא מקבלת המון הזמנות מכולם, באמת. היא אוהבת את המטבח וגם נהנית מזה, זה הכיף שלה, להתקשקש עם כל הקינוחים והעוגות והפטיפורים".

מהו החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"המיטה".

קצר ולעניין.

"חוץ מזה, אני משתדלת אחרי הארוחה לשבת עם הילדים ולשחק איתם משחקי קופסא: רמי, טאקי, מונופול. הילדים אוהבים את הרגעים האלה. לפעמים אנחנו עושים תחרות שירה, כל אחד צריך להמציא שיר או לשיר. יש לנו שולחן קפה בסלון, והם אוהבים לעלות עליו ולהופיע. הרבה פעמים אני גם מנסה עליהם חומרים חדשים בשבת: מערכונים חדשים, לדוגמה. לפעמים הם ממש מבקשים שאציג להם. זה כיף להם וכיף לי, ככה אני קולטת על אמת מה עובד ומה הכי טוב".

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"מושקע מאד. משקיעים בכלי זכוכית, כולל כוסות זכוכית וסכום אמיתי. הכל מאד שבתי: גביע מכסף  , קרש חיתוך של הצורפים ומפה יפה. מאד חשוב לי להכניס את האווירה השבתית בבית. אני גם משתדלת תמיד לערוך שולחן בחמישי. גם אם הבית בלגן, השולחן יהיה ערוך. זה נותן הרבה רוגע ואווירה. בכל פעם שאני עורכת את השולחן לכבוד שבת, אני אומרת: לעילוי נשמת אבי, וזה נותן לי שמחה בלב.

"אני גם מקפידה להתלבש יפה לשולחן שבת, כולל פאה, איפור ועקבים. אין לי חלוקים. גם הילדים לבושים בבגדי שבת. אין אצלנו כזה דבר, לשבת לשולחן שבת בפיג'מות. זו הייתה בקשה של בעלי, כשהיינו זוג צעיר, והוא סיפר לי פעם בערגה שהוא חולם על אישה וילדים שלבושים יפה בסעודת שבת. ברוך ה', אנחנו מאד מקפידים על זה. גם הילדים מאד אוהבים להתלבש בבגדי שבת וממש לא אכפת לי שהם מתלכלכים עם החולצות הלבנות או השמלות. עם הזמן הם למדו לא להתלכלך ואוכלים יפה. רק בעלי עדיין מלכלך קבוע את החולצה בחריימה, אבל לא אכפת לי. ממילא הוא מכבס".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"אני חושבת שעצם השחרור הזה, זה שאין לימודים ואין שיעורים, וההתייחסות לכל ילד עם הדף קשר, גורמים להם לחכות לשבת. זה זמן איכות עם הילדים. הם גם מאד אוהבים את זמירות השבת, עם השירים והפיוטים. אבא שלי ז''ל היה שוחט והוא עבד עם צוות של אנשים שהורכב מכל העדות האפשריות. הוא הכיר את כל סוגי הניגונים, מפיוטים מזרחיים ועוד ניגונים חסידיים, ובבית היינו יושבים כל שבת שעתיים ושרים. מאד היה חשוב לי לממש את זה גם בבית שלנו, ובאמת זה חלק בשבת שהילדים מאד מאד אוהבים".

שבת בלתי נשכחת?

"יש לנו המון שבתות לא שגרתיות, עם אורחים או בחו''ל. כשיש לי עומס גדול בעבודה ואני חייבת להתאוורר, אנחנו הרבה פעמים יוצאים עם הילדים לסופי שבוע. אני אורזת מזוודה ועולים על מטוס, לרוב לקפריסין.  פורים אחד עשינו להם הפתעה, הם חזרו הביתה והודענו להם שטסים, היה להם כיף לא נורמלי.

אבל מבחינתי, שבת חורפית גשומה שבה רק אנחנו בבית עם הילדים כשבחוץ דופק הגשם, זו השבת הכי כיפית ובלתי נשכחת שאפשר לבקש".

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד

מאד אוהבים אצלנו דגים, אז למרות שלא הייתי הרבה במטבח בחודש האחרון, אביא לך מתכון שמאד אוהבים אצלנו: מושט בניוקי.

למתכון הזה אפשר לקחת כל פילה של דג. מושט, סלמון, מה שרוצים.

בסיר לדגים מכינים רוטב וקוצצים בשבילו הרבה שום. מוסיפים פלפל צ'ומה ואריסה מתוקה. מי שלא אוהב חריף יכול לשים גם רסק עגבניות במקום.

לרוטב מוסיפים את כל עלי התיבול שיש: כוסברה, פטרוזיליה ומה שאוהבים.

מוסיפים מים ומביאים לרתיחה. מתבלים בחוויאג', כמון, מלח ופלפל ונותנים לרוטב להתבשל חצי שעה לפחות. טועמים ומתקנים תיבול ומוסיפים את הדגים. מלמעלה מפזרים עליהם מעט כמון.

בינתיים מבשלים במים ניוקי תפוחי אדמה מוכן. מסננים ומוסיפים לסיר.

מוסיפים לתבשיל שמן זית ופפריקה איכותית ומכסים. נותנים לדגים עם הרוטב והניוקי להתבשל 10-15 דקות וסוגרים את האש.

הסטנדאפיסטית מיכל לויטין תופיע מחר, יום רביעי חוה"מ סוכות 12.10.22 בשמחת בית השואבה המרכזית לנשים במופע סטנד-אפ איכותי, מושקע ומצחיק

עוד בערב:הרבנית ימימה מזרחי, הרבנית חגית שירה והזמרת אסתר כליפא במופע שכולו ריקודים ושמחה. כרטיסים: לחצי כאן

 

תגיות:השבת שלימיכל לויטין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה