דיכאון וחרדות

חווים דיכאון? שימו לב כמה אור נכנס לחדר שלכם

מחקר חדש מגלה כי ישנו קשר ישיר בין כמות האור הנכנסת לחדר לבין שינויים במצב הרוח. על פי הממצאים מתחזקת ההערכה כי שינה בחושך מוחלט חיונית מאוד לא רק לצורך שינה איכותית אלא אף לצורך נפשי

  • ג' ניסן התשע"ח
אא

האם אתם ישנים בחושך או באור? על פי מחקר חדש, התשובה יכולה להסביר מצבי דיכאון.

מחקר חדש מגלה כי יש קשר בין כמות האור הנכנסת לחדר לבין שינויים במצב הרוח. התוצאות הראו כי אפילו אם ישנה כמות מינימאלית של אור בחדר השינה, הסיכוי לחוות בדיכאון עולה.

צוות החוקרים ערך את המחקר בראשות פרופ' קנג'י אוביאשי מהמחלקה לאפידמיולוגיה בביה"ס לרפואה נארא שביפן.

במחקר נמצא כי שינה המתרחשת בחדר חשוך לגמרי, עשויה למנוע דיכאון. אם כן, על פי הממצאים מתחזקת ההערכה כי ישנה חשיבות רבה לשינה בחושך מוחלט לא רק לצורך שינה איכותית אלא אף לצורך נפשי.

למשך שני לילות הציבו החוקרים מדדי אור מעל 863 מיטות של נבדקים. במהלך המחקר מילאו המשתתפים יומני שינה בהם תיעדו כמה הם ישנו בכל פעם, כמו כן מה היתה איכות השינה. במקביל עברו הנבדקים בדיקות מעקב אחר תסמיני דיכאון בתקופת המחקר.

על פי הערכת החוקרים, ישנו קשר ישיר בין חשיפה לאור בזמן שינה לבין הסיכוי ללקות בדיכאון. הנתונים הראו כי לנבדקים אשר לחדרם נכנס במהלך הלילה אור בעוצמה של יותר מ-5 לוקס, היו בסיכון גבוה יותר לחוות דיכאון, זאת ביחס לאלו שישנו בחדר חשוך לחלוטין ושקעו בשינה טובה.. על פי הסבר החוקרים, עוצמת אור ברמה ל 10 לוקס שווה למבט לעבר נר דולק ממרחק מטר וחצי.

אמנם החוקרים לא התייחסו במחקר למשך הזמן בו אור שנכנס לחדר פוגע במהלך השינה, אולם בהתאם למחקר קודם שנערך על בע"ח נמצא כי מספיק 4 שבועות של כניסת אור לחדר על מנת לגרום לפגישה פוטנציאלית.

עוד נמצא במחקרים קודמים שנערכו בנושא, כי כאשר ישנה פגיעה באיכות השינה, הסיכוי להפרעות נפשיות גוברת. בין היתר, כניסה של אור במהלך הלילה עלולה לפגוע בהפרשת הורמון אשר מהווה את השעון הביולוגי בגוף, וכאשר יש פגיעה בפעילות ההורמון הזה, ישנו קשר ישיר להפרעות נפשיות.

עוד ציינו החוקרים כי למרות שהמחקר נערך על קשישים, ההשפעה השלילית של כניסת אור לחדר יכולה להיות דווקא יותר משמעותית בקרב צעירים, מכיוון שעיניהם יותר רגישות לאור מהקשישים: "כמות האור שנקלטת בעיניהם של בני 70 היא חמישית מזו שנקלטת אצל בני נוער", הסבירו החוקרים, "יהיה הגיל אשר יהיה, חשוב להפחית ככל הניתן את מקורות האור בזמן השינה".

תגיות:מחקרשינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה