דברי תורה

ותן חלקנו: לכבוש את היצר - כיצד?

יָדוֹ שֻׁתְּקָה, יָבְשָׁה לְגַמְרֵי, כֶּחָצִיר. אַחַר כָּךְ, בְּאֹרַח נֵס הִיא שָׁבָה לְאֵיתָנָה כְּבָרִאשׁוֹנָה. אֵיךְ הֵגִיב הָאִישׁ שֶׁבְּגוּפוֹ הִתְחוֹלֵל הַפֶּלֶא הַזֶּה? עַל כָּךְ, וְעַל הַתּוֹבָנוֹת הָעוֹלוֹת מִמַּעֲשֶׂה זֶה – בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ

  • פורסם כ"ח ניסן התשע"ח |עודכן
אא

"וַיְחַל אִישׁ הָאֱלֹהִים אֶת פְּנֵי ה', וַתָּשָׁב יַד הַמֶּלֶךְ אֵלָיו, וַתְּהִי כְּבָרִאשֹׁנָה". מַה הוּא כְּבָרִאשׁוֹנָה - רַבִּי בֶרֶכְיָה, רַבִּי יוּדָא בַּרַבִּי סִימוֹן בְּשֵׁם רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי: אִם תִּכְתֹּשׁ אֶת הָאֱוִיל בְּמַכְתֵּשׁ שֶׁל חָרָשִׁין, אֵין אַתְּ מוֹעִיל מִמֶּנּוּ; מַה בָּרִאשׁוֹנָה עוֹמֵד וּמְקָרֵב לַעֲבוֹדָה זָרָה, אַף בַּשְּׁנִיָּה עוֹמֵד וּמַקְרִיב לַעֲבוֹדָה זָרָה (פסיקתא דרב כהנא, פיסקא ב', כי תשא)

לִפְנֵי כִּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים שָׁנָה, הִצִּיב יָרָבְעָם בֶּן נְבָט, מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, עֵגֶל בְּבֵית אֵל, בָּנָה מִזְבֵּחַ וְטִפֵּס עָלָיו כְּדֵי לְהַקְטִיר לָעֵגֶל.

הוֹפִיעַ הַנָּבִיא עִדּוֹ מֵחֶבֶל יְהוּדָה וְהִזְהִירוֹ שֶׁיֶּחְדַּל מִמַּעֲשָׂיו. כְּדֵי לְהוֹכִיחַ אֶת אֲמִתּוּת דְּבָרָיו, הוּא נָתַן אוֹת : "הִנֵּה הַמִּזְבֵּחַ נִקְרָע, וְנִשְׁפַּךְ הַדֶּשֶׁן אֲשֶׁר עָלָיו" – לְנֶגֶד עֵינֵיכֶם הַמִּשְׁתָּאוֹת יִקָּרַע הַמִּזְבֵּחַ, וְהַדֶּשֶׁן אֲשֶׁר עָלָיו יִשָּׁפֵךְ. כִּשְׁמֹעַ יָרָבְעָם אֶת דִּבְרֵי הַנָּבִיא, שָׁלַח אֶת יָדוֹ מֵעַל הַמִּזְבֵּחַ כְּדֵי לִתְפֹּס אֶת הַנָּבִיא, וְקָרָא: "תִּפְסוּהוּ". אַךְ יָדוֹ שֶׁל יָרָבְעָם יָבְשָׁה וְלֹא הָיָה יָכוֹל לַהֲשִׁיבָהּ! כְּדִבְרֵי הַנָּבִיא, נִקְרַע הַמִּזְבֵּחַ וְהַדֶּשֶׁן אֲשֶׁר עָלָיו נִשְׁפָּךְ.

עַל כְּבוֹדוֹ לֹא חָס ה' וְלֹא הֶעֱנִישׁ אֶת יָרָבְעָם עַל שֶׁעָמַד לְהַקְטִיר לָעֵגֶל, אַךְ עַל כְּבוֹד הַצַּדִּיק הֶעֱנִישׁוֹ ה' מִיָּד!

אֵין צֹרֶךְ בְּהַרְבֵּה הוֹכָחוֹת שֶׁהָעֵגֶל לֹא יָכוֹל לְרַפֵּא יָד יְבֵשָׁה.

"וַיַּעַן הַמֶּלֶךְ, וַיֹּאמֶר אֶל אִישׁ הָאֱלֹהִים: חַל נָא אֶת פְּנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ, וְהִתְפַּלֵּל בַּעֲדִי וְתָשֹׁב יָדִי אֵלָי. וַיְחַל אִישׁ הָאֱלֹהִים אֶת פְּנֵי ה', וַתָּשָׁב יַד הַמֶּלֶךְ אֵלָיו וַתְּהִי כְּבָרִאשֹׁנָה".

מָה רוֹמֵז הַפָּסוּק בְּהַדְגִּישׁוֹ "כְּבָרִאשׁוֹנָה"?

הַתְּשׁוּבָה מְזַעֲזַעַת: יָרָבְעָם שָׁב לְהַקְטִיר לַעֲבוֹדָה זָרָה כְּבָרִאשׁוֹנָה!

אָמְרוּ עַל כָּךְ אָמוֹרָאִים: אֱוִיל, גַּם אִם תִּכְתֹּשׁ אוֹתוֹ בְּמַכְתֵּשׁ שֶׁל חָרָשֵׁי בַרְזֶל, לֹא יְשַׁנֶּה אֶת דַּרְכּוֹ.

* * *

אִלּוּ הָיוּ מְסַפְּרִים לָנוּ רַק אֶת חֶלְקוֹ הָרִאשׁוֹן שֶׁל הַמַּעֲשֶׂה, עַל יָדוֹ שֶׁל יָרָבְעָם שֶׁיָּבְשָׁה, וּמְבַקְשִׁים מֵאִתָּנוּ לְשַׁעֵר מֶה הָיָה הַהֶמְשֵׁךְ, לְלֹא סָפֵק הָיִינוּ אוֹמְרִים שֶׁיָּרָבְעָם הִשְׁתַּטַּח אַפַּיִם אַרְצָה, בָּכָה לִפְנֵי ה' וְהִתְחַנֵּן לֹא רַק עַל הַיָּד שֶׁיָּבְשָׁה אֶלָּא עַל נַפְשׁוֹ שֶׁקָּמֵלָה. אִלּוּ הָיוּ מְסַפְּרִים לָנוּ שֶׁהַנָּבִיא הִתְפַּלֵּל, וּבִן-רֶגַע חָזְרָה יָדוֹ שֶׁל יָרָבְעָם לְתַפְקֵד כִּתְמוֹל שִׁלְשׁוֹם, לֹא הָיִינוּ מַעֲלִים עַל דַּעְתֵּנוּ אֶלָּא שֶׁיָּרָבְעָם נָטַל גַּרְזֶן, נִפֵּץ אֶת הַמִּזְבֵּחַ לִרְסִיסִים, הִשְׁמִיד אֶת הָעֵגֶל וְטָחַן אוֹתוֹ עַד אֲשֶׁר דַּק, וּבְעַצְמוֹ תָּלָה שֶׁלֶט גָּדוֹל, מֵהַר לְהַר, וְעָלָיו נִכְתַּב: "ה' הוּא הָאֱלֹהִים"!

וְאִם הִזְדַּעֲזַע עֲמֻקּוֹת, הָיִינוּ מְצַפִּים שֶׁיִּנְהַג כְּהַצָּעָתוֹ שֶׁל הָאַלְשֵׁיךְ הַקָּדוֹשׁ: לְאַחַר הֲרִיסַת הַמִּזְבֵּחַ הָיָה מְמָרֵר בִּבְכִי מַר לְיוֹצֵר נִשְׁמָתוֹ שָׁעוֹת וְיָמִים בְּלִי הֶפְסֵק, עַד שֶׁיָּצְאָה נַפְשׁוֹ בִּתְשׁוּבָה, כְּמוֹ בַּסִּפּוּר הַמְפֻרְסָם עַל אֶלְעָזָר בֶּן דּוֹרְדַיָּא.

אֲבָל יָרָבְעָם לֹא עָשָׂה כֵן. לֹא נִפֵּץ, לֹא בִקֵּשׁ סְלִיחָה, לֹא בָכָה וְלֹא הִתְחָרֵט. חָזַר לְהַקְטִיר לָעֲבוֹדָה הַזָּרָה! הַאִם הוּא לֹא הָיָה שָׁפוּי? קָשֶׁה לְהַעֲלוֹת עַל הַדַּעַת הֶסְבֵּר אַחֵר מִלְּבַד חֹסֶר שְׁפִיּוּת. בְּרַם, הָאַלְשֵׁיךְ הַקָּדוֹשׁ מַסְבִּיר, כִּי לֹא חֹסֶר שְׁפִיּוּת עָמַד מֵאֲחוֹרֵי הִתְנַהֲגוּתוֹ, אֶלָּא שְׁנֵי נְתוּנִים שֶׁלָּפְתוּ אוֹתוֹ כְּמֶלְקָחַיִם.

מַעֲשֶׂה שֶׁהָיָה כָּךְ הָיָה, כְּפִי שֶׁמְּתֹאָר לִפְנֵי כֵן בְּסֵפֶר מְלָכִים.

יָרָבְעָם לֹא הֵקִים אֶת עֵגֶל הַזָּהָב מִפְּנֵי שֶׁהֶאֱמִין שֶׁגּוּשׁ הַמַּתֶּכֶת הַזְּהֻבָּה יָצַר אֶת הָעוֹלָם. בְּאוֹתָהּ תְּקוּפָה הָיְתָה נְטוּשָׁה מְתִיחוּת מְדִינִית בֵּין מַמְלֶכֶת יְהוּדָה לְמַמְלֶכֶת יִשְׂרָאֵל. בְּמַמְלֶכֶת יְהוּדָה שָׁלַט רְחַבְעָם בֶּן שְׁלֹמֹה. בַּחֲלוֹמוֹתָיו הַשְּׁחֹרִים בְּיוֹתֵר רָאָה יָרָבְעָם אֶת הָעָם בַּעֲלוֹתוֹ לָרָגֶל לִירוּשָׁלַיִם, כָּל הָעָם עוֹמֵד עַל רַגְלָיו, וְרַק מֶלֶךְ יְהוּדָה יוֹשֵׁב בָּעֲזָרָה, כִּי רַק הוּא רַשַּׁאי לָשֶׁבֶת שָׁם. הוּא חָשַׁשׁ שֶׁמַּעֲמָד מֵבִיךְ זֶה יִגְרֹם לִקְרִיסַת מַלְכוּתוֹ. הַפִּתְרוֹן: הֲקָמַת אֱלֹהִים חֲלוּפִי לִמְנִיעַת הָעָם מֵהַגָּעָה לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ.

הַאִם עִדּוֹ הוּא שֶׁהוֹכִיחַ לוֹ שֶׁה' הוּא הָאֱלֹקִים? יָרָבְעָם יָדַע זֹאת לִפְנֵי כֵן, וּבְכָל זֹאת הֶחְלִיט לַעֲבֹד עֵגֶל כְּדֵי לִשְׁמֹר עַל מַלְכוּתוֹ. אֶת תַּאֲוַת הַכָּבוֹד הוּא לֹא שִׁכֵּךְ, וּכְפִי שֶׁהִיא דָחֲפָה אוֹתוֹ לְיַצֵּר עֵגֶל זָהָב תַּחֲלִיף לָאֱלֹהִים, הִיא דָחֲפָה אוֹתוֹ לְהִתְעַלֵּם מִמַּה שֶּׁאֵרַע.

הָעִנְיָן הַנּוֹסָף שֶׁעָמַד כְּחוֹמָה בְצוּרָה בֵּינוֹ לְבֵין חֲזָרָה בִתְשׁוּבָה, הוּא - כְּפִי שֶׁכּוֹתֵב הָאַלְשֵׁיךְ בְּתִמְצוּת: "מִי שֶׁנִּשְׁתָּרֵשׁ בַּחֵטְא, כְּבָר מְשֻׁעְבָּד כְּעֶבֶד לְיִצְרוֹ הָרַע, וְקָשֶׁה מְאֹד לְכָבְשׁוֹ; וּמַה גַּם הַמַּחֲטִיא אֶת הָרַבִּים, שֶׁאֵין מַסְפִּיקִין בְּיָדוֹ לָשׁוּב בִּתְשׁוּבָה".

"ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן

תגיות:ותן חלקנותשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה