חינוך ילדים

וכאן הבן שואל – ואיך אנחנו עונים?

איך נתייחס לשאלות שהילדים שואלים אותנו בחיי היום יום? מה עושים כשהילד שואל שאלה מביכה, במקום או בזמן לא מתאים?

  • כ"ח אדר התשע"ח
 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אא

על סדר היום שלנו עד פסח עומד נושא הניקיון. הגדולים שבין ילדינו נדרשים לעזור. השכבת הקטנים קצת יותר קשה בזמנים הלא שגרתיים האלו. כמה עבודה מחכה לנו עד שנמצא את עצמינו ישובים כמו מלכים בליל הסדר.

בערב החג ננסה להשכיב את כולם לשנת צהריים טובה, ונעשה כל השתדלות בכדי שגם הקטנים יישארו ערים בלילה הגדול הזה. שיגנבו אפילו את האפיקומן, אם זה מה שיחזיק אותם ערים.

מטרת ליל הסדר היא לעורר בילדים סקרנות, לעורר בהם שאלות. ילד ששואל שאלות הוא ילד מתעניין. ילד ששואל שאלות הוא ילד שאכפת לו, זהו ילד שרוצה ללמוד, לדעת, להכיר ולהבין.

איך נתייחס לשאלות שהילדים שואלים אותנו בחיי היום יום?

  1. הילד שלך שואל הרבה שאלות? לפעמים השאלות הן בנאליות. לפעמים הן כבדות משקל. לפעמים יש לך תשובה עליהן ולפעמים לא. לפעמים השאלות גורמות לך למתח. מה תעני עליהן, את חושבת לעצמך. אכן, לא בכל פעם יש לך תשובה מוכנה. במקרה כזה נגיד לילד שנברר לו את התשובה. נעודד אותו לשאול גם הלאה את שאלותיו המחכימות. שידע שאנחנו הכתובת לספק לו תשובות לכל מה שמטריד אותו. כך לא יצטרך לחפש תשובות במקומות מפוקפקים.  
  2. גם הילד שלך שואל הרבה שאלות? על כל תשובה שאת עונה לו הוא שואל "למה"? לפעמים את מרגישה שנגמרת לך הסבלנות. עם כל החשיבות בלעודד ילד לשאול שאלות, אם את מרגישה צורך בהפסקה, אל תהססי להגיד לילד שיותר מאוחר תשמחי לענות לו על שאלותיו. אולי אפשר גם לדרבן אותו לחשוב על תשובה בעצמו. שיבוא לספר לך אח"כ מה תשובתו לשאלתו. לילדים דמיון מפותח מאוד. הוא עוד יפתיע אותך בתשובותיו.
  3. יש גם שאלות מסוג אחר. שאלות מפי הילדים שגורמות לך למבוכה רבה. שאלות הנשאלות במקום הלא מתאים, בעוצמת קול לא מתאימה. כמו הפעם הזאת שבו את הולכת עם ילדתך ברחוב. ממול מגיע אדם שהליכתו מוזרה, נשען על מקל או צולע. הנה מתעוררת סקרנותה של בתך. "אימא", היא שואלת, "למה האיש הולך ככה?". תוך כדי כך היא מצביעה עליו באצבע. חיש מהר את נכנסת לפעולה. להשתיק את הילדה דבר ראשון, את מנסה. "עוד מעט", את אומרת לה. אם היית חושבת שבתך תשאל אותך שאלה כזאת, היית אומרת לה לפני יציאתך לרחוב שלא מצביעים על האנשים, לא שואלים אודותיהם ובסביבתם בקול רם. אכן, תעשי את זה כשתגיעו לחוף מבטחים. שבפעם הבא הילדה תדע. עם הזמן היא תלמד להתאפק ולשמור את השאלות המביכות לזמן מאוחר יותר.
  4. "עוד מעט", אמרת לה? למה התכוונת , אימא יקרה, עם צמד המילים הזה? זו הבטחה לכל דבר. והבטחות צריך לקיים. שתי דברים חשובים שעלינו לקחת בחשבון כשאנחנו אומרים את צמד המילים "עוד מעט". לפעמים כדאי להגיד לילד מתי יתרחש ה"עוד מעט" הזה. זה מאפשר לילד להתכונן כראוי לזמן ההמתנה. אין לו צורך לבוא ולבדוק כל חמש דקות האם הגיע זמן ה"עוד מעט". שנית, אימא יקרה, בבוא הזמן המתאים, תיגשי אליו, אל תחכי שהוא יבוא לשאול אותך, ותאמרי לו שהנה את בא להסביר לו את מה שהוא ביקש לדעת.
  5. ושוב לעניין השאלות המביכות. אשמח לשמוע ממך, מה, לפי דעתך, אפשר עוד לעשות בשביל לגרום למצב להיות פחות מביך. את התשובות אשמח לפרסם לתועלת הקוראות.

שרה לנגזם היא מנחת קבוצות הורים בשיטת "תקשורת ומודעות עצמית ככלי לחינוך ילדים" ויועצת מוסמכת בשיטת מח אחד saralangzam@gmail.com  

תגיות:שרה לנגזםשאלותילדיםחינוך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה