חדשות בעולם

בעקבות החשיפה: תוכנית הנקמה של איראן, שכללה מטח טילים ורקטות - בוטלה או נדחתה

רחמי שמים גלויים: תוכנית הנקמה האיראנית – הכוללת מטח טילים המכוון ככל הנראה לבסיסים צבאיים בצפון – תוכננה להיום, יממה אחרי הבחירות בלבנון. בעקבות חשיפת התוכנית על ידי המודיעין הישראלי, נראה כי התוכנית בוטלה או נדחתה לזמן ארוך, כיוון שאפקט ההפתעה אבד

  • כ"ב אייר התשע"ח
אא

באיראן תכננו להגיב בפיגוע נקמה מחריד כתגובה לחשיפת תוכניות הגרעין הסודיות שלה, והתקיפות על מתקניה בסוריה. הפיגוע תוכנן להיום, השביעי למאי, יממה אחרי הבחירות בלבנון, ובעקבות חשיפתו – בוטל כליל או לפחות נדחה לפרק זמן ארוך.

מפקד כוח קודס קאסם סולימאני הוביל תכנון של פעולת נקם, אך החליט לדחות את מטח הטילים, שכוונו ככל הנראה לבסיסים צבאיים בצפון, עד אחרי הבחירות בלבנון כדי לתפוס את ישראל בהפתעה. אלא שחשש מפני תגובה ישראלית קשה וזעם בינלאומי עשוי להוביל את האיראנים לחשוב פעמיים ולדחות את הפיגוע הרצחני שתכננו.

בימים האחרונים התפרסמו תחזיות של מערכת הביטחון ושל פרשנים. הפרשנים העריכו כי האיראנים לא יבצעו בימים הקרובים פיגוע נקמה בישראל. נראה היה כי האיראנים יחכו עד אחרי הבחירות בלבנון ועד שנשיא ארה"ב טראמפ יחליט אם הוא משעה את הסכם הגרעין עם איראן ב-12 במאי.

עם זאת, בכירי משמרות המהפכה באיראן החליטו לא לחכות עד הודעתו הרשמית של טראמפ, כיוון שכבר הבינו שהוא אמור לבטל את ההסכם עימם. יותר מכך: פיגוע הנקמה נועד להזהיר את טראמפ כי ביטול הסכם הגרעין עלול לגרום למלחמה ישירה במזרח התיכון. בשל כך תוכננה מתקפת הטילים לשבוע הנוכחי, טרם הכרזתו של טראמפ.

עוד מעריכים הפרשנים כי האיראנים תכננו לבצע את פיגוע הטילים להיום, השביעי במאי, יממה אחרי הבחירות בלבנון. הסיבה לדחיית פיגוע הנקמה עד אחרי הבחירות בלבנון היא שהאיראנים אוהבים לפעול בהסתר – על ידי שליחיהם ולא באופן ישיר. האיראנים רצו להטיל את המשימה למתקפת טילים כנקם בישראל על יחידה מקרב אנשי המיליציות השיעיות העיראקיות שנמצאים כבר בסוריה בפיקוד, הדרכה וסיוע של אנשי יחידות הטילים והרקטות של חיזבאללה, שהם מנוסים ומכירים את המטרות בישראל.

לשם כך חיכו האיראנים עד אחרי הבחירות בלבנון, על מנת לא להפריע לחיזבאללה לנצח בבחירות בלבנון. האיראנים הבינו כי פעולת נקמה איראנית שתגרור תגובה ישראלית, אם הייתה מתבצעת לפני הבחירות בלבנון, הייתה גורמת נזק ניכר לחיזבאללה, אפילו בקרב המצביעים השיעים.

המודיעין בישראל מעריך כי האיראנים חפצו להתקיף בסיסים צבאיים בצפון הארץ, באמצעות רקטות וטילים. בחסדי שמים מרובים וברחמי הבורא נחשפה התוכנית אמש, וההערכה היא כי חשיפת התוכנית תביא לביטולו, או לכל הפחות לדחייתו לטווח ארוך.

זו הסיבה שאין הוראות מיוחדות לאזרחים לנקוט בצעדי הכנה וכוננות. במועצה האזורית הגליל העליון ובקריית שמונה פרסמו הודעות לתושבים שבהם נכתב כי לא התקבלו הנחיות ביטחוניות חדשות ושהשגרה נמשכת.

מוקדם יותר הסתיימה ישיבת קבינט המדיני-ביטחוני חריגה בנושא המתיחות בגבול הצפון ובהסכם הגרעין עם איראן. הישיבה הלא שגרתית נמשכה כשלוש שעות וחצי. 

כזכור, בפתח ישיבת הממשלה אתמול התייחס נתניהו למתיחות מול איראן ברקע ההתבססות האיראנית בסוריה. "אנחנו נחושים לבלום את ההתבססות האיראנית גם אם הדבר יהיה כרוך במאבק. איננו רוצים בהסלמה אבל אנו ערוכים לכל תרחיש", אמר נתניהו. עוד הוא הוסיף כי "ארגון משמרות המהפכה של איראן מעביר לסוריה בחודשים האחרונים נשק מתקדם כדי לפגוע בנו, הן בחזית והן בעורף. כולל מל"טים התקפיים, טילי קרקע-קרקע, ומערכות נ"מ איראניות שיאיימו על מטוסי חיל האוויר. אומות שלא היו מוכנות לפעול בזמן נגד תוקפנות רצחנית נגדן, שילמו אחר כך מחירים כבדים בהרבה. אנחנו נגד עימות, אך אם צריך עדיף עכשיו מאשר מאוחר", ציין ראש הממשלה.

תגיות:אירןתקיפהטיליםישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה