חדשות בארץ

מחריד: אלפי ישראלים מתים מדי שנה מזיהום אוויר. מה ניתן לעשות בנידון?

על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, מדי שנה מתים 2,100 ישראלים בשל זיהום אוויר

  • כ"ג סיון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

במהלך השנה החולפת, 2,100 ישראלים מצאו את מותם כתוצאה מזיהום אוויר – כך עולה מנתונים שהגיש מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה לוועדת הפנים.

על פי הנתונים, ברובם של המקרים מדובר היה בזיהום אוויר תחבורתי. מדובר בירידה של 16% מהשנה הקודמת: מ-2,500 בשנה ל-2,100".

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, אמר במהלך הדיון: "כמחצית מנפגעי זיהום האוויר נפגעים מזיהום הנגרם מתחבורה, ו-90% מתוכם ממכוניות דיזל ישנות. תוכנית המשרד והתקנות שאושרו לאחרונה שייכנסו לתוקף בנובמבר הקרוב, יפחיתו שליש מזיהום האוויר מתחבורה, כלומר יחסכו את חייהם של 350 איש בשנה. זה כאילו איפסנו את כל הרוגי תאונות הדרכים. הנושא הזה עובר בשקט ולא תופס כותרות, אבל זו המהפכה הכי משמעותית".

יו"ר הוועדה, ח"כ יואב קיש: "הוועדה באה לא אחת בטענות למשרד על אי אכיפה, אבל מסתבר שידיכם קשורות. בלי כוח אדם אי אפשר לאכוף. המשימה שלנו לעזור לכם. הוועדה תקיים דיון מיוחד על הערכות המשרד לזיהום ים. עד כה לא נתקלנו באירוע קטסטרופלי בים, אבל לאור הקידוחים והתפלת המים, נבדוק את הערכות המשרד".

חשוב להבין כי מזהמים הנפלטים מכלי-רכב הם הגורם העיקרי לזיהום האוויר במרכזי הערים. בין המלצות המשרד להגנת הסביבה לטיפול בזיהום האוויר הנגרם מכלי רכב, ניתן למצוא את הנקודות הבאות:

1. פיקוח ובקרה על תקינותם של כלי הרכב

2. במבחן הרישוי (טסט) השנתי - בשנים האחרונות הותאמה שיטת בדיקת הזיהום במבחן הרישוי השנתי לשיטה הנהוגה באירופה. בכוונת המשרד לשנות גם את ערכי הבדיקה המיושמים במבחן ולהתאימם לרמה המינימלית האפשרית לכל דגם של רכב.

3. המשרד בודק יותר מ- 20,000 כלי-רכב בשנה באמצעות ניידות אכיפה ייעודיות. כלי הרכב שנמצאים בלתי-תקינים נשלחים לתיקון ובעליהם נקנסים.

4. עידוד רכישת כלי-רכב "נקיים"- מיסוי "ירוק". רמת המיסוי על כלי-רכב הותאמה לרמת הזיהום הנפלט מהם. כיום, כלי-רכב "נקיים" יותר משלמים פחות מיסים. בנוסף, יבואני הרכב מחוייבים לפרסם את נתוני זיהום האוויר וצריכת הדלק של כלי הרכב שהם מייבאים.

5. שיפור תכונות הדלק לתחבורה. בשנים האחרונות שופרה איכות הדלק בארץ והותאמה לתקינה האירופאית. נאסר לתגבר דלק בעופרת, הנחשבת מזהם רעיל, והופחתו רמות הגפרית בדלק בעשרות אחוזים. שיפורים אלו מאפשרים ייבוא כלי-רכב חדישים התואמים לתקינה האירופית המחמירה ביותר ולהפחתה בפליטות הזיהום מתחבורה.

תגיות:זיהום אווירמוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה