ותן חלקנו

ותן חלקנו: קיימת מצוה? אל תיתן לה לברוח

הַיַּצְרָן וְהַחֶנְוָנִי, הַמִּפְעָל וְהַתּוֹצֶרֶת – כְּמָשָׁל לְחַיֵּינוּ, בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ

  • ו' ניסן התשע"ח
אא

אָמַר רַבָּה בַּר רַב הוּנָא: כָּל הַכּוֹעֵס, אֲפִלּוּ שְׁכִינָה אֵינָהּ חֲשׁוּבָה כְנֶגְדּוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: "רָשָׁע כְּגֹבַהּ אַפּוֹ, בַּל יִדְרֹשׁ; אֵין אֱלֹהִים כָּל מְזִמּוֹתָיו". רַבִּי יִרְמְיָה מִדִּפְתִּי אָמַר: מְשַׁכֵּחַ תַּלְמוּדוֹ וּמוֹסִיף טִפְּשׁוּת, שֶׁנֶּאֱמַר: "כִּי כַעַס בְּחֵיק כְּסִילִים יָנוּחַ", וּכְתִיב: "וּכְסִיל יִפְרֹשׁ אִוֶּלֶת". רַב נַחְמָן בַּר יִצְחָק אָמַר: בְּיָדוּעַ שֶׁעֲווֹנוֹתָיו מְרֻבִּין מִזְּכֻיּוֹתָיו, שֶׁנֶּאֱמַר: "וּבַעַל חֵמָה - רַב פָּשַׁע" (נדרים דף כב/ב)

 

אָמַר רַבָּה בַּר רַב הוּנָא: כְּשֶׁאָדָם כּוֹעֵס, הוּא אֵינוֹ מִתְחַשֵּׁב כְּלָל בִּמְצִיאוּת הקב"ה, שֶׁנֶּאֱמַר בִּתְהִלִּים: "רָשָׁע כְּגֹבַהּ אַפּוֹ, בַּל יִדְרֹשׁ, אֵין אֱלֹהִים כָּל מְזִמּוֹתָיו". כְּלוֹמַר, כַּאֲשֶׁר גּוֹבֶרֶת חֲמַת הָרָשָׁע, דַּעְתּוֹ אֵינָהּ מְיֻשֶּׁבֶת, וְהוּא חוֹשֵׁב שֶׁאֵין מִי שֶׁמִּסְתַּכֵּל עַל מַעֲשָׂיו, וְאֵינוֹ זוֹכֵר שֶׁהקב"ה יִפָּרַע מִמֶּנּוּ .

רַבִּי יִרְמְיָה מִדִּפְתִּי אָמַר שֶׁהַכּוֹעֵס שׁוֹכֵחַ אֶת תַּלְמוּדוֹ וּמִטַּפֵּשׁ, שֶׁנֶּאֱמַר בְּקֹהֶלֶת: "כִּי כַעַס בְּחֵיק כְּסִילִים יָנוּחַ" - מִכֵּיוָן שֶׁהַכּוֹעֵס שׁוֹכֵחַ אֶת תַּלְמוּדוֹ, לֹא נוֹתַר בְּחֵיקוֹ מְאוּם, וַהֲרֵי הוּא כְסִיל, וְדַרְכָּם שֶׁל הַכְּסִילִים לְהוֹסִיף טִפְּשׁוּת עַל טִפְּשׁוּתָם, כַּנֶּאֱמַר: "וּכְסִיל יִפְרֹשׂ אִוֶּלֶת", כְּלוֹמַר, לֹא זוֹ בִלְבַד שֶׁהֵם כְּסִילִים, אֶלָּא שֶׁהֵם גַּם מַרְאִים זֹאת בִּפְנֵי כֹל.

רַב נַחְמָן בַּר יִצְחָק אָמַר שֶׁהַכּוֹעֵס, בְּיָדוּעַ שֶׁעֲווֹנוֹתָיו מְרֻבִּים מִזְּכֻיּוֹתָיו, שֶׁנֶּאֱמַר בְּמִשְׁלֵי : "וּבַעַל חֵמָה - רַב פָּשַׁע".

* * *

קַל מְאֹד לְהִתְדַּרְדֵּר לִכְדֵי כַעַס, וּלְפִיכָךְ כָּל אָדָם הֶחָפֵץ בְּחַיִּים נִנּוֹחִים וּמוּכָן לִפְעֹל כְּדֵי שֶׁחַיָּיו לֹא יִסָּחֲפוּ לְמֵזַח נִזְעָם וְשׁוֹצֵף, צָרִיךְ מִדֵּי פַעַם לְרַעֲנֵן אֶת תּוֹבָנוֹתָיו לְגַבֵּי תְכוּנָה שְׁלִילִית זוֹ.

עַל אֵיזֶה מַצָּע גְּדֵלָה מִדַּת הַכָּעַס?

רַבִּי יְחֶזְקֵאל לֶוִינְשְׁטֵין זצ"ל, יָרַד לְנִבְכֵי נֶפֶשׁ הָאָדָם וּמָצָא כִּי הַכַּעַס נוֹבֵט מִגַּאֲוָה. אִישׁ אֵינוֹ מִתְמַלֵּא חֵמָה וָכַעַס כַּאֲשֶׁר הוּא קוֹרֵא בָעִתּוֹן שֶׁחֶבְרַת בּוּאִינְג הֶחְלִיטָה לְצַמְצֵם אֶת אֹרֶךְ מְטוֹסֶיהָ בְּכַמָּה מֶטְרִים, גַּם אִם הוּא סָבוּר שֶׁמְּדֻבָּר בִּשְׁגִיאָה - מִפְּנֵי שֶׁהַחֶבְרָה אֵינָהּ בְּבַעֲלוּתוֹ, הוּא אֵינוֹ מְשַׁמֵּשׁ כְּיוֹעֵץ שֶׁלָּהּ, וְאֵין סִבָּה שֶׁיִּתְחַשְּׁבוּ בְדַעְתּוֹ. הוּא יָכוֹל לַחְשֹׁב שֶׁהֵם שָׁגוּ, אֲבָל כַּעַס? מָה הַקֶּשֶׁר!

מָתַי כּוֹעֵס אָדָם? כַּאֲשֶׁר הוּא סָבוּר שֶׁיֵּשׁ לְבַצֵּעַ אֶת רְצוֹנוֹ וְחוֹבָה לְקַבֵּל אֶת דַּעְתּוֹ. אֲזַי הוּא מִתְמַלֵּא חֵמָה אִם הַדְּבָרִים אֵינָם מִתְנַהֲלִים כְּפִי שֶׁהוּא מְצַפֶּה.

גַּאֲוָה.

וְעַל אֵיזֶה מַצָּע גְּדֵלָה הַגַּאֲוָה?

עַל חִסָּרוֹן בֶּאֱמוּנָה בַה'. הַדְּבָרִים פְּשׁוּטִים בְּיוֹתֵר. הַמַּאֲמִין בַּה' וְיוֹדֵעַ שֶׁהוּא הַמְנַוֵּט, אֵינוֹ חָשׁ כְּמִי שֶׁעוֹמֵד לְיַד הַהֶגֶה. מִישֶׁהוּ אַחֵר אַחֲרַאי, וְהוּא הַקּוֹבֵעַ - אֵין מָקוֹם לְגַאֲוָה וְאֵין מָקוֹם לְכָעַס.

בִּרְצוֹתוֹ לְהַשְׁרִישׁ בְּלֵב תַּלְמִידָיו אֶת חֲשִׁיבוּת הָעֲבוֹדָה הַנַּפְשִׁית עַל הָאֱמוּנָה בַה' וְעַל הַמִּדּוֹת הַטּוֹבוֹת, שֶׁהֵן הַמָּקוֹר לְהִתְנַהֲגוּת הָאָדָם, הוּא שָׁטַח בִּפְנֵיהֶם דֻּגְמָה מֵעוֹלַם הָעֲסָקִים.

יֵשׁ אֲנָשִׁים הַמִּתְפַּרְנְסִים מִמִּסְחָר בְּבַדִּים, וְלִשְׁנֵי סוּגִים הֵם נֶחְלָקִים. הָאֶחָד – הַיַּצְרָן, הַסִּיטוֹנַאי, וְהָאַחֵר – הַקִּמְעוֹנָאי.

הָאֱמוּנָה וְהַמִּדּוֹת הַטּוֹבוֹת דּוֹמוֹת לְיַצְרַן הַבַּדִּים, וְהַמִּצְווֹת וְהַמַּעֲשִׂים הַטּוֹבִים דּוֹמִים לַחֲנוּת בַּדִּים.

בַּמֶּה דְבָרִים אֲמוּרִים?

יַצְרַן הַבַּדִּים מְיַצֵּר כַּמּוּת עֲצוּמָה שֶׁל בַּדִּים, הוּא קוֹבֵעַ אֶת צֶבַע הַבַּד וְאֶת טִיבוֹ, אֶת מִדַּת אֵיכוּתוֹ וְאֶת סוּגוֹ. אַחַר כָּךְ קוֹנֶה הַקִּמְעוֹנַאי גָּלִיל אֶחָד אוֹ שְׁנַיִם וּמֵכִין מִמֶּנּוּ סוּגִים שׁוֹנִים שֶׁל בְּגָדִים, אַךְ גּוֹרַל כֻּלָּם נִקְבָּע כְּבָר בְּמִפְעָלוֹ שֶׁל הַיַּצְרָן. אֵינְךָ יָכוֹל לִמְצֹא בַּחֲנוּת הַבַּדִּים בַּד טוֹב יוֹתֵר מִזֶּה שֶׁיֻצַּר בַּמִּפְעָל.

כָּךְ הֵן הַמִּדּוֹת הַטּוֹבוֹת וְהַמִּצְווֹת. הַמִּצְווֹת הֵן תּוֹצָר שֶׁל הַמִּפְעָל, שֶׁל הָאָדָם. כְּדֵי שֶׁכָּל מַעֲשָׂיו יִהְיוּ טוֹבִים וַהֲגוּנִים, עָלָיו לְהַקְפִּיד שֶׁהַמְּכוֹנָה הַמְיַצֶּרֶת אוֹתָם תִּהְיֶה מְשֻׁכְלֶלֶת וְטוֹבָה. לְפִיכָךְ עָלָיו לְתַחְזֵק בְּאֹפֶן קָבוּעַ אֶת הָאֱמוּנָה בַה' וְאֶת הַמִּדּוֹת הַטּוֹבוֹת הַנּוֹבְעוֹת מִמֶּנָּה, וּבְכָךְ יִהְיוּ כָל מַעֲשָׂיו מְעֻלִּים.

"ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן

תגיות:גאוהותן חלקנו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה