השבת שלי

השבת של גיטל ברנר: אוכל בריא, זמן איכות לכל ילד ושבת אחת בלתי נשכחת

איך מתכוננים אצלכם לשבת, מה התפריט השבתי שלכם, ואיך נראה שולחן השבת? הידברות מזמינה אתכם לספר לנו על השבת שלכם. והפעם: גיטל ברנר, מאמנת תזונה וקואוצ'רית לאורח חיים בריא, מספרת לנו על השבת שלה

  • כ"ח אדר התשע"ח
(בעיגול: גיטל ברנר)(בעיגול: גיטל ברנר)
אא

מהי שבת בשבילך?

"שבת בשבילי זה קודם כל זמן משפחתי, זמן של ביחד. זמן של שיח והמון חיבור בין הבעל והילדים. מחכים לה כל השבוע".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת? מה זה כולל?

"ההכנות אצלי מתחילות ביום רביעי. אז אני מתכננת את התפריט בהתאם לבקשות של הילדים ויוצאת לקניות. הבוקר של יום חמישי מוקדש אצלי כולו לניקיון היסודי של הבית, ובערב אני מכינה סלטים וקינוחים. ליום שישי אני שומרת רק את ההכנה של המאכלים שטעימים טריים: אורז, מרק ועוגה לשבת.

  "מאד חשוב לי יום שישי רגוע ושלו.  תמיד הבטחתי לעצמי שאצלי בבית אכניס שבת ברוגע ובשמחה. ואני משתדלת להכניס את השבת בשקט וברוגע. הילדים חוזרים מהגן ומבית הספר, אוכלים ארוחה מבושלת טעימה, מתקלחים בנחת ומקבלים את השבת לפני הזמן". 

תארי את תפריט השבת שלכם?

"בדרך כלל אוכלים אצלנו למנה ראשונה דגים. דג מרוקאי או חריימה. לעיקרית אני מכינה אוכל שהילדים אוהבים. עוף עם תפוחי אדמה ובטטות, פרגיות בתנור, מה שהם מזמינים לפני שבת. כחלק מהשינוי התזונתי שעברתי לפני כמה שנים, שכלל בין השאר תהליך ארוך של ירידה במשקל, אני משתדלת לבשל אוכל בריא לשבת: סלטים ביתיים, חיים ומבושלים, בלי הרבה שמן. למנה אחרונה אני מכינה מרק, בדרך כלל מרק עוף. אני יודעת שבדרך כלל אוכלים מרק בתחילת הסעודה או באמצעה, אבל אצל ההורים שלי נהגו לאכול מרק בסוף, ואני משמרת את המסורת. לקינוח מגישים אצלנו סלט פרות ופיצוחים.  

"בבוקר אנחנו אוכלים חלבי. הילדים מתים על זה. כשאני מבשלת בשרי כולם בדיכאון. מכינה קיש או פשטידה טובה, ביצים קשות, ג'חנון וקובנה, מלא גבינות וסלטים טריים. ארוחה ישראלית קלאסית. בדרך כלל תהיה לקינוח עוגת גבינה טובה. לסעודה שלישית אוכלים מה שנשאר מערב שבת. אני תמיד מבשלת כפול, כדי שיישאר גם לסעודה שלישית".

החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"הכי אוהבת את ה'ביחד'. את כל הילדים סביב השולחן, את שירי השבת. את הרוגע והשלווה. זה הכי מרגש בעולם. נולדתי בשבת ותמיד יש לי קצת הרגשה שהנשמה שלי מחוברת לשבת".

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"הילדים עורכים את השולחן בחמישי בצהריים, מיד כשהם חוזרים מבית הספר. הבת הבכורה שלי בת 12, והרבה פעמים אוהבת להכין פתקים קטנים שמקשטים את השולחן. היא מדפיסה במחשב פתקים שכתוב עליהם: שבת שלום לאבא, שבת שלום לאמא וכו'. הבנים שלי מכינים דבר תורה לכל שבת. לפעמים זה וורט שהם למדו, לפעמים הצגה שמבוססת על משהו מפרשת שבוע. חלק מאד משמעותי בשולחן השבת שלנו הוא שרפרף קטן עליו נעמד כל ילד בסיום הסעודה ומקבל שבחים מאבא ואמא על ההתנהגות שלו במשך השבוע. מציינים רק את הדברים הטובים, החל מוויתורים קטנים שהבחנו בהם ועד למבחנים עם ציונים טובים והתנהגות טובה. זה מדהים כמה הם מחכים לזה כל השבוע, מהקטנה בת הארבע ועד הגדולה שכבר בת 12".

נשמע מקסים. מה קורה כשבאים אורחים?

"הם לא מוותרים על זה. הם מחכים לרגעים האלה ולא מתביישים, גם כשיש אורחים. זה הכיף שלהם. כשהייתי ילדה, לא תמיד הייתה לי הרגשה שרואים גם את הדברים הטובים שבי, ואצל הילדים שלי החלטתי שאני רוצה למלא את החסר. לא רוצה שיהיה אצלי ילד שמרגיש שלא מעריכים אותו או שלא מבחינים בדברים הטובים שבו. זה תיקון, מבחינתי".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"הילדים אצלנו שותפים מלאים בהכנות לשבת. הגדולה עוזרת בהכנת הסלטים, הקטנים יותר עורכים שולחן. יש גם סיפורי שבת וחידונים ושאלונים, והם מחכים ואוהבים מאד את שולחן השבת. בעלי מספר ליד שולחן השבת פרשת שבוע, והרבה פעמים אנחנו משתדלים במקרה שצצה בעיה במהלך השבוע לשלב פתרון והכלה בסיפור של אמונה ומוסר ליד שולחן השבת. הם כבר מבינים ויודעים שהמסר בא בצורה חווייתית ונעימה".

שבת בלתי נשכחת?

"לפני שהתחתנתי, התארחתי בשבת אצל הרב פנגר. אכלתי אצלו סעודת שבת יחד עם חברה וזו הייתה שבת שלעולם לא אשכח. למדתי המון במהלך השבת הזו על זוגיות, על ביחד ועל הרבה דברים שחשובים לשלום בית. אני נשואה כבר 13 שנים, ועדיין מיישמת הרבה ממה שהוא דיבר עליו באותה השבת, מדברי התורה ועד לעריכת השולחן. השבת ההיא נתנה לי המון כלים חשובים".

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד

"אני אוהבת מתכונים טעימים, כיפים ובריאים שלא צריך להתקשקש איתם הרבה. הנה מתכון טעים, בריא וקל של חציל בתנור שהוא חובה אצלנו בשבת":

חוצים חציל לשניים, מברישים עם טיפונת שמן ואופים בתנור על 200 מעלות 20 דקות.

בליל שבת מחממים על הפלטה, ומגישים חם עם מרינדה משמן זית, שתי שיני שום קצוצות, מיץ לימון וכוסברה, ומעל מעט מלח גס.

כמה פשוט, ככה להיט.

רוצה לספר לנו על השבת שלכם? כתבי אל support@htv.co.il, השאירי פרטים ומספר טלפון, ונחזור אליך בקרוב.

תגיות:השבת שליגיטל ברנר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה