חינוך ילדים

מה עושים כשהילד מקנא באח החדש?

מוישי לא מסכן ומוזנח כפי שאת מרגישה. מוישי עדיין ממשיך להיות ילד אהוב, בסה"כ נולד לו אח. מוישי שלך ימשיך להיות שלך וימשיך להיות בנך אהובך

  • כ"ה ניסן התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מזל טוב! תינוק חדש נולד במשפחה!

כולם מרוגשים, שמחים. הילדים הקטנים סקרנים, מחכים לבואו של הרך הנולד הביתה, "מעניין למי התינוק דומה", ואיך הוא נראה... ואפילו מחכים לטפל בו ולעזור לאמא. בעלך עסוק בהתארגנויות לברית ואת מוצאת את עצמך חוזרת לתפקד בבית, לפעמים כמעט תפקוד מלא.

בבית ערימת כביסות, טלפונים בלי הפסקה. דפיקות בדלת – השכנות מגיעות לביקור עם מאפה מריח וטעים, התינוק דורש את שלו וכבר מתחיל לצרוח כי הגיעה שעת ההאכלה וההחתלה, ואת לא יודעת היכן לשים את עצמך.

רגע, היכן מוישי? מדוע איני רואה אותו? מוישי שלך הקטנצ'יק, בן השנתיים.

את שואלת את הילדים וכולם מחפשים ומוצאים את מוישי הקטן ליד עריסת התינוק. הגעת בדיוק בזמן! כן, זה כמעט היה מאוחר – למוישי הייתה ביד מכונית אדומה קטנה שכמעט הונחה על ראשו של העולל הקטן...

"צריך לשים לב למוישי, זה יכול היה להיות מאד מסוכן"!! את אומרת לכולם.

מוישי כנראה סקרן....

בבוקר למחרת מוישי לא רוצה ללכת לגן. הוא רוקע ברגליים, בוכה וכועס. "מה קרה למוישי?!", את שואלת את עצמך, "הוא אוהב מאד ללכת לגן"...

אבל זה לא קורה רק בבוקר. מוישי לא רגוע בכלל, הוא מרבה לבכות, להציק, ומסרב לכל דבר שאומרים לו. כמעט שאין לך זמן להתייחס, כי יש הרבה עבודה והתינוק דורש את שלו, וקצת מנוחה לעצמך היא ממש חובה. אבל מטרידה אותך המחשבה על מוישי שלך. את אפילו מזהה מבט עצוב בעיניו. לאן נעלם החיוך מפניו?

אז זהו, כמו שחשבת והרגשת (כי רגש של אמא הוא רגש מיוחד...), מוישי כנראה מקנא באחיו הקטן.

מה עושים עכשיו? את מתעייפת מלחשוב על עוד "פרויקט" עכשיו, כי אפילו לא התאוששת עדיין... אבל את מרגישה שזה דחוף, כי למוישי לא קל בכלל. וחוץ מזה, הוא היה הבייבי שלך עד עכשיו.

הילד המתוק והחייכן של אמא, היכן שמחת החיים שלו והצחוק המצחיק שלו, את חושבת ומהרהרת, ואפילו זולגת דמעה.

אז מה עושים עם קנאה? האם אפשר למנוע את זה קודם, לפחות במעט?

כן!

ראשית, עודדי את עצמך שאכן קנאה הוא רגש טבעי. ראי בעיני רוחך שמוישי לא מסכן ומוזנח כפי שאת מרגישה. מוישי עדיין ממשיך להיות ילד אהוב, בסה"כ נולד לו אח. מוישי שלך ימשיך להיות שלך וימשיך להיות בנך אהובך. בסך הכל, את כרגע עסוקה יותר ופנויה פחות, אז בואי נחשוב כיצד אפשר "לפצות" ולהעניק מה שאפשר.

זה תלוי מאד בגיל של הילד וכמה הוא בוגר ומבין. הכיני אותו ושוחחי איתו לקראת בואו של התינוק החדש כבר לקראת הלידה (אפילו תתני דוגמא, אם יש, כמו חבר מהגן שנולדה לו אחות קטנה).

תסדרו ביחד את הבית לקראת בואו, תסדרו במגירה את בגדי התינוק, תראי לו ותלמדי אותו מה עושים עם כל דבר, תפתחו יחד את העריסה וכו'.

תספרי לו כמה יהיה לו כיף להיות גדול יותר, שהוא כבר לא יהיה הכי קטן במשפחה. ילדים אוהבים להרגיש גדולים...

תבטיחי לו (וגם תקיימי) שהוא יעזור לך בטיפול בתינוק. יעזור לך לחתל, להאכיל, להשכיב ולערסל.

תספרי לאבא, לסבא ולסבתא כמה מוישי גדול ועוזר לך לטפל בתינוק.

בהתחלה, כשאת רואה שקשה לו, תפנקי אותו מעט, יותר מהרגיל, בממתק טעים או בטיול לגינת משחקים עם האחות הגדולה, והתחשבי יותר בצרכיו. אם הוא בוכה ומתעקש – תבליגי היכן שאפשר.

והכי חשוב הוא לזכור שכשאת תתנהגי כלפיו בטבעיות, ממקום של הבנה לרגשותיו ולא ממקום של רחמים ותסכול, גם הוא ירגיש אותך וירגיש טבעי ובטוח.

רוב נחת!

יוכי דנחי – ייעוץ חינוכי ותמיכה רגשית לגננות ואימהות, מומחית למשמעת וסמכות Yd0548414745@imahut.org.il

תגיות:קנאהאחים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה