דברי תורה
ותן חלקנו: האם לחנך לחסכנות או לפזרנות?
הַאִם הוֹרִים צְרִיכִים לְחַנֵּךְ אֶת יַלְדֵיהֶם לִהְיוֹת חַסְכָנִים אוֹ פַזְרָנִים? בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ - תְּשׁוּבָה בִּלְתִּי צְפוּיָה
- ותן חלקנו
- פורסם כ"ה אדר התשע"ח |עודכן
אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר אָמַר רַבִּי חֲנִינָא: תַּלְמִידֵי חֲכָמִים מַרְבִּים שָׁלוֹם בָּעוֹלָם, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְכָל בָּנַיִךְ לִמּוּדֵי ה', וְרַב שְׁלוֹם בָּנָיִךְ", אַל תִּקְרֵי "בָּנָיִךְ" אֶלָּא 'בּוֹנָיִךְ' (ברכות דף סד/א)
אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר אָמַר רַבִּי חֲנִינָא: תַּלְמִידֵי חֲכָמִים מַרְבִּים שָׁלוֹם בָּעוֹלָם, שֶׁכָּךְ הִתְנַבֵּא יְשַׁעְיָהוּ הַנָּבִיא : "וְכָל בָּנַיִךְ לִמּוּדֵי ה' וְרַב שְׁלוֹם בָּנָיִךְ". הַמִּלָּה 'בָּנָיִךְ' הַשְּׁנִיָּה מְיֻתֶּרֶת, כִּי לְאַחַר שֶׁהֻזְכַּר 'בָּנַיִךְ' בִּתְחִלַּת הַפָּסוּק, דַּי הָיָה לוֹמַר "וְכָל בָּנַיִךְ לִמּוּדֵי ה' וְרַב שְׁלוֹמָם"? הַחֲזָרָה עַל מִלָּה זוֹ רוֹמֶזֶת לְכָךְ שֶׁמְּדֻבָּר עַל תַּלְמִידֵי חֲכָמִים הַקְּרוּיִים 'בַּנָּאִים' , מִפְּנֵי שֶׁהֵם עוֹסְקִים בְּבִנְיָנוֹ שֶׁל הָעוֹלָם כָּל יְמֵיהֶם, וּמְלַמְּדֵנוּ הַפָּסוּק שֶׁהֵם מַרְבִּים שָׁלוֹם בָּעוֹלָם וּמְבִיאִים אֶת הָעוֹלָם לִשְׁלֵמוּתוֹ.
* * *
כָּל אָדָם שָׁפוּי שׁוֹחֵר שָׁלוֹם. מִי מְעֻנְיָן בִּמְרִיבוֹת? שָׁלוֹם יֵשׁ לְהַשְׁכִּין לֹא רַק בֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ, אֶלָּא גַם בֵּין אָדָם לְעַצְמוֹ, וְאַף בְּשָׁלוֹם זֶה מִתְמַחִים תַּלְמִידֵי הַחֲכָמִים.
בַּמֶּה דְבָרִים אֲמוּרִים?
שְׁאֵלָה מְעַנְיֶנֶת מַצִּיב רַבִּי מֹשֶׁה פַינְשְׁטֵין זצ"ל בְּפֶתַח הַפָּסוּק "זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוָּה ה' לֵאמֹר: דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ פָרָה אֲדֻמָּה", הַפָּסוּק הָרִאשׁוֹן בְּפָרָשַׁת פָּרָה אֲדֻמָה שֶׁקּוֹרְאִים הַשַּׁבָּת לַמַּפְטִיר.
הַכֹּל יוֹדְעִים שֶׁמִּצְוַת פָּרָה אֲדֻמָּה קְרוּיָה "חֻקַּת הַתּוֹרָה", מִפְּנֵי שֶׁהִיא חֹק, דְּהַיְנוּ שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְהָבִין אוֹתוֹ. בְּרַם, מַדּוּעַ נֶאֱמַר "זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה"? כְּלוּם לֹא הָיָה רָאוּי לוֹמַר: זֹאת חֻקַּת הַפָּרָה הָאֲדֻמָּה? מַדּוּעַ כָּלְלוּ אֶת כָּל הַתּוֹרָה בְּחֹק זֶה?
וּבְכֵן, כָּאן אָנוּ מַגִּיעִים לְנוֹשֵׂא חָשׁוּב וּמְרַתֵּק כְּאֶחָת: כֹּחוֹת הַנֶּפֶשׁ הַפּוֹעֲלִים בָּאָדָם. אֵין אָדָם יָכוֹל לִהְיוֹת מֻשְׁלָם אִם יְפַתַּח בְּקִרְבּוֹ צַד אֶחָד שֶׁל תְּכוּנָה בְּלֹא לְהִשְׁתַּלֵּם גַּם בַּצַּד הַשֵּׁנִי שֶׁלָּהּ. דֻּגְמָה לַדָּבָר: מִי שֶׁיְּלַמֵּד עַצְמוֹ לִהְיוֹת פַּזְרָן וּלְהַזִּיל מִמָּמוֹנוֹ לִצְדָקָה, עָלוּל לִנְהֹג בְּפַזְרָנוּת גַּם בְּמָמוֹן שֶׁל אֲחֵרִים… עָלָיו לְהַקְפִּיד, אֵפוֹא, שֶׁלֹּא לָחוּס עַל כַּסְפּוֹ, אַךְ בְּאוֹתוֹ לַהַט עָלָיו לִשְׁמֹר עַל כַּסְפָּם שֶׁל אֲחֵרִים. וְכֵן לְהֵפֶךְ.
כְּמוֹ כֵן, מִי שֶׁמִּתְבּוֹנֵן בְּשִׁפְלוּת הָאָדָם, מַחְלִיט לָלֶכֶת בְּשִׁיטַת 'נוֹבְהַרְדּוֹק' הַמְעוֹדֶדֶת הִתְמַקְּדוּת בְּקַטְנוּת הָאָדָם מוּל גַּדְלוּת הַבּוֹרֵא, אִם לֹא יְנַוֵּט הֵיטֵב אֶת דְּרָכָיו עָלוּל בְּעִקְּבוֹת כָּךְ גַּם לְזַלְזֵל בַּאֲחֵרִים, שֶׁהֲרֵי גַּם הֵם שְׁפָלִים לְעֻמַּת הַבּוֹרֵא… לְפִיכָךְ, מֵחַד גִּיסָא עָלָיו לְחַזֵּק אֶת הַיְדִיעָה שֶׁכָּל אָדָם נִבְרָא בְצֶלֶם וְיֵשׁ לְכַבְּדוֹ וְלִשְׁמֹר עַל כְּבוֹדוֹ, וּמִצַּד שֵׁנִי יַשְׁפִּיל עַצְמוֹ לִפְנֵי בוֹרְאוֹ.
כָּךְ בְּכָל הַמִּדּוֹת וְהַתְּכוּנוֹת הַנַּפְשִׁיּוֹת.
מִצְוַת פָּרָה אֲדֻמָּה מְאַגֶּדֶת בְּתוֹכָהּ תְּכוּנוֹת סוֹתְרוֹת. הִיא מְטַהֶרֶת אֶת הַטְּמֵאִים, אַךְ בְּאוֹתוֹ תַהֲלִיךְ הִיא מְטַמֵּאת אֶת הַטְּהוֹרִים שֶׁטִּהֲרוּ אֶת הַטְּמֵאִים. לָכֵן הִיא "חֹק", שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְהָבִין אוֹתוֹ.
"זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה" - זֶהוּ חֹק שֶׁצָּרִיךְ לְאַמֵּץ כְּדֵי שֶׁנּוּכַל לָלֶכֶת בְּדֶרֶךְ הַתּוֹרָה: כָּל מִדָּה יֵשׁ לִתְפֹּס בִּשְׁנֵי קְצוֹתֶיהָ, כִּשְׁנֵי הַקְּטָבִים הַשּׂוֹרְרִים בְּמִצְוַת פָּרָה אֲדֻמָּה. רַק כָּךְ אֶפְשָׁר לָלֶכֶת בְּדֶרֶךְ הַיָּשָׁר.
זֶהוּ אֶחָד מֵאֲגַפֵּי הֲשָׁלוֹם שֶׁמַּרְבִּים תַּלְמִידֵי הַחֲכָמִים בָּעוֹלָם, הֵם עוֹשִׂים שָׁלוֹם בֵּין מִדּוֹת מְנֻגָּדוֹת, מְלַמְּדִים אֶת בְּנֵי הָאָדָם מָתַי לִנְהֹג בְּאֵיזוֹ מִדָּה, וְכָךְ נוֹהֲגִים בְּנֵי הָאָדָם בֶּאֱמוּנָה וּבַדֶּרֶךְ הָרְאוּיָה.
"ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן