מקבצי שו"ת - שאל את הרב
באיזה כיוון צריך להניח את המיטה? האם מותר להתגלח בספירת העומר? ואיך מונעים הכשלת הרבים באינסטגרם?
מקבץ שו"ת 79 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות
- מקבץ שו"ת
- פורסם כ"ה ניסן התשע"ח |עודכן
(צילום: shutterstock)
1. האם אפשר להתגלח בימי העומר לכבוד שבת באם הזקן מגרד ומפריע לי?
יש אומרים שאם אתה מצטער הרבה כשאינך מגלח הזקן בעומר, והוא במקום צורך גדול, שיש להקל לגלח הזקן בכל ערב שבת לכבוד שבת, כי לא דיברו הפוסקים בגילוח הזקן כלל בזמנם. ומכל מקום טוב וראוי מאוד להחזיק במנהג זה שלא לגלח גם הזקן. וכן נהגו כיום בני הישיבות ובעלי הבתים הקובעים עתים לתורה (קצור שלחן ערוך ילקוט יוסף סימן תצ"ג סעיף י"ב).
* * *
2. אם אני קונה עגילים חדשים במקום זוג ישן שהיה ואבד לי לאחרונה, והם זהים לחלוטין לישנים, האם אני צריכה לברך עליהם שהחיינו? ובעקבות זאת, האם מותר לי לענוד אותם בספירת העומר?
צריך לברך שהחיינו, ולכן יש לענדם בשבת.
* * *
3. רציתי לברר לגבי כיוון השינה בחדר. בחודשיים האחרונים הזזתי את כיוון המיטה שלי בחדר ואמרו לי השבוע שזה כיוון לא טוב. רציתי לברר:
א. באיזה כיוון עדיף לישון? יש לציין שהיום אני ישן עם הראש למערב והרגליים למזרח.
ב. האם יכול להיות שבגלל זה אני ישן ממש רע כבר חודש וחצי?
לדעת רבותינו הפוסקים, אסור לאדם (כשאשתו עמו. וכשאין אשתו עמו אין איסור, אולם נכון להיזהר) לישון בין מזרח למערב, אלא יישן בין צפון לדרום באופן שראש המיטה בצפון ומרגלותיה בדרום.
אולם לדעת הזוהר הקדוש ורבותינו המקובלים, אדרבה, אסור לאדם לישון בין צפון לדרום, אלא בין מזרח למערב דווקא, וראש המטה למזרח ומרגלותיה למערב.
ולעניין מעשה, הרוצה לנהוג כדעת רבותינו הפוסקים ולהניח מיטתו בין צפון לדרום רשאי לעשות כן. והרוצה לנהוג כדעת הזוהר הקדוש והמקובלים, ולהניח מיטתו בין מזרח למערב, כשראשו למזרח ומרגלותיו למערב, רשאי לעשות כן.
ומכל מקום יש מי שכתב שיעשה אדם תמיד לפי צד אחד, בין מזרח ומערב או בין צפון ודרום, כי על ידי כך הוא מקיים לכל הפחות דעה אחת, אבל אם פעם עושה כך ופעם עושה כך, הרי הוא סותר את עצמו.
מקורות: הנה בגמרא במסכת ברכות (דף ה' עמוד ב') מבואר שיש לישון בין צפון לדרום. ופירש רש"י, שצריך שתהיה ראש המיטה לצפון ומרגלותיה לדרום, ע"ש. וכן פסק השלחן ערוך אורח חיים (סימן ג' סעיף ו') שאסור לישון בין מזרח למערב אם אשתו עמו. ונכון להיזהר אפילו כשאין אשתו עמו, ע"כ. ולהלן בשלחן ערוך (סימן ר"מ סעיף י"ז) ביאר שהכוונה שתהיה ראש המיטה לצפון ומרגלותיה לדרום, ע"ש. וכן הוא במשנה ברורה (סימן ג' ס"ק י"א) בשם הלחם חמודות, ע"ש.
אולם בזוהר הקדוש (פרשת במדבר) מבואר שיש להניח המיטה באופן שראשה תהיה במזרח ומרגלותיה למערב, ע"ש. וכן הביא בכף החיים (סימן ג' אות ט"ז) בשם תשובת שב יעקב (סימן ג') שהכריע כדעת הזוהר, וכן דעת הכף החיים עצמו שם. וכן היה מנהג החכם צבי זצ"ל וכמו שהעידו השואלים בשו"ת שאילת יעב"ץ חלק א' (סימן מ"ז), ע"ש. וכן העלה בשו"ת וישב הים חלק א' (סימן א'), ע"ש.
אמנם דעת המשנה ברורה (שם) שטוב יותר לכתחילה לנהוג כהשלחן ערוך, כי בתשובת בנין של שמחה כתב בשם הגר"א שאמר שגם כוונת הזוהר הוא כהגמרא, ע"ש. וכן הורה הגרי"ש אלישיב זצ"ל וכאשר הובא בספר אשרי האיש חלק אבן העזר חלק ב' (פרק י"ד סעיף ל"ה), ע"ש. וכן דעת הגר"ח קניבסקי שליט"א בספר דעת נוטה חלק א' (עמוד ק"ו תשובה ר"נ), שיש לנהוג כהמשנה ברורה וראשו לצפון, ובהערה שם הובא שכן אמר לו החזון איש לישן בין צפון לדרום, ע"ש (אמנם בספר מעשה איש חלק ה' עמוד קי"ב הביא מהגר"ח קניבסקי שליט"א שאמנם לו הורה החזון איש לשים המיטה בין צפון לדרום. אולם אחרים אומרים שהשיב שלהם שאצל הוריו ז"ל היה בין מזרח למערב).
אכן כמה מגדולי הפוסקים כתבו שהיות ויש בזה דעות לכאן לכאן שממילא יכול לנהוג איך שרוצה, וכמו שכתב בשיירי כנסת הגדולה אורח חיים (סימן ג' בהגהות בית יוסף אות ד'), שעכשיו אין העולם נזהרין בכך כלל ועיקר. וירא הטעם דאי אתינן למקפד בהכי כמאן נעביד, אי כתלמודא דידן הוא הפך הזוהר, ואי כזוהר הוא הפך תלמודא דידן, ולכן לא הקפידו בכך, ע"ש. וכ"כ בספר עולת תמיד (סימן ג' סק"ו) בעניין זה דעביד כמר עביד וכמר עביד, ע"ש. וכיוצא בזה כתב הערוך השלחן (שם סעיף י"ג) שאין המנהג להיזהר בזה היות ואנו תופסים כהטור לדינא שאין זה חיוב אלא זריזות בעלמא, ועוד דיש מחלוקת בין הגדולים אם בין צפון לדרום הכוונה ראשה ומרגלותיה או רוחב המיטה, ולפי זה נפל הך דינא בבירא, ע"ש.
וכן דעת כמה מאחרוני זמנינו, ראה בספר אור לציון חלק ב' (פרק א' תשובה א') שפסק שיכול אדם לסדר את מיטתו כפי שירצה כי בכל צד שיסדר יש לו על מה שיסמוך. ומכל מקום במקום שאפשר טוב יותר לתת את ראש המיטה למזרח ומרגלותיה למערב, ע"ש. וכן ראה בספר הלכה ברורה (סימן ג' בבירור הלכה אות ז') שהביא בשם אביו הגר"ע יוסף זצ"ל שדעתו ג"כ שאם ירצה להניח מיטתו בין צפון לדרום רשאי לעשות כן, ואם ירצה להניחו בין מזרח למערב רשאי לעשות כן, ע"ש. וכן ראה בספר ועלהו לא יבול חלק ב' (עמוד רפ"ה) בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, שמנהג העולם שאינם נזהרים בסידור מיטתם בין צפון לדרום, ועיין שם מה שביאר בזה, ע"ש.
וע"ע בעניין זה בשו"ת ישועת משה חלק ג' (סימן כ') ובשו"ת עולת יצחק חלק א' (סימן ב' אות ב') וחלק ב' (סימן ג'), ע"ש.
ומה שכתבנו ומכל מקום יש מי שכתב וכו', כן כתב בספר מעם לועז (בראשית עמוד קי"א), ע"ש.
* * *
4. האם יש עניין לאישה מסורתית לשים פאה ולהמשיך ללכת עם מכנסים?
בוודאי, מצווה גדולה שתתחיל ללכת בכיסוי ראש של פאה אף שאין לה עדיין את הכוחות להתחזק בשאר הדברים.
* * *
5. האם זו בעיה לשים עגיל באף מבחינת ההלכה? זה עגיל חישוק דק (אני רווקה).
הן אמת שבזמן התנ"ך היה מקובל אצל נשים ללכת עם עגיל באף. אולם היות שבזמנינו המציאות בשטח השתנתה, ואין דרך הנשים היום ללכת עם עגיל באף, ממילא אישה שהולכת ככה מושכת תשומת לב, ולכן יש לה להימנע מכך.
* * *
6. אני בת. האם מותר לי לגלח רגליים ואזורים אחרים בסכין גילוח של בנות לענייני טיפוח? אני נוהגת כמנהגי הספרדים.
מותר לבנות ספרד אפילו להסתפר בימי ספירת העומר. וכל שכן שמותר להן לגלח שאר המקומות בגוף.
מקורות: יעויין בספר אור לציון חלק ג' (פרק י"ז אות ג') ובספר חזון עובדיה על יום טוב (עמוד רס"א) וילקוט יוסף (סימן תצ"ג סעיף י"ח) ובשו"ת עמק יהושע חלק ז' (חלק אורח חיים סימן ט"ז) ובשו"ת נזר כהן חלק א' (חלק אורח חיים סימן ל'). וע"ע בשו"ת מראות ישרים חלק א' (סימן ח').
* * *
7. האם עפ"י הקבלה יש עניין לא להעביר בגדים מאדם למשנהו? וכיצד זה נוגע אלינו, במידה ואנו רוצים לרכוש/לקבל בגדים משומשים?
מותר ללבוש בגדים שהיו בשימוש של אדם אחר. וכמדומה שגם על דרך הקבלה אין חשש.
* * *
8. לאחרונה התחלתי ללבוש ציצית. אני יודע שיש שחלוקים האם יש להוציא או להכניס את הציציות תחת הבגדים. בכל אופן אני לובש את הציציות תחת הבגדים – ורציתי לדעת מהי הדרך הראויה למיקום הציציות. בתחילה הייתי מגלגל אותן לתוך כיסי הכנפות, אך עכשיו אני פשוט מאפשר להן להתמקם לאורך הרגליים. מה נהוג לעשות?
ניתן להניח לחוטי הציצית להסתדר במכנס ואין צורך לסדרם בצורה מיוחדת כל שהיא.
* * *
9. אני חרדית הנשואה לבעל חוזר בתשובה מבית מסורתי. אחותו חילונית המפעילה חשבון אינסטגרם (יישום להעלאת תמונות) פעיל, ומעלה אחת לכמה זמן תמונות חסרות צניעות לחלוטין וגורמת להכשלת הרבים. האם מחובתי או מחובת בעלי, מבחינת "ומבשרך על תתעלם", "ואהבת לרעך כמוך" וכו', להסביר לה את חומרת האיסור והעוון שבדבר? ומהי הדרך והשפה הנכונה להעביר לה את המסר?
אני מניח שאין לה צל של מושג בעניינים אלו ולא בכלל בענייני דת ואמונה. אין להוכיחה על העלאת התמונות, אלא יש לשלוח לה חומרים של ענייני אמונה ותורה, ובעז"ה היא תתחזק לאט לאט באמונה, בידיעת ה' ובהכרת התורה, ואז לא יהיה צורך לדבר איתה על כך.
* * *
10. האם אדם שהיה בהלוויה צריך לכבס / להחליף בגדים ?
אין צורך לכבס או להחליף את הבגדים.