המצעד

המצעד: אסונות הטבע הגדולים בהיסטוריה

אסון הצונאמי, רעידות אדמה קטלניות והסופות שהחריבו ערים שלמות. המדור המצעד מגיש: אסונות הטבע הגדולים בהיסטוריה

  • א' אייר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הצונאמי בסומטרה, אינדונזיה - 2004

בבוקר ה-26 בדצמבר 2004, בשעה 07:59 ו-53 שניות בדיוק, התעוררו תושבי האי סומטרה שבאינדונזיה לבוקר השחור בחייהם. באותו בוקר הכתה באי היפה השוכן באוקיינוס ההודי - אחת מרעידות האדמה הקטלניות ביותר שידע העידן המודרני. הרעידה, בעוצמה של 9.3 בסולם ריכטר, עוצמה השקולה ל-10,000 פצצות אטום על הירושימה, עוררה גלי צונאמי עצומים שגבו את חייהם של מאות אלפי אנשים. למעלה מ-230,000 בני אדם נהרגו בצונאמי, ויש אף שאומדים את מספר ההרוגים בכ-300,000. מספר התושבים שנותרו חסרי בית היה למעלה ממיליון. לא רק אינדונזיה ספגה את הצונאמי – גם במדינות שכנות כמו תאילנד, הודו וסרי לנקה, היו קורבנות בנפש. למעשה, אפילו בסומליה המרוחקת נהרגו מאה בני אדם כתוצאה מהצונאמי.

אסון הצונאמיאסון הצונאמי

רעידת האדמה בטאנגשן, סין – 1976

עד לצונאמי בסומאטרה, נחשבה רעידת האדמה בעיר טאנגשאן שבסין כרעידת האדמה הקטלנית ביותר בעידן המודרני. מוקד רעידת האדמה היה ליד טאנגשאן, עיר תעשייתית בה התגוררו כמיליון תושבים. בשעה 3:42 לפנות בוקר, כשמרבית האוכלוסייה עדיין ישנה, החלה האדמה לרעוד. רעידת האדמה, בסולם של 8.2 בסולם ריכטר, אמנם נמשכה 15 שניות בלבד, אך השמידה רבע מאוכלוסיית העיר - 242,400 תושבים שאיבדו את חייהם. ניצולים רבים ששרדו את הרעידה המרכזית נשארו לכודים מתחת לבניינים ונהרגו ברעידת נוספת בסדר גודל של 7.1 בסולם ריכטר, שארעה 15 שעות לאחר מכן. הייתה זו רעידת האדמה הראשונה בהיסטוריה שהחריבה עיר שלמה, כמעט על כל מבניה. הנזק הכלכלי נאמד בלמעלה מ-10 מיליארד יואן.

באשר לפגיעות בנפש, זהו לבטח אחד מאסונות הטבע הקטלניים בהיסטוריה. הגרסאות נעות בין 242,419 הרוגים (כרבע מאוכלוסיית העיר), על פי המספרים הרשמיים, לכ-650-700 אלף הרוגים, וכמעט 800,000 פצועים. כמות ההרוגים הרבה נגרמה כתוצאה ישירה מסירובה של סין לקבל סיוע בינלאומי ולהתעלמותה מאזהרות מוקדמות של מדענים.

 ציקלון בבנגלדש ציקלון בבנגלדש

סופת הציקלון בבנגלדש- 1970

הסופה הטרופית הקטלנית בתולדות האנושות הכתה בבנגלדש ב-1970. היא לוותה בגלי ענק ששטפו את היבשה והציפו את המדינה. הייתה זו הסופה הטרופית הקטלנית ביותר שהכתה במקום כלשהו על פני כדור הארץ אי פעם, ואחד מאסונות הטבע הגדולים ביותר שידע העידן המודרני. בין 500,000 למיליון איש איבדו את חייהם בסערה, בעיקר בעקבות גלים אימתניים שליוו אותה והציפו חלקים נרחבים מעריה של בנגלדש.

רעידת האדמה בשאאנשי, סין – 1556

סין היא ארץ המלומדת באסונות טבע קשים, ולכן אין פלא שגם רעידת האדמה הקטלנית בהיסטוריה, התרחשה דווקא בה. רעידת האדמה שהתרחשה בשנת 1556 הייתה בדרגה 8 בסולם ריכטר על פי ההערכות כיום, והורגשה על פני שטח של למעלה מ-800 קילומטרים. המחיר שהיא גבתה היה כבד: קרוב למיליון איש ניספו, ולא פחות מ- 97 מחוזות נפגעו ברעידה. בחלקם נמחקה למעלה ממחצית האוכלוסייה (כ-60 אחוז מאוכלוסיית האזור כולו, לפי הערכות מודרניות כיום). את ההרס הרב ואובדן הנפשות העצום מייחסים מומחים בני זמנינו לעובדה כי מרבית האוכלוסייה התגוררה במערות החפורות בצוקי לס, אשר רובן התמוטטו במהלך האסון ולא הותירו סיכוי לשוכניהן.

הנהר הצהובהנהר הצהוב

הצפת הנהר הצהוב, סין – 1642

הנהר הצהוב זורם מהרי באיינקאלה שבמערב סין, לים בוהיי שבים הצהוב, וקיבל את שמו בגלל צבע מי הסחף של אדמת הלס הממלאים תמידית את חלקו התחתון ונותנים למים גוון צהבהב. הנהר הצהוב נטל חלק במשך השנים בלא מעט אסונות שידעה סין, כמו ההצפה בקאיפנג ב-1642 על ידי צבא מינג, שחיסלה כ-300,000 בני אדם, צבא מינג הציף את העיר קאיפנג במטרה למנוע מהחקלאי המורד זיצ'נג להשתלט על טריטוריות במדינה. כמחצית מ-600,000 תושביה של קאיפנג נהרגו על ידי ההצפה, שגרמה גם להתפרצות רעב ומגיפות. על אף שמדובר לכאורה ביוזמה צבאית, הצפת העיר נחשבת לאסון טבע, בשל הסחף הגדול של הנהר הצהוב השוצף, שיחד עם גשמים עזים, הוביל את המים אל תוך הרחובות הראשיים של העיר. 

עם זאת, הגדול שבאסונות אירע ללא מגע יד אדם. ב-1887, עלה הנהר הצהוב על גדותיו, גבר על הסכרים שבנו תושבי האזור, והרג כ-900,000 בני אדם שחיו בסמוך אליו. השיטפון הגיע לשטח של כ-50 אלף קמ"ר, החריב כפרים ושטחים חקלאיים, והותיר כשני מיליון בני אדם ללא קורת גג. רבים מתו במחלות וברעב שבאו בעקבותיו.

השיטפונות במרכז סין – 1931

בשנת 1931 עלה הנהר הצהוב פעם נוסף על גדותיו, במה שכונה לימים "אסון הטבע הקשה והקטלני ביותר בהיסטוריה האנושית". גם נהרות היאנצה והיואיי הוצפו. שטח האסון השתרע על פני 109 אלף קמ"ר (בערך פי חמישה ממדינה ישראל). הוא הביא מחלות, רעב ובצורת. לפי הערכות בין מיליון לארבעה מיליון בני אדם מצאו את מותם כתוצאה מהצפת הנהר.

תגיות:היסטוריהאסונות טבעהמצעד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה