דברי תורה
ותן חלקנו: תפסיק להיות ליצן
מִיהוּ 'לֵיצָן'? עַל כָּךְ – בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ
- ותן חלקנו
- פורסם כ"א אדר התשע"ח |עודכן
"אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן" - וְלָמָה עָשָׂה עִמָּהֶם חֶשְׁבּוֹן? הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, יִתְבָּרֵךְ שְׁמוֹ, מַאֲמִינוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: "לֹא כֵן עַבְדִּי מֹשֶׁה, בְּכָל בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא", וְלָמָה אָמַר לָהֶם מֹשֶׁה בּוֹאוּ וְנַעֲסֹק בַּמִּשְׁכָּן וּנְחַשֵּׁב לִפְנֵיכֶם? אֶלָּא, שֶׁשָּׁמַע מֹשֶׁה לֵיצָנֵי יִשְׂרָאֵל מְדַבְּרִים מֵאַחֲרָיו... רַבִּי חָמָא אָמַר - הָיוּ אוֹמְרִים: חֲמִי קְדָל דִּבְרֵהּ דְּעַמְרָם. וַחֲבֵרוֹ אוֹמֵר לוֹ: אָדָם שֶׁשָּׁלַט עַל מְלֶאכֶת הַמִּשְׁכָּן, אֵין אַתָּה מְבַקֵּשׁ שֶׁיְּהֵא עָשִׁיר? כְּשֶׁשָּׁמַע מֹשֶׁה כָּךְ, אָמַר לָהֶם מֹשֶׁה: חַיֵּיכֶם! נִגְמַר הַמִּשְׁכָּן, אֶתֵּן לָכֶם חֶשְׁבּוֹן. אָמַר לָהֶם: בּוֹאוּ וְנַעֲשֶׂה חֶשְׁבּוֹן (שמות רבה, פקודי, פרשה נ"א)
פָּרָשַׁת פְּקוּדֵי נִפְתַּחַת בְּחֶשְׁבּוֹן מְדֻיָּק שֶׁעָרַךְ מֹשֶׁה רַבֵּנוּ לִפְנֵי בְנֵי יִשְׂרָאֵל עַל הַכְנָסוֹת הַתְּרוּמוֹת שֶׁנָּתְנוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל לְצֹרֶךְ בְּנִיַּת הַמִּשְׁכָּן וְעַל הַהוֹצָאוֹת.
מַדּוּעַ נִזְקַק מֹשֶׁה רַבֵּנוּ לְפָרֵט זֹאת לִפְנֵי בְנֵי יִשְׂרָאֵל? הֲרֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הֵעִיד עָלָיו שֶׁהוּא נֶאֱמָן - "לֹא כֵן עַבְדִּי מֹשֶׁה, בְּכָל בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא" !
לְפִי שֶׁשָּׁמַע מֹשֶׁה אֶת לֵיצָנֵי הַדּוֹר מְרַנְּנִים אַחֲרָיו. וּמָה אָמָרוּ? רַבִּי חָמָא אָמַר - הָיוּ אוֹמְרִים: רְאוּ אֶת עָרְפּוֹ שֶׁל מֹשֶׁה כַּמָּה שָׁמֵן הוּא. וְלֵיצָן אַחֵר מֵשִׁיב כְּנֶגְדָּם: אָדָם שֶׁשָּׁלַט עַל מְלֶאכֶת הַמִּשְׁכָּן, אֵינְךָ מְצַפֶּה שֶׁיִּהְיֶה עָשִׁיר? לְפִיכָךְ אָמַר לָהֶם מֹשֶׁה: חַיֵּיכֶם! עַתָּה נִגְמְרָה מְלֶאכֶת הַמִּשְׁכָּן וְאֶעֱשֶׂה עִמָּכֶם חֶשְׁבּוֹן.
* * *
הָבָה נִתְבּוֹנֵן מָה אֵרַע שָׁם.
הַכֹּל יוֹדְעִים שֶׁאֲבוֹתֵינוּ הָיוּ עֲשִׁירִים מֻפְלָגִים בְּיוֹתֵר, לְאַחַר שֶׁיָּצְאוּ מִמִּצְרַיִם עֲמוּסִים בִּכְלֵי כֶסֶף וְזָהָב, וְאַף מִגּוּפוֹת הַמִּצְרִים שֶׁטָּבְעוּ בְּיַם סוּף וְנִסְחֲפוּ אֶל הַחוֹף הֵם נָטְלוּ שָׁלָל. מֹשֶׁה רַבֵּנוּ ע"ה לֹא נָטַל לְעַצְמוֹ מְאוּמָה, לְפִי שֶׁהָיָה עָסוּק בְּהוֹבָלַת אֲרוֹנוֹ שֶׁל יוֹסֵף הַצַּדִּיק .
אִם כֵּן, מֹשֶׁה לֹא הָיָה עָשִׁיר.
מִמָּה הִתְעַשֵּׁר?
כַּאֲשֶׁר הוֹרָה ה' לְמֹשֶׁה לִפְסֹל אֶת הַלּוּחוֹת הַשְּׁנִיִּים, הֶרְאָה לוֹ מַחְצָב שֶׁל אֶבֶן יְקָרָה בְּתוֹךְ אָהֳלוֹ, וְאָמַר לוֹ "פְּסָל לְךָ" - הַפְּסֹלֶת, הַשְּׁאֵרִית שֶׁל הָאֶבֶן, תִּהְיֶה לְךָ. הָיְתָה זוֹ אֶבֶן יְקָרָה וּמִמֶּנָּה הִתְעַשֵּׁר מֹשֶׁה.
מְאֹרָע זֶה הִתְרַחֵשׁ בְּי"ח בְּתַמּוּז, שֶׁהֲרֵי בְּי"ז בְּתַמּוּז שִׁבֵּר מֹשֶׁה אֶת הַלּוּחוֹת הָרִאשׁוֹנִים, וּלְמָחֳרָת פָּסַל לוּחוֹת חֲדָשִׁים וְעָלָה לָהָר לְאַרְבָּעִים יוֹם וְחָזַר בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים.
לְמָחֳרַת רִדְתּוֹ מֵהַר סִינַי, יוֹם אַחֲרֵי יוֹם הַכִּפּוּרִים, הִכְרִיז מֹשֶׁה רַבֵּנוּ עַל הַהַתְרָמָה הַלְּאֻמִּית לַמִּשְׁכָּן, וּכְבָר הִבְחִינוּ שֶׁיֵּשׁ עֲשִׁירוּת בִּמְעוֹנוֹ שֶׁל מֹשֶׁה רַבֵּנוּ. בְּכָל דֶּרֶךְ שֶׁנִּסְתַּכֵּל עַל כָּךְ, הַתּוֹצָאָה מוּזָרָה. אָדָם שֶׁאֵינוֹ עָשִׁיר מִתְגַּלֶּה כְעָשִׁיר בְּעֵת וּבְעוֹנָה אַחַת עִם עֲמִידָתוֹ בְּרָאשׁוּת מַעֲרֶכֶת גְּבִיָּה אַדִּירָה, שֶׁל זָהָב, כֶּסֶף וּנְחֹשֶׁת, וָעוֹד. בֻּרְסָה לֹא הָיְתָה בַּמִּדְבָּר, מִן הַשָּׁמַיִם הוֹרִיד מֹשֶׁה תּוֹרָה וְלֹא כָסֶף. הוֹאִיל וְלֹא יָדְעוּ אֶת מַעֲשֵׂה הָאֶבֶן הַיְקָרָה, הַהַנָּחָה שֶׁמֹּשֶׁה לָקַח לְעַצְמוֹ 'אֲחוּזִים' מֵהַגְּבִיָּה הַכְּלָלִית אֵינָהּ כֹּה מֻפְרֶכֶת.
מִתְבַּקֶּשֶׁת, אֵפוֹא, הַשְּׁאֵלָה: מַדּוּעַ הֵם נִקְרְאוּ "לֵיצָנִים"? לִכְאוֹרָה הָיָה רָאוּי לִקְרֹא לָהֶם 'טוֹעִים', 'בַּעֲלֵי לָשׁוֹן הָרָע', אֲבָל מַדּוּעַ "לֵיצָנֵי הַדּוֹר"?
הֵשִׁיב עַל כָּךְ בַּעַל "בְּאֵר יוֹסֵף" כִּי יֵשׁ דְּבָרִים שֶׁמִּי שֶׁאֵינוֹ לֵיצָן אֵינוֹ מַעֲלֶה אוֹתָם עַל דַּעְתּוֹ. לִפְעָמִים מִתְעוֹרְרוֹת שְׁאֵלוֹת, יֵשׁ דְּבָרִים בִּלְתִּי מוּבָנִים בַּעֲלִיל, אֲבָל בְּכָל מַה שֶּׁנּוֹגֵעַ לְעִנְיְנֵי הַנְהָגַת ה' וְלִיסוֹדוֹת הָאֱמוּנָה, אֵין מָקוֹם לְמַסְקָנוֹת שֶׁל זִלְזוּל אוֹ שֶׁל עִרְעוּר, חָלִילָה. בְּדַעְתָּם כִּי מֹשֶׁה רַבֵּנוּ הוּא עֶבֶד נֶאֱמָן לַה', אֲשֶׁר הִכְרִיז עָלָיו "בְּכָל בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא", לֹא הָיְתָה צְרִיכָה לַעֲלוֹת עַל דַּעְתָּם מַחֲשֶׁבֶת נְבָלָה זוֹ, אֲפִלּוּ לֹא כְּאֶפְשָׁרוּת רְחוֹקָה.
לֵיצָנִים.
"ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן