דברי תורה

ותן חלקנו: הרמזים הטמונים בפיוט "חד גדיא"

חַד גַּדְיָא, חַד גַּדְיָא. עַל הַפִּיּוּט וְעַל מְסָרָיו – בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ

  • פורסם י"ז ניסן התשע"ח |עודכן
אא

בְּעִקְּבוֹת מְשִׁיחָא - חֻצְפָּא יִסְגֵּא וְיֹקֶר יַאֲמִיר, הַגֶּפֶן תִּתֵּן פִּרְיָהּ וְהַיַּיִן בְּיֹקֶר, וּמַלְכוּת תֵּהָפֵךְ לְמִינוּת, וְאֵין תּוֹכָחַת. בֵּית וַעַד יִהְיֶה לִזְנוּת, וְהַגָּלִיל יֵחָרֵב, וְהַגַּבְלָן יִשּׁוֹם, וְאַנְשֵׁי הַגְּבוּל יְסוֹבְבוּ מֵעִיר לְעִיר וְלֹא יְחוֹנָנוּ,   וְחָכְמוֹת סוֹפְרִים תִּסְרַח, וְיִרְאֵי חֵטְא יִמָּאֲסוּ, וְהָאֱמֶת תְּהֵא נֶעְדָּרֶת. נְעָרִים פְּנֵי זְקֵנִים יַלְבִּינוּ, זְקֵנִים יַעַמְדוּ מִפְּנֵי קְטַנִּים. בֵּן מְנַוֵּל אָב, בַּת קָמָה בְאִמָּהּ, כַּלָּה בַּחֲמוֹתָהּ, אוֹיְבֵי אִישׁ אַנְשֵׁי בֵיתוֹ. פְּנֵי הַדּוֹר כִּפְנֵי הַכֶּלֶב, הַבֵּן אֵינוֹ מִתְבַּיֵּשׁ מֵאָבִיו. וְעַל מָה יֵשׁ לָנוּ לְהִשָּׁעֵן? עַל אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמָיִם (סוטה דף מט/ב)

בְּלֵיל הַסֵּדֶר, לֵיל חַג הַגְּאֻלָּה, אָנוּ מַזְכִּירִים גַּם אֶת הַגְּאֻלָּה הָאַחֲרוֹנָה, הָעֲתִידָה לָבוֹא לְאַחַר הַגָּלוּת. לֵיל הַסֵּדֶר נֶחְתָּם בַּפִּיּוּט "חַד גַּדְיָא", הַמּוּשָׁר בְּפִי כֹל, וּבוֹ מְתֹאָרִים כָּל שְׁלַבֵּי הַגָּלוּת, עַד הַגְּאֻלָּה הָאַחֲרוֹנָה שֶׁבָּהּ יִשָּׁחֵט מַלְאַךְ הַמָּוֶת הַמְסַמֵּל אֶת כָּל הָרֹעַ.

וְעַד הַגְּאֻלָּה, חוֹוֶה עַמֵּנוּ הִתְדַּרְדְּרוּת.

חֲזַ"ל הַקְּדוֹשִׁים מְתָאֲרִים לִפְנֵי אַלְפֵי שָׁנִים אֶת הַהִתְדַּרְדְּרוּת שֶׁחָלָה מֵאָז חָרַב בֵּית מִקְדָּשֵׁנוּ, וְהֵם מְצַיְּנִים כִּי לִקְרַאת בִּיאַת הַמָּשִׁיחַ יַחֲרִיף הַמַּצָּב.

בְּסוֹף הַגָּלוּת, לִפְנֵי בִיאַת הַמָּשִׁיחַ, "חֻצְפָּא יִסְגֵּא" - הַחֻצְפָּה תִרְבֶּה, תַּגְדִּיל וּתְרוֹמֵם. רַבִּי אֶלְחָנָן וַסֶרְמַן הי"ד מַסְבִּיר כִּי בְנִגּוּד לָרָאוּי שֶׁהַמַּנְהִיגִים נִבְחָרִים עַל פִּי כֹשֶׁר הַנְהָגָתָם, בְּעִקְבָתָא דִמְשִׁיחָא הַחֻצְפָּה תִהְיֶה עִלָּה לִבְחִירַת מַנְהִיג - שֶׁכָּל הֶחָצוּף מֵחֲבֵרָיו יִרְבּוּ סִכּוּיָיו לְהַנְהִיג.

מְחִירֵי הַמָּזוֹן יַאֲמִירוּ - אַף עַל פִּי שֶׁיִּהְיֶה שֶׁפַע, "הַגֶּפֶן תִּתֵּן פִּרְיָהּ", בְּכָל זֹאת הַמְּחִיר יִתְיַקֵּר, "יַיִן בְּיֹקֶר", מִפְּנֵי שֶׁיִּהְיֶה בִּקּוּשׁ רַב לְיַיִן, שֶׁהַכֹּל יִהְיוּ עֲסוּקִים בְּמִשְׁתָּאוֹת.

"וְיֹקֶר יְעַוֵּת"  - בְּנֵי אָדָם לֹא יְכַבְּדוּ זֶה אֶת זֶה, כִּי הַכָּבוֹד יִתְעַוֵּת וַאֲנָשִׁים יְאַבְּדוּ תְּכוּנָה בְסִיסִית - לְכַבֵּד אֶת זוּלָתָם .

בִּתְקוּפָה זוֹ הַמַּלְכוּת הַשּׁוֹלֶטֶת עַל רֹב הָעוֹלָם תִּהְיֶה מְקֹרֶבֶת לַמִּינִים. כָּל הָעָם יֶחֱטָא, וּלְפִיכָךְ לֹא יִהְיֶה מִי שֶׁיּוּכַל לְהוֹכִיחַ אֶת חֲבֵרוֹ, כִּי הַלָּה יֹאמַר לוֹ: הֵן אַתָּה עַצְמְךָ חוֹטֵא, וּמַה לְּךָ לְהוֹכִיחֵנִי.

בָּתֵּי הַמִּדְרָשׁ הַנִּמְצָאִים מִחוּץ לָעִיר, יִהְיוּ שׁוֹמְמִים, כִּי תַלְמִידֵי חֲכָמִים יִכְלוּ, וּמִתּוֹךְ כָּךְ הֵם יְשַׁמְּשׁוּ לִדְבַר עֲבֵרָה.

הַגָּלִיל יֵחָרֵב, וְהַמָּקוֹם הַמְכֻנֶּה גַּבְלָן יִהְיֶה שׁוֹמֵם.

הַתּוֹשָׁבִים הַסְּמוּכִים לִגְבוּלוֹת הָאָרֶץ יִהְיוּ עֲנִיִּים וִיסוֹבְבוּ מֵעִיר לְעִיר לְחַזֵּר עַל הַפְּתָחִים לְבַקֵּשׁ צְדָקָה , אַךְ אַנְשֵׁי הֶעָרִים לֹא יְחָנּוּם בְּמַתְּנַת חִנָּם (לְדַעַת מַהַרְשָׁ"א  כָּל תּוֹשָׁבֵי אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל חוּץ מִירוּשָׁלַיִם נִקְרָאִים "אַנְשֵׁי הַגְּבוּל").

חַכְמֵי הַתּוֹרָה יִהְיוּ מְאוּסִים בְּעֵינֵי אַנְשֵׁי הַדּוֹר, וְהֵם יִמְאֲסוּ גַּם בְּיִרְאֵי הַחֵטְא.

אַנְשֵׁי אֱמֶת יֵעָדְרוּ מִמְּקוֹמָם וְיִהְיוּ נֶחְבָּאִים בִּמְקוֹמוֹת מִסְתּוֹר מִפְּנֵי אַנְשֵׁי הַדּוֹר הָרַע הַהוּא .

נְעָרִים יְבַיְּשׁוּ אֶת הַזְּקֵנִים וְיַלְבִּינוּ אֶת פְּנֵיהֶם. וְלֹא זוֹ בִלְבַד, אֶלָּא שֶׁהַזְּקֵנִים יֵאָלְצוּ לַעֲמֹד לִכְבוֹד הַצְּעִירִים.

בֵּן יְבַזֶּה אֶת אָבִיו, וּבַת תָּקוּם עַל אִמָּהּ לְחָרְפָהּ וּלְבַיְּשָׁהּ, וְכָךְ תַּעֲשֶׂה כַּלָּה לַחֲמוֹתָהּ, וְאוֹיְבָיו שֶׁל הָאָדָם יִהְיוּ אַנְשֵׁי בֵיתוֹ.

הַבּוּשָׁה תֵעָדֵר, וְהָאֲנָשִׁים יִהְיוּ כִּכְלָבִים עַזֵּי פָנִים שֶׁאֵינָם בּוֹשִׁים כְּלָל. אֲפִלּוּ בֵן לֹא יִתְבַּיֵּשׁ מֵאָבִיו לַחֲטֹא בְּפָנָיו , לְפִי שֶׁגַּם אָבִיו יִהְיֶה חוֹטֵא כָּמוֹהוּ .

עַל מִי נוּכַל לְהִשָּׁעֵן? עַל אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמָיִם!

* * *

הַמַּצָּב הַבִּלְתִּי-פָשׁוּט הַזֶּה יַגְבִּיר אֶת הַצִּפִּיָּה שֶׁל הָעָם לַגְּאֻלָּה הַשְּׁלֵמָה.

אוֹתָהּ צִפִּיָּה צְרִיכָה לְקַנֵּן בַּלֵּב, כְּאָדָם הָעוֹמֵד בַּאֲפֵלַת הַלַּיְלָה, שָׁעָה קַלָּה לִפְנֵי שֶׁמַּפְצִיעַ הַשָּׁחַר. עֲדַיִן חֹשֶׁךְ מֻחְלָט, אֵין רוֹאִים מְאוּמָה; אֲבָל הוּא בָטוּחַ שֶׁכְּמוֹ שֶׁעַכְשָׁו לַיְלָה, עוֹד מְעַט יִבְקַע אוֹר הַיּוֹם. כָּךְ הִיא אֱמוּנָתֵנוּ כִּי הַגְּאֻלָּה בּוֹא תָבוֹא בִּמְהֵרָה, לְאַחַר שֶׁיִּכְלוּ כָּל הַקִּצִּין.

כְּכָל שֶׁהַחֹשֶׁךְ גָּדוֹל יוֹתֵר, כְּכָל שֶׁנִּרְאֶה כִּי כֹחַ הַטֻּמְאָה גּוֹבֵר, קָשֶׁה יוֹתֵר וְיוֹתֵר לְהִתְגַּבֵּר עַל הַיֵּצֶר הָרַע, הַפִּתּוּיִים עֲצוּמִים וְהַהֶפְקֵרוּת חוֹגֶגֶת בְּרֹאשׁ חוּצוֹת בְּלֹא כָל בּוּשָׁה - כָּךְ אָנוּ יוֹדְעִים שֶׁהַגְּאֻלָּה מִתְקָרֶבֶת.

לָכֵן אָנוּ חוֹתְמִים אֶת לֵיל הַסֵּדֶר בַּפִּיּוּט "חַד גַּדְיָא", שֶׁבּוֹ מְרֻמָּזוֹת הַגָּלֻיּוֹת שֶׁיַּחְלְפוּ עַל עַם יִשְׂרָאֵל. רַבִּי יַעֲקֹב לוֹבֶּרְבּוֹים זצ"ל, בַּעַל "נְתִיבוֹת הַמִּשְׁפָּט", כּוֹתֵב  כִּי הַ"תּוֹרָא" – אַחֲרוֹן בַּעֲלֵי-הַחַיִּים הַמֻּזְכָּר בַּפִּיּוּט, הוּא יִשְׁמָעֵאל, וְאַחֲרָיו לֹא נוֹתַר אֶלָּא מַלְאַךְ הַמָּוֶת, סֶמֶל הָרֹעַ, שֶׁאַף הוּא יְמֻגַּר, וְאַחַר כָּךְ תָּבוֹא הַגְּאֻלָּה הַשְּׁלֵמָה. מִן הַפִּיּוּט הַזֶּה אָנוּ שׁוֹאֲבִים כֹּחַ וְסַבְלָנוּת לְהַמְתִּין דְּבֵקִים בְּיַהֲדוּתֵנוּ וּבֶאֱמוּנָתֵנוּ, עַד בּוֹא הַגְּאֻלָּה.

אָמְנָם לֹא קָל. לֹא קָל? כְּבָר לִפְנֵי יוֹתֵר מִמָּאתַיִם שָׁנָה אָמַר רַבִּי נַחְמָן מִבְּרֶסְלֶב, זיע"א, אֶת הַדְּבָרִים הַבָּאִים: לִפְנֵי בִּיאַת הַמָּשִׁיחַ יִהְיֶה קָשֶׁה כָּל כָּךְ לִהְיוֹת יְהוּדִי וּלְהַאֲמִין בִּשְׁלֹשָׁה עָשָׂר עִקְּרֵי הָאֱמוּנָה, כְּמוֹ שֶׁקָּשֶׁה לָאָדָם לְהַלֵּךְ עַל גַּבֵּי קִיר חָלָק! וְאִם תַּחְשְׁבוּ שֶׁכַּוָּנָתִי לְעַמְקוּתָם שֶׁל י"ג הָעִקָּרִים, כַּהֲבָנָתָם שֶׁל גְּדוֹלֵי הַצַּדִּיקִים וּבַעֲלֵי הַמַּדְרֵגוֹת – לֹא וָלֹא, אֶלָּא פָשׁוּט לְהַאֲמִין בְּפַשְׁטוּת הַמִּלִּים שֶׁל י"ג הָעִקָּרִים. וְלָמָּה אֲנִי אוֹמֵר לָכֶם זֹאת? כִּי כַאֲשֶׁר יַגִּיעַ הַדּוֹר הַזֶּה, חֹשֶׁךְ גָּדוֹל יִשְׂתָּרֵר בָּעוֹלָם, עַד כִּי לֹא יִהְיֶה בַּמֶּה לְהֵאָחֵז. אוּלַי בִּגְלַל שֶׁאֲנִי אוֹמֵר לָכֶם כְּבָר כָּעֵת אֶת הַדְּבָרִים, יֹאמְרוּ יְהוּדִים זֶה לָזֶה: אַל תִּפְחֲדוּ, הָעוֹלָם אֵינוֹ אָבוּד, כָּךְ צָרִיךְ לִהְיוֹת, הָא רְאָיָה – שֶׁהַתּוֹפָעָה נִצְפְּתָה כְּבָר לִפְנֵי זְמָן רַב, וּבָזֶה יְהוּדִים יִתְעוֹדְדוּ וְיַחֲזִיקוּ אֶת עַצְמָם.

"ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן

תגיות:חד גדיאותן חלקנו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה