עובדות ביהדות

חודש תמוז: 9 עובדות מעניינות על החודש החדש

חודש תמוז הוא זמן סגולי לזכות לגאולת הכלל והפרט, ולעתיד לבוא יהיה ראש למועדים. 9 עובדות על חודש תמוז

אא

1. ידוע בשם גדולי המוסר כי ראשי תיבות של חודש תמוז הם: זמני תשובה ממשמשים ובאים. ראשי תיבות אלו מהווים רמז למהר לשוב בתשובה לקראת חודש אלול הקרב ובא.

2. ברשימותיו של הרב קנייבסקי על ענייני בין המצרים, נכתב כך: "'תמוז' הוא שם של עבודה זרה, כדכתיב ביחזקאל פ"ח 'והנה שם הנשים מבכות את התמוז' והטעם לשם החודש, כי בי"ז בתמוז הועמד צלם בהיכל כדתנן בתענית כ"ו ב', אבל אב הוא לשון תנחומים כדכתיב 'יתומים היינו ואין אב', וכתיב 'כאיש אשר אמו תנחמנו' ואומר 'נחמו נחמו עמי'". מסיים הרב קנייבסקי את חידושו, וכותב: "המקום ינחמנו במהרה".

3. ה"שם משמואל" מבאר כי חודש זה מקביל לראובן, שעליו נאמר "כי ראה ה' בעניי". ניתן ללמוד מכך כי בחודש זה זמן מסוגל לבקש ולזכות לכך שיראה ה' בעניינו.

4. חודש תמוז מקודש ומסוגל "להשיג אור תורה שבעל פה". המקור לכך הוא בכך שבחודש זה הוריד משה רבנו את הלוחות הראשונות, ועל כן חודש זה הוא סגולי להבנת דברי התורה. (ה'פרי צדיק')

5. בזוהר הקדוש נכתב על חודש תמוז כי זהו חודש קשה. כה נכתב: "שלשה ירחים שדין קשה שורה בעולם, ומי הם, תמוז, אב, טבת".

6. בעל ה"שם משמואל" מבאר כי חודשי תמוז ואב, בהם היו צרות רבות מאוד לישראל, יהפכו לימי ששון ושמחה ויהיו ראש למועדים. כה דבריו: "בענין חדשי תמוז ואב, ירחין דעשו ואירעו לנו בהם כל הצרות בכפלים, ולעתיד יהיו ראש למועדים".

7. עוד מבאר בעל ה"שם משמואל", כי בחודשים תמוז ואב "הקדושה העליונה שבה למרום, ונשאר העולם בחרפה וברעה גדולה", ודווקא בשל כך, חודשים אלו יהיה זמן עליה לישראל, ואף לנמוכים שבהם: "ולפי זה מובן, אשר לעתיד, כשייגמר התיקון - יהיה בחדשים אלו זמן עליה גם לבחינות הנמוכין, ועל כן יהיה אז עיקר המועדים, זמן התדבקות ישראל לאביהן שבשמים".

8. חודש תמוז מקביל לשבט ראובן. בעל ה"שם משמואל" מבאר במספר מקומות כי ראובן הוא סמל לבעל תשובה, שבן רגע הפך לצדיק גמור. כה דבריו: "ראובן, בעל תשובה ממטה למעלה ברגעא חדא ובשעתא חדא". ממשיך בעל ה"שם משמואל" כך: "ראובן פתח בתשובה תחילה, ונעשים לו זדונות כזכויות. ועל כן חודש זה... עוד עתיד להתהפך מרע לטוב, ויהיו הצומות לששון ולשמחה".

9. בביאורו על פרשת קורח, מציין בעל ה"שם משמואל" כי י"ז בתמוז וט' באב יהיו ימים טובים, ושלושת השבועות שביניהם יהיו כמו ימי חול המועד. כה דבריו: "ובוודאי יתחיל המועד מי"ז בתמוז ויימשך עד ט' באב, והימים שבינתיים יהיו כמו חול המועד".

תגיות:חודש תמוזהרב חיים קנייבסקי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה