חדשות בעולם

"האיש בעל זרוע הזהב": תרם דם במשך 60 שנה, והציל למעלה משני מיליון תינוקות

'האיש בעל זרוע הזהב', זה התואר שדבק בג'יימס הריסון מאוסטרליה, ולא בכדי. הריסון כבר בן 81, אך למרות גילו המופלג, פעם בשבוע מזה 60 שנה הוא מתמיד במעשה טוב אחד למען האנושות: תרומת דם שהצילה עד כה למעלה משני מיליון תינוקות בארצו. למה זה מתפרסם רק כעת?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

'האיש בעל זרוע הזהב', זה התואר שדבק בג'יימס הריסון מאוסטרליה, ולא בכדי. הריסון כבר בן 81, אך למרות גילו המופלג, פעם בשבוע מזה 60 שנה הוא מתמיד במעשה טוב אחד למען האנושות: תרומת דם שהצילה עד כה למעלה משני מיליון תינוקות בארצו.

אז מדוע דווקא עכשיו עלה סיפורו המפעים לכותרות? "זהו, התעייפתי", הוא אמר השבוע כשתרם את תרומתו האחרונה. "אני חושב שאפרוש לגמלאות מתרומות הדם".

את ההחלטה להתחיל לתרום דם קיבל הריסון בגיל 14, בנסיבות מרגשות במיוחד: "עברתי ניתוח בחזה, ונזקקתי להמון תרומות דם", הוא משחזר תוך ציון הסך הכולל של מנות הדם שצרך אז – שהגיעו לכדי 13 ליטרים.

"מנות הדם שאנשים טובי לב תרמו לי הצילו את חיי, וכבר אז ידעתי שמגיל 18 אתחיל לתרום לכל מי שצריך, מתי שצריך".

 

"הכישרון היחיד שלי הוא שאני יכול לתרום דם"

כשהתייצב בפעם הראשונה לתרומת הדם, הבין כי בתוכו זורם סוג דם נדיר ובעל נוגדנים שיכולים להציל חיים, והרבה. אז התברר גודל הנס שבהחלטה שקיבל, היות ובאותה תקופה אלפי תינוקות קיפחו את חייהם מדי שנה, כתוצאה מחוסר התאמה בין סוג הדם של האם לבין זה של העובר.

הריסון עבר סדרת בדיקות שבמהלכן התגלה כי הוא יכול לסייע רבות בפיתוח חיסון מיוחד (שכיום ניתן גם בארץ לשנים בעלות סוג דם שלילי) המתקרא 'אנטי-D', ובאמצעותו יוצרים כעין חומה בין נוגדניה של האם לסוג הדם של התינוק, דבר המאפשר התאמה בין סוגי הדם שלהם.

השבוע, כשהודיע הריסון על פרישה מתרומות הדם, בדק בנק הדם האוסטרלי את תרומותיו עד כה וההערכה היא שהריסון זכה להציל כ-2.4 מיליון תינוקות עד כה, בזכות תרומתו. "כנראה שהכישרון היחיד שלי הוא שאני יכול לתרום דם", הוא מחייך. "הייתי ממשיך בשמחה, אבל החוק באוסטרליה לא מאפשר לאדם מעל לגיל 81 להמשיך לתרום אז אני נאלץ לפרוש בשיא", הוא מסכם.   

תגיות:תינוקותתרומת דםהצלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה