דברי תורה
ותן חלקנו: מה הקשר בין מצה לאדם הראשון?
אָדָם הָרִאשׁוֹן וְהַמַּצָּה – מָה הַקֶּשֶׁר? עַל כָּךְ, בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ
- ותן חלקנו
- פורסם כ"ד ניסן התשע"ח |עודכן
מַצָּה זוֹ שֶׁאָנוּ אוֹכְלִים עַל שׁוּם מָה? עַל שׁוּם שֶׁלֹּא הִסְפִּיק בְּצֵקָם שֶׁל אֲבוֹתֵינוּ לְהַחֲמִיץ עַד שֶׁנִּגְלָה עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וּגְאָלָם, שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיֹּאפוּ אֶת הַבָּצֵק אֲשֶׁר הוֹצִיאוּ מִמִּצְרַיִם עֻגֹת מַצּוֹת, כִּי לֹא חָמֵץ. כִּי גֹרְשׁוּ מִמִּצְרַיִם וְלֹא יָכְלוּ לְהִתְמַהְמֵהַּ וְגַם צֵדָה לֹא עָשֹוּ לָהֶם" (הגדה של פסח)
בְּלֵיל הַסֵּדֶר אוֹחֲזִים אֶת הַמַּצָּה הַנִּמְצֵאת עַל הַשֻּׁלְחָן וּמַכְרִיזִים:
"מַצָּה זוֹ שֶׁאָנוּ אוֹכְלִים, עַל שׁוּם מָה? לְזֵכֶר הַבָּצֵק שֶׁל אֲבוֹתֵינוּ שֶׁהֵם הֵכִינוּ בְמִצְרַיִם לִפְנֵי הַיְצִיאָה לַדֶּרֶךְ, וְהוּא לֹא הִסְפִּיק לְהַחְמִיץ עַד שֶׁנִּגְלָה עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וּגְאָלָם בִּמְהִירוּת מִמִּצְרַיִם, וְכַנֶּאֱמַר בַּפָּסוּק : "וַיֹּאפוּ אֶת הַבָּצֵק אֲשֶׁר הוֹצִיאוּ מִמִּצְרַיִם עֻגֹת מַצּוֹת, כִּי לֹא חָמֵץ. כִּי גֹרְשׁוּ מִמִּצְרַיִם וְלֹא יָכְלוּ לְהִתְמַהְמֵהַּ וְגַם צֵדָה לֹא עָשׂוּ לָהֶם" – הֵם אָפוּ בִזְרִיזוּת כְּמַצּוֹת אֶת הַבָּצֵק שֶׁהֵכִינוּ לִיצִיאַת מִצְרַיִם, לִפְנֵי שֶׁהֶחְמִיץ, מִפְּנֵי שֶׁגֹּרְשׁוּ מִמִּצְרַיִם וְלֹא יָכְלוּ לְהִתְמַהְמֵהַּ, וְצֵדָה אַחֶרֶת הֵם לֹא הֵכִינוּ לְעַצְמָם.
* * *
הַגה"ק רַבִּי קְלוֹנִימוּס קַלְמָן הַלֵּוִי אֶפְּשְׁטֵין זצ"ל, מִגְּדוֹלֵי הַחֲסִידוּת , תַּלְמִידָם שֶׁל רַבִּי אֱלִימֶלֶךְ מִלִּיזֶ'נְסְק וְהַחוֹזֶה מִלּוּבְּלִין, זיע"א, כּוֹתֵב בְּסִפְרוֹ הַיָּדוּעַ, "מָאוֹר וָשָׁמֶשׁ" , כִּי יֶשְׁנָהּ הַקְבָּלָה וְהַשְׁלָמַת חֲסָכִים בֵּין עֵץ הַדַּעַת שֶׁאָדָם הָרִאשׁוֹן נִכְשַׁל בַּאֲכִילָתוֹ וּבֵין הַמַּצָּה שֶׁל חַג הַפָּסַח!
בַּמֶּה דְבָרִים אֲמוּרִים?
מֶה הָיָה אוֹתוֹ "עֵץ הַדַּעַת" שֶׁהקב"ה צִוָּה לְאָדָם הָרִאשׁוֹן שֶׁלֹּא יֹאכַל מִמֶּנּוּ?
עַל פִּי דֶּרֶךְ הַחֲסִידוּת הוּא כוֹתֵב כִּי הקב"ה לֹא הֶרְאָה לְאָדָם הָרִאשׁוֹן עֵץ מְסֻיָּם שֶׁלֹּא יֹאכַל מִמֶּנּוּ, אֶלָּא הוֹרָה לוֹ שֶׁלֹּא יִמָּשֵׁךְ אַחַר תַּאֲוָתוֹ לֶאֱכֹל מַאֲכָל מִפְּנֵי שֶׁהוּא עָרֵב לַחֵךְ וְנֶחְמָד לְמַרְאֶה, וְלֹא יִדְחֶה מֵעָלָיו מַאֲכָל מִפְּנֵי שֶׁאֵינוֹ עָרֵב וְאֵינוֹ טָעִים, אֶלָּא יֹאכַל רַק לְצֹרֶךְ קִיּוּם גּוּפוֹ בִּלְבַד וְלֹא יִהְיֶה אֶצְלוֹ הֶבְדֵּל בֵּין סוּגֵי הַמַּאֲכָלִים, כִּי כָל מַאֲכָלוֹ יִהְיֶה לְצֹרֶךְ עֲבוֹדַת ה'.
וְכָךְ הוּא מְבָאֵר אֶת הַפָּסוּק : "מִכֹּל עֵץ הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵל. וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ, כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת" – הִנְּךָ רַשַּׁאי לֶאֱכֹל מִכָּל עֲצֵי הַגַּן, רַק אַל תִּבְחַר מַאֲכָל עַל פִּי דַעְתְּךָ אִם טָעִים הוּא, אִם לָאו.
אָדָם הָרִאשׁוֹן נִכְשָׁל.
לְפִיכָךְ נִצְטַוִּינוּ לֶאֱכֹל מַצָּה בַּפָּסַח. הַמַּצָּה הִיא לֶחֶם עֹנִי, תָּפֵל, בְּלִי מֶלַח, פָּשׁוּט, אֵין בּוֹ כְלוּם, קֶמַח וּמַיִם בִּלְבָד - בְּנִגּוּד קָטְבִּי לְמַאֲכָל טָעִים. זֹאת, לְהוֹרוֹת כִּי לֹא יִמָּשֵׁךְ הָאָדָם אַחַר תַּעֲנוּגוֹת הָעוֹלָם הַמְדֻמּוֹת. וּלְפִיכָךְ קְרוּיָה הַמַּצָּה "לֶחֶם עֹנִי", כִּי כְשֵׁם שֶׁהֶעָנִי אֵין בְּיָדוֹ אֶפְשָׁרוּת לִבְחֹר מַאֲכָל שֶׁיִּתְאַוֶּה וְיַחְמֹד בּוֹ, וְהוּא אוֹכֵל מִן הַמָּצוּי בִּרְשׁוּתוֹ, גַּם אִם אֵינוֹ טָעִים וְעָרֵב לְחִכּוֹ, כֵּן אָנוּ אוֹכְלִים מַצָּה מֵעִסָּה תְפֵלָה שֶׁלֹּא הִסְפִּיקָה לִתְפֹּחַ כָּרָאוּי, וּמְקַדְּשִׁים עַצְמֵנוּ בְּמֶשֶׁךְ שִׁבְעָה יָמִים כְּנֶגֶד שִׁבְעִים שְׁנוֹת יְמֵי חַיֵּינוּ, כְּדֵי לְהַשְׁרִישׁ בְּנַפְשֵׁנוּ שֶׁעָלֵינוּ לְבַכֵּר אֶת חַיֵּי הָרוּחַ עַל חַיֵּי הַגֶּשֶׁם.
"ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן