דברי תורה

ותן חלקנו: למה בדיוק אתה מחכה?

נִמּוּסִים וַהֲלִיכוֹת – גַּם אוֹתָם יֵשׁ לִמְצֹא בְּפָרָשַׁת הַשָּׁבוּעַ הָעוֹסֶקֶת בְּעִנְיְנֵי קָרְבָּנוֹת. עַל כָּךְ – בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ

  • פורסם ב' ניסן התשע"ח |עודכן
אא

"וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה" - הִקְדִּים קְרִיאָה לְדִבּוּר. לִמְּדָה תוֹרָה דֶּרֶךְ אֶרֶץ, שֶׁלֹּא יֹאמַר אָדָם לַחֲבֵרוֹ דָּבָר אֶלָּא אִם כֵּן קְרָאָהוּ… צֵא וּלְמַד מִמֹּשֶׁה, אֲבִי הַחָכְמָה, אֲבִי הַנְּבִיאִים, שֶׁהוֹצִיא אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם, וְנַעֲשׂוּ נִסִּים עַל יָדוֹ, נִפְלָאוֹת בְּאֶרֶץ חָם וְנוֹרָאוֹת עַל יַם סוּף וְעָלָה לִשְׁמֵי מָרוֹם וְהוֹרִיד הַתּוֹרָה, וְנִתְעַסֵּק בִּמְלֶאכֶת הַמִּשְׁכָּן - אַף עַל פִּי כֵן לֹא נִכְנַס לִפְנִים עַד שֶׁקָּרָא לוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה" (ילקוט שמעוני, תורה, פרשת ויקרא, רמז תכ"ט)

 

שְׁנֵי כְלָלֵי נִמּוּס נִלְמָדִים מִפָּרָשַׁת הַשָּׁבוּעַ:

"וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה, וַיְדַבֵּר ה' אֵלָיו מֵאֹהֶל מוֹעֵד, לֵאמֹר"  - מַדּוּעַ קָרָא לוֹ ה' לִפְנֵי שֶׁדִּבֶּר אֵלָיו וְלֹא הִתְחִיל לְדַבֵּר מִיָּד?

לִמְּדַתְנוּ תוֹרָה דֶּרֶךְ אֶרֶץ, שֶׁלֹּא יֹאמַר אָדָם לַחֲבֵרוֹ דָּבָר אֶלָּא אִם לִפְנֵי כֵן קָרָא לוֹ וְהֵכִין אוֹתוֹ לְכָךְ שֶׁהוּא עוֹמֵד לְדַבֵּר אִתּוֹ.

כְּלָל נוֹסָף בְּהַנְהָגוֹת דֶּרֶךְ אֶרֶץ אָנוּ לְמֵדִים מֵהִתְנַהֲגוּתוֹ שֶׁל מֹשֶׁה רַבֵּנוּ. צֵא וּלְמַד – מֹשֶׁה רַבֵּנוּ, אֲבִי הַחָכְמָה, אֲבִי הַנְּבִיאִים, אֲשֶׁר הוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם וּבְאֶמְצָעוּתוֹ נַעֲשׂוּ נִסִּים וְנִפְלָאוֹת בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וְעַל יַם סוּף, הָאִישׁ הַפִּלְאִי שֶׁזָּכָה לַעֲלוֹת לַמָּרוֹם וּלְהוֹרִיד אֶת הַתּוֹרָה לְעַם יִשְׂרָאֵל, וְהוּא שֶׁעָסַק בִּמְלֶאכֶת הֲקָמַת הַמִּשְׁכָּן. הָאִישׁ הַזֶּה, הַאִם יֵשׁ רָאוּי מִמֶּנּוּ לְהִכָּנֵס אֶל הַמִּשְׁכָּן? בְּרַם, הַמְתָּנָה אֲרֻכָּה בְיוֹתֵר חָלְפָה עָלָיו עַד שֶׁנִּכְנַס אֶל הַמִּשְׁכָּן. בְּנִיַּת הַמִּשְׁכָּן הִסְתַּיְּמָה בְּכ"ה בְּכִסְלֵו, וּלְאַחַר הַמְתָּנָה שֶׁל חֳדָשִׁים אֲחָדִים, בְּחֹדֶשׁ נִיסָן הָיוּ שִׁבְעַת יְמֵי הַמִּלּוּאִים שֶׁבָּהֶם הוּא נֶחְנַךְ, וּבְכָל יוֹם מִשִּׁבְעָה יָמִים אֵלּוּ פֵּרֵק מֹשֶׁה רַבֵּנוּ אֶת הַמִּשְׁכָּן וְהֱקִימוֹ מֵחָדָשׁ, עַד הַיּוֹם הַשְּׁמִינִי שֶׁבּוֹ הוּקַם הַמִּשְׁכָּן בְּאֹפֶן סוֹפִי.

לַמְרוֹת הַטֹּרַח הָרַב וְחָדְשֵׁי הַהַמְתָּנָה, וְאַף עַל פִּי שֶׁהקב"ה כְּבָר הִשְׁרָה אֶת שְׁכִינָתוֹ בַּמִּשְׁכָּן, לֹא נִכְנַס אֵלָיו מֹשֶׁה רַבֵּנוּ! זֹאת – אַף עַל פִּי שֶׁאֶחָד מִתַּפְקִידָיו הַמֻּצְהָרִים שֶׁל הַמִּשְׁכָּן הוּא לִהְיוֹת מָקוֹם שֶׁבּוֹ נוֹעָד הקב"ה עִם מֹשֶׁה וּמְדַבֵּר אִתּוֹ, כַּנֶּאֱמַר: "וְנוֹעַדְתִּי לְךָ שָׁם, וְדִבַּרְתִּי אִתְּךָ מֵעַל הַכַּפֹּרֶת מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים אֲשֶׁר עַל אֲרוֹן הָעֵדֻת, אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּה אוֹתְךָ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל". אַף עַל פִּי כֵן לֹא נִכְנַס מֹשֶׁה רַבֵּנוּ אֶל הַמִּשְׁכָּן עַד שֶׁקְּרָאוֹ ה' לְהִכָּנֵס!

* * *

בְּהַנְהָגַת נִמּוּסִין בְּדֶרֶךְ אֶרֶץ מֻפְלָאָה הִתְנַהֵג גַּם נֹחַ. שָׁנָה תְמִימָה הוּא שָׁט עַל פְּנֵי הַמַּיִם בְּג'וּנְגֶל סָגוּר, כַּאֲשֶׁר הוּא וּשְׁלֹשֶׁת בָּנָיו אַחֲרָאִים עַל שְׁלוֹמָם, רַוְחָתָם וּמְזוֹנָם שֶׁל כָּל הַחַיּוֹת מִכָּל הַמִּינִים שֶׁבָּעוֹלָם. בְּמֶשֶׁךְ שְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ, מִפְּנֵי הַמַּאֲמָץ, הַטִּרְחָה וְהָעֹל שֶׁהָיוּ עֲלֵיהֶם, הֵם "לֹא טָעֲמוּ טַעַם שֵׁנָה" - מְעִידִים חֲזַ"ל. נֹחַ גָּנַח וְכָאַב וְזָב דָּם. לְאַחַר הַמְתָּנָה מוֹרֶטֶת עֲצַבִּים הוּא שָׁלַח עוֹרֵב, יוֹנָה וְשׁוּב יוֹנָה, וּבְשִׂמְחָה עֲצוּמָה הוּא הִפְנִים אֶת הַיְדִיעָה שֶׁמִּפְלַס הַמַּיִם יָרַד, הַיּוֹנָה לֹא חָזְרָה, אֶפְשָׁר לָצֵאת מֵהַתֵּבָה.

אֲבָל הוּא לֹא יָצָא.

נֹחַ נוֹתַר בַּתֵּבָה, עַד…

"וּבַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי, בְּשִׁבְעָה וְעֶשְׂרִים יוֹם לַחֹדֶשׁ, יָבְשָׁה הָאָרֶץ. וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים אֶל נֹחַ לֵאמֹר: צֵא מִן הַתֵּבָה, אַתָּה וְאִשְׁתְּךָ וּבָנֶיךָ וּנְשֵׁי בָנֶיךָ אִתָּךְ" .

בְּלִי רְשׁוּת מֵה' הוּא לֹא יָצָא מִן הַתֵּבָה!

הוּא כָמַהּ לְהִשְׁתַּחְרֵר מֵהָעֹל, לְהוֹצִיא אֶת בַּעֲלֵי הַחַיִּים הָרַבִּים אֶל הָאֲוִיר הַחָפְשִׁי שֶׁיִּדְאֲגוּ לְעַצְמָם, אֲבָל בְּלִי רְשׁוּת הוּא לֹא יָצָא.

יוֹסֵף הַצַּדִּיק עָזַב אֶת בִּגְדוֹ בְּיַד גְּבִרְתּוֹ שֶׁתְּפָשַׂתּוּ, אַף עַל פִּי שֶׁבְּכָךְ הוּא הִפְלִיל אֶת עַצְמוֹ. וְכָל כָּךְ לָמָּה? כִּי אֵין זוֹ דֶּרֶךְ אֶרֶץ כְּלַפֵּי גְבִרְתּוֹ לִמְשֹׁךְ בְּכֹח מִיָּדָהּ אֶת הַבֶּגֶד! דֶּרֶךְ אֶרֶץ !

הַאִם דּוֹרְשִׁים מֵאִתָּנוּ, לִהְיוֹת מַלְאָכִים?

לֹא!

אֵין צֹרֶךְ לְהִתְאַמֵּץ כְּדֵי לִנְהֹג בְּדֶרֶךְ אֶרֶץ, גַּם בָּרָמָה הַגְּבוֹהָה בְיוֹתֵר. בְּתִעוּד הַנְהָגָתָם הָאֲצִילָה שֶׁל הַדְּמֻיּוֹת הַנַּעֲלוֹת הַלָּלוּ יֵשׁ גִּלּוּי קָדוֹשׁ, מְאַפְשְׁרִים לָנוּ הֲצָצָה מְרַתֶּקֶת וּמַדְהִימָה לְתוֹךְ קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים שֶׁל נִשְׁמַת הָאָדָם לְאַחַר שֶׁהִזְדַּכָּכָה. מִי שֶׁדָּבֵק בַּה', מִי שֶׁמִּתְבּוֹנֵן בְּהַנְהָגַת ה' וְדָבֵק בּוֹ, נַפְשׁוֹ מִזְדַּכֶּכֶת, הוּא נִהְיֶה אֲצִיל, הוּא נִהְיֶה עָדִין, הוּא נִהְיֶה אָדִיב, הוּא נִהְיֶה מִתְחַשֵּׁב, וּבְלִי מַאֲמָץ - פָּשׁוּט אֵין הוּא מְסֻגָּל לִנְהֹג אַחֶרֶת, עַד כְּדֵי כָךְ שֶׁהוּא נִזְקָק לִרְשׁוּת לָצֵאת מֵהַתֵּבָה.

אַשְׁרֵינוּ וּמַה טּוֹב חֶלְקֵנוּ.

"ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן

תגיות:ותן חלקנודרך ארץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה