דברי תורה

ותן חלקנו: מה אפשר ללמוד מהמן?

הוּא הָיָה אַחַד הָאֲנָשִׁים הַמְתֻכְנָנִים בְּיוֹתֵר שֶׁתֹּעֲדוּ אֵי-פַעַם בַּהִסְטוֹרְיָה הָאֱנוֹשִׁית. אֶפְשָׁר לִלְמֹד מִמֶּנּוּ הַרְבֵּה עַל תִּכְנוּן וְעַל בִּצּוּעַ, עַל הַצָּבַת מַטָּרָה וְעַל הַדֶּרֶךְ לְמִמּוּשָׁהּ. עַל הָמָן וְעַל תָּכְנִיּוֹתָיו – בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ

  • פורסם י"ט אדר התשע"ח |עודכן
אא

"וַיֹּאמֶר מְמוּכָן לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ וְהַשָּׂרִים", מָה רָאָה מְמוּכָן לִקְפֹּץ בָּעֵצָה תְּחִלָּה... ר' יוֹחָנָן - אָמַר תְּלָתָא אָמוֹרָאִין חַד אֲמַר: עַל יְדֵי שֶׁהָיְתָה מְסַטַּרְתּוֹ בְּקוּרְדְקִין שֶׁלָּהּ עַל פָּנָיו לְכָאן וּלְכָאן; וַחֲרִינָא אֲמַר: עַל יְדֵי שֶׁלֹּא הִזְמִינָה אֶת אִשְׁתּוֹ לִסְעֻדַּת נָשִׁים; וַחֲרִינָא אֲמַר עַל יְדֵי שֶׁהָיְתָה לוֹ בַת, וְהָיָה מְבַקֵּשׁ לְהַשִּׂיאָהּ לַמַּלְכוּת (אסתר רבה, פרשה ד')

 

כַּאֲשֶׁר הִמְרְתָה וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה אֶת פִּי הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ וְלֹא הוֹפִיעָה בִּפְנֵי בָאֵי הַמִּשְׁתֶּה, הוּא הִתְיָעֵץ עִם חַכְמֵי בֵית הַמַּלְכוּת, שֶׁבֵּינֵיהֶם הָיָה הָמָן הָרָשָׁע: "וַתְּמָאֵן הַמַּלְכָּה וַשְׁתִּי לָבוֹא בִּדְבַר הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר בְּיַד הַסָּרִיסִים, וַיִּקְצֹף הַמֶּלֶךְ מְאֹד וַחֲמָתוֹ בָּעֲרָה בוֹ. וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לַחֲכָמִים… וְהַקָּרֹב אֵלָיו: כַּרְשְׁנָא, שֵׁתָר, אַדְמָתָא, תַרְשִׁישׁ, מֶרֶס, מַרְסְנָא, מְמוּכָן - שִׁבְעַת שָׂרֵי פָּרַס וּמָדַי, רֹאֵי פְּנֵי הַמֶּלֶךְ, הַיֹּשְׁבִים רִאשֹׁנָה בַּמַּלְכוּת. כְּדָת מַה לַּעֲשׂוֹת בַּמַּלְכָּה וַשְׁתִּי" .

הָמָן, שֶׁנִּקְרָא גַּם "מְמוּכָן" (עַל שֵׁם שֶׁהוּכַן לַפֻּרְעָנוּת שֶׁהִתְגּוֹלְלָה עָלָיו ), הָיָה אַחֲרוֹן הַשָּׂרִים בְּמַלְכוּת אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, וּלְפִיכָךְ הוּא נִמְנָה אַחֲרוֹן.

"וַיֹּאמֶר מְמוּכָן לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ וְהַשָּׂרִים: לֹא עַל הַמֶּלֶךְ לְבַדּוֹ עָוְתָה וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה, כִּי עַל  כָּל הַשָּׂרִים וְעַל כָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר בְּכָל מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ" – לְמַרְבֵּה הַהַפְתָּעָה, פָּצָה הָמָן רִאשׁוֹן אֶת פִּיו "לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ וְהַשָּׂרִים", שֶׁלֹּא לְפִי סֵדֶר חֲשִׁיבוּת הַשָּׂרִים, וְיָעַץ לַמֶּלֶךְ לְהוֹצִיא לְהוֹרֵג אֶת וַשְׁתִּי.

מָה רָאָה לַעֲשׂוֹת כֵּן?

רַבִּי יוֹחָנָן מֵבִיא שְׁלֹשָׁה הֶסְבֵּרִים בְּשֵׁם שְׁלֹשָׁה אָמוֹרָאִים. הָאֶחָד אָמַר: וַשְׁתִּי נָהֲגָה לְהַכּוֹת אֶת הָמָן בְּפָנָיו בַּנַּעַל שֶׁלָּהּ, וְהוּא חִפֵּשׂ הִזְדַּמְּנוּת לִנְקֹם בָּהּ. אַחֵר אָמַר: חֲמָתוֹ בָּעֲרָה בוֹ מִפְּנֵי שֶׁאִשְׁתּוֹ זֶרֶשׁ לֹא הֻזְמְנָה עַל יְדֵי וַשְׁתִּי אֶל הַמִּשְׁתֶּה הַמַּלְכוּתִי. הֶסְבֵּר נוֹסָף: הָמָן מָצָא הִזְדַּמְּנוּת מְצֻיֶּנֶת לְקַדֵּם אֶת בִּתּוֹ לְכֵס הַמַּלְכוּת, וּלְשַׁדְרֵג אֶת עַצְמוֹ לְמַעֲמַד חוֹתֵן הַמֶּלֶךְ. מִכָּל הַסִּבּוֹת הַלָּלוּ הוּא הִזְדָּרֵז לְהַבִּיעַ לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ אֶת דַּעְתּוֹ הָ"אוֹבְּיֶקְטִיבִית", שֶׁיֵּשׁ לְהוֹצִיא אֶת וַשְׁתִּי לְהוֹרֵג.

לֹא יְאֻמַּן, אֲבָל הַצָּעָתוֹ הִתְקַבָּלָה! הַמַּלְכָּה שֶׁזָּרְקָה עָלָיו נַעֲלַיִם וּפָגְעָה בְּאִשְׁתּוֹ, יָצְאָה מִן מֵהָעוֹלָם, וְנִפְתְּחָה בְפָנָיו הַדֶּרֶךְ לַעֲשׂוֹת כְּכָל הָעוֹלֶה עַל רוּחוֹ. אֵין מַצָּב גָּרוּעַ יוֹתֵר לַיְּהוּדִים!

* * *

שִׂמְחַת הַפּוּרִים עֲדַיִן שׁוֹרָה עַל הַבְּרִיּוֹת, וְחַג הַפֶּסַח בַּפָּתַח.

קִרְבָתָם בְּלוּחַ הַשָּׁנָה אֵינָהּ אֶלָּא טִבְעִית, לְפִי שֶׁיְּמֵי הַפּוּרִים וְחַג הַפֶּסַח מְסַמְּלִים תַּהֲלִיךְ מְרַתֵּק שֶׁהַמִּתְבּוֹנֵן בּוֹ נִפְעָם, מִתְרַגֵּשׁ, וְקָד לְבוֹרֵא הָעוֹלָם.

בַּמֶּה דְבָרִים אֲמוּרִים?

הָמָן הָרָשָׁע בִּקֵּשׁ לְהַשְׁמִיד, לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת עַם יִשְׂרָאֵל. לְמַפְרֵעַ הִתְבָּרֵר, כִּי דַּוְקָא כָל הַתַּהֲלִיכִים שֶׁיָּזַם הָמָן כְּדֵי לְהָרַע לְעַם יִשְׂרָאֵל, הֵם אֲשֶׁר שִׁמְּשׁוּ לִישׁוּעַת יִשְׂרָאֵל!

כַּמָּה דֻגְמָאוֹת:

הָמָן יָעַץ לַאֲחַשְׁוֵרוֹשׁ לַהֲרֹג אֶת וַשְׁתִּי כְּדֵי שֶׁבִּתּוֹ תִּלָּקַח לְמַלְכָּה, וּכְחוֹתֵן הַמֶּלֶךְ תִּהְיֶה לוֹ גִּישָׁה חָפְשִׁית לְאַרְמוֹן הַמְּלוּכָה וְיוּכַל לְהָצִיק לַיְּהוּדִים . עֲצָתוֹ הוֹבִילָה לְכָךְ שֶׁנִּבְחֲרָה כְמַלְכָּה אִשָּׁה מִסְתּוֹרִית שֶׁהִתְבָּרְרָה כִיהוּדִיָּה וְהִיא הִיא אֲשֶׁר סִכְּלָה אֶת עֲצָתוֹ וְהֵבִיאָה לִתְלִיָּתוֹ.

הָמָן בָּחַר אֶת יוֹם הַפּוּרִים לְהַשְׁמָדַת עַם יִשְׂרָאֵל, וּלְבַסּוֹף הִתְבָּרֵר שֶׁהוּא בָחַר לְעַצְמוֹ אֶת יוֹם מַפַּלְתּוֹ.

הָמָן יָעַץ לַמֶּלֶךְ לְהַרְכִּיב עַל סוּס הַמֶּלֶךְ אֶת הָאִישׁ אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ, מִתּוֹךְ בִּטָּחוֹן שֶׁהַכָּבוֹד מְיֻעָד לוֹ, וּבְכָךְ יִתְנַשֵּׂא עַל פְּנֵי אוֹתָם שֶׁהוּא חָפֵץ בְּהַשְׁפָּלָתָם. בְּסוֹפוֹ שֶׁל דָּבָר נִמְצָא שֶׁהוּא בָחַר אֶת הַסּוּס לְמָרְדְּכַי הַיְּהוּדִי וְהִרְכִּיבוֹ בִרְחוֹב הָעִיר.

הִתְבָּרֵר, אֵפוֹא, בְּאֹפֶן מַדְהִים, כִּי לֹא זוֹ בִלְבַד שֶׁאֵין הָרָשָׁע יָכוֹל לִפְעֹל כְּנֶגֶד רְצוֹנוֹ שֶׁל הקב"ה, אֶלָּא אַדְּרַבָּה, הקב"ה מִשְׁתַּמֵּשׁ בְּמַעֲשָׂיו שֶׁל הָרָשָׁע כְּדֵי לְהוֹצִיא לַפֹּעַל אֶת רְצוֹנוֹ.

וּבְפֶסַח - הִתְרַחֲשׁוּת עִנְיָנִים זֵהָה.

פַּרְעֹה הָרָשָׁע גָּזַר לַהֲרֹג אֶת כָּל הַתִּינוֹקוֹת הַזְּכָרִים שֶׁנּוֹלְדוּ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, כִּי נוֹדַע לוֹ מִפִּי חוֹזָיו בַּכּוֹכָבִים שֶׁעָתִיד לְהִוָּלֵד תִּינוֹק שֶׁיּוֹשִׁיעַ אֶת יִשְׂרָאֵל. כְּשֶׁנּוֹלַד מֹשֶׁה רַבֵּנוּ הֶחְבִּיאַתּוּ אִמּוֹ, וּלְאַחַר שֶׁלֹּא יָכְלָה עוֹד הַצְּפִינוֹ נֶאֶלְצָה לְשַׁלְּחוֹ עַל פְּנֵי מֵי הַיְאוֹר בְּתֵבַת גֹּמֶא. מַה הִתְרַחֵשׁ בְּפֹעַל? בִּתּוֹ שֶׁל פַּרְעֹה שָׁמְעָה אֶת בִּכְיוֹ וּלְקָחַתּוּ לְאַרְמוֹן הַמֶּלֶךְ, וּפַרְעֹה עַצְמוֹ גִּדֵּל אֶת מִי שֶׁעָתִיד לְנַצְּחוֹ! בְּבֵית פַּרְעֹה לָמַד מֹשֶׁה טַכְסִיסֵי מְלוּכָה , לֹא כְעֶבֶד מֻשְׁפָּל אֶלָּא כְנָסִיךְ, וְכָךְ הָיָה מֻכְשָׁר לְהַנְהִיג אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לִמְרֹד בְּפַרְעֹה וּלְהוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם. דַּוְקָא גְזֵרַת פַּרְעֹה לַהֲרֹג אֶת הַתִּינוֹקוֹת הַיְּהוּדִיִּים הִיא שֶׁגָּרְמָה לְפַרְעֹה לְגַדֵּל אֶת מֹשֶׁה!

פַּרְעֹה הִתְעַקֵּשׁ וְסֵרֵב לְקַבֵּל אֶת דִּבְרֵי מֹשֶׁה, בִּטֵּל כִּבְיָכוֹל אֶת דִּבְרֵי ה', אַךְ בְּכָךְ הִתְגַּדֵּל כְּבוֹד שָׁמַיִם בְּהוֹסָפַת מַכּוֹת שֶׁהוֹכִיחוּ לְעֵין כֹּל כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים, אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ .

זֶהוּ אַחַד הַיְסוֹדוֹת הָעִקָּרִיִּים בְּדַרְכֵי ה', יִתְבָּרֵךְ, שֶׁגַּם מִמַּהַלְכֵי הָרָשָׁע מִתְגַּלֶּה כְּבוֹד שָׁמָיִם.

"ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן

תגיות:ותן חלקנופסחפורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה