דברי תורה

גם אם הכוונה טובה, שים לב אם אתה רומס מישהו בדרך

הָרָצוֹן לַעֲשׂוֹת טוֹב, הוּא שְׁאִיפָה טְהוֹרָה וַאֲצִילִית, וְאַשְׁרֵי הַמַּגִּיעַ אֵלֶיהָ. בַּדֶּרֶךְ לִשְׁאִיפָה זוֹ, יֵשׁ לְהִזָּהֵר לֹא לִרְמֹס אֶת הַמַּטָּרָה הָעִקָּרִית. עַל הַדֶּרֶךְ וְעַל הַמַּטָּרָה – בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ

  • פורסם ל' סיון התשע"ח |עודכן
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אָמַר רַבִּי חִדְקָא: שִׁמְעוֹן הַשִּׁקְמוֹנִי הָיָה לִי חָבֵר מִתַּלְמִידֵי רַבִּי עֲקִיבָא, וְכָךְ הָיָה רַבִּי שִׁמְעוֹן הַשִּׁקְמוֹנִי אוֹמֵר: …וּרְאוּיָה הָיְתָה פָּרָשַׁת נְחָלוֹת לִכָּתֵב עַל יְדֵי מֹשֶׁה, אֶלָּא שֶׁזָּכוּ בְנוֹת צְלָפְחָד וְנִכְתְּבָה עַל יָדָן; …וּרְאוּיָה הָיְתָה פָּרָשַׁת מְקוֹשֵׁשׁ שֶׁתִּכָּתֵב עַל יְדֵי מֹשֶׁה, אֶלָּא שֶׁנִּתְחַיֵּב מְקוֹשֵׁשׁ וְנִכְתְּבָה עַל יָדוֹ. לְלַמֶּדְךָ שֶׁמְּגַלְגְּלִים זְכוּת עַל יְדֵי זַכַּאי וְחוֹבָה עַל יְדֵי חַיָּב (בבא בתרא דף קיט/א)

בִּשְׁנֵי מִקְרִים שָׁאַל מֹשֶׁה רַבֵּנוּ אֶת ה' כֵּיצַד לִנְהֹג בַּמִּקְרֶה שֶׁהוּבָא לְפָנָיו.

בְּפָרָשַׁת מַטּוֹת  נֶאֱמַר שֶׁבְּנוֹת צְלָפְחָד בֶּן חֵפֶר דָּרְשׁוּ מִמֹּשֶׁה לְקַבֵּל אֶת חֵלֶק אֲבִיהֶן בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, כִּי לֹא הָיוּ לוֹ בָנִים. שָׁאַל מֹשֶׁה אֶת ה', וְהוּא הֱשִׁיבוֹ כִּי אָכֵן הֵן תִּירַשְׁנָה אֶת חֶלְקוֹ.

בְּפָרָשַׁת הַשָּׁבוּעַ  מְסֻפָּר, שֶׁאָדָם קוֹשֵׁשׁ עֵצִים בַּשַּׁבָּת וְחִלְּלָהּ, הֱבִיאוּהוּ אֶל מֹשֶׁה כִּי לֹא יָדְעוּ מַה דִּינוֹ, עַד שֶׁהֱשִׁיבָם הקב"ה: דִּינוֹ - סְקִילָה.

אָמַר רַבִּי חִדְקָא: שִׁמְעוֹן הַשִּׁקְמוֹנִי הָיָה חֲבֵרִי, מִתַּלְמִידֵי רַבִּי עֲקִיבָא, וְכָךְ הָיָה רַבִּי שִׁמְעוֹן הַשִּׁקְמוֹנִי אוֹמֵר:

רְאוּיָה הָיְתָה הַתְּשׁוּבָה שֶׁנִּתְּנָה מֵה' לְהִכָּתֵב בַּתּוֹרָה גַּם אִלְמָלֵא הָיוּ נִגָּשׁוֹת בְּנוֹת צְלָפְחָד לִשְׁאֹל אֶת מֹשֶׁה, כְּכָל דִּינֵי הַתּוֹרָה, אַךְ בְּנוֹת צְלָפְחָד זָכוּ שֶׁבְּאֶמְצָעוּתָן נִכְתְּבָה הַהֲלָכָה.

כְּמוֹ כֵן, גַּם אִם לֹא הָיָה מִזְדַּמֵּן מַעֲשֶׂה זֶה שֶׁל מְקוֹשֵׁשׁ הָעֵצִים הָיְתָה הַתּוֹרָה מְפָרֶשֶׁת אֶת דִּינוֹ, אַךְ לְחוֹבָתוֹ שֶׁל הַמְקוֹשֵׁשׁ, נִכְתְּבָה פָרָשָׁה זוֹ בְּאֶמְצָעוּתוֹ. זֹאת - כְּדֵי לְלַמְּדֵנוּ שֶׁמְּגַלְגְּלִים זְכוּת עַל יְדֵי זַכַּאי וְחוֹבָה עַל יְדֵי חַיָּב.

- זְכוּת הִיא לְאָדָם שֶׁנַּחֲלָתוֹ לֹא תַעֲבֹר לְזָרִים אֶלָּא תִשָּׁאֵר בְּמִשְׁפַּחְתּוֹ, וּמִפְּנֵי צִדְקוּתָן זָכוּ בְנוֹת צְלָפְחָד שֶׁזְּכוּת זוֹ תִּכָּתֵב בִּגְלָלָן.

- חוֹבָה הִיא לְאָדָם שֶׁיֵּהָרֵג בְּעֹנֶשׁ סְקִילָה הֶחָמוּר, וַהֲלָכָה זוֹ נִכְתְּבָה בִּגְלַל רִשְׁעוּת הַמְקוֹשֵׁשׁ שֶׁהָיָה מְחַלֵּל הַשַּׁבָּת הָרִאשׁוֹן.

* * *

הָבָה נִתְמַקֵּד בַּמְקוֹשֵׁשׁ.

הָיְתָה זוֹ הַשַּׁבָּת הַשְּׁנִיָּה לְאַחַר שֶׁבְּנֵי יִשְׂרָאֵל נִצְטַוּוּ עַל מִצְוַת הַשַּׁבָּת. אֶת הַשַּׁבָּת הָרִאשׁוֹנָה שָׁמְרוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל, וּכְבָר בַּשַּׁבָּת הַשְּׁנִיָּה אֵרַע מַעֲשֶׂה זֶה שֶׁנִּזְכַּר לְדִרְאוֹן עוֹלָם. רַשִׁ"י  כּוֹתֵב עַל מַעֲשֶׂה זֶה: "בִּגְנוּתָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל דִּבֶּר הַכָּתוּב, שֶׁלֹּא שָׁמְרוּ אֶלָּא שַׁבָּת רִאשׁוֹנָה. וּבַשְּׁנִיָּה בָּא זֶה וְחִלְּלָהּ".

הַתּוֹצָאָה שֶׁל מַעֲשֵׂהוּ מְזַעֲזַעַת – "אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִשּׁוּם רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחָאי: אִלְמָלֵא מְשַׁמְּרִין יִשְׂרָאֵל שְׁתֵּי שַׁבָּתוֹת כְּהִלְכָתָן – מִיָּד נִגְאָלִים" ! וּמֵחִלּוּל הַשַּׁבָּת שֶׁל הַמְקוֹשֵׁשׁ נִגְרַם לְאֻמָּתֵנוּ הֶפְסֵד שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְשַׁעֲרוֹ.

בְּרַם, מִתְבָּרֵר שֶׁהָאִישׁ הַזֶּה לֹא הִתְכַּוֵּן לַעֲשׂוֹת רַע; אַדְּרַבָּה, הוּא הִתְכַּוֵּן לְטוֹבָה!

לְטוֹבָה?!

אָכֵן. בַּתַּרְגּוּם הַמְּיֻחָס לְיוֹנָתָן בֶּן עֻזִּיאֵל כָּתוּב שֶׁכַּאֲשֶׁר קִבְּלוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת מִצְוַת שְׁמִירַת הַשַּׁבָּת הֵם לֹא יָדְעוּ מַהוּ עָנְשׁוֹ שֶׁל מְחַלֵּל שַׁבָּת. "קָם אִישׁ מִשֶּׁל בֵּית יוֹסֵף, אָמַר בְּמַאֲמָרוֹ: אֵלֵךְ וְאֶתְלֹשׁ עֵצִים בְּיוֹם הַשַּׁבָּת, וְיִרְאוּ אוֹתִי עֵדִים וְיַגִּידוּ לְמֹשֶׁה, וּמֹשֶׁה יִתְבַּע תַּלְמוּד מִלִּפְנֵי ה', וְיִשְׁפְּטוּ אוֹתִי. בְּכָךְ יִוָּדַע הָעֹנֶשׁ לְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל. וּמָצְאוּ עֵדִים אֶת הָאִישׁ כַּאֲשֶׁר הָיָה תּוֹלֵשׁ וְעוֹקֵר עֵצִים בְּיוֹם שֶׁל שַׁבָּת".

פְּנֵי הַדְּבָרִים מִשְׁתַּנִּים לַחֲלוּטִין. מְדֻבָּר בְּאָדָם שֶׁהָיָה מוּכָן לִמְסֹר אֶת נַפְשׁוֹ כְּדֵי שֶׁיֵּדְעוּ הַכֹּל אֶת חֻמְרַת קְדֻשַּׁת הַשַּׁבָּת! הֲרֵי זֶה מַעֲשֶׂה אָצִיל וְטָהוֹר. לִבּוֹ הִתְמַלֵּא בִּרְגָשׁוֹת שֶׁל קְדֻשָּׁה מִגֹּדֶל מַעֲלַת הַשַּׁבָּת, הוּא הֵבִין שֶׁהִיא מַתָּנָה מֻפְלָאָה שֶׁנִּתְּנָה לְעַמֵּנוּ וְהוּא מָצָא הִזְדַּמְּנוּת לְהַעֲבִיר אֶת הַמֶּסֶר הַזֶּה לְכָל הַיְּהוּדִים, בְּכָל הָרָמוֹת, וּלְשֵׁם כָּךְ הוּא הִקְרִיב אֶת עַצְמוֹ!

אֵיזֶה יְהוּדִי!

אֵיזוֹ תוֹצָאָה עֲגוּמָה!

מַדּוּעַ?

מִפְּנֵי שֶׁגַּם מִי שֶׁחוֹשֵׁב שֶׁהוּא הוֹלֵךְ לְתַקֵּן אֶת הָעוֹלָם, אֵין לוֹ כָּל סַמְכוּת לַעֲשׂוֹת זֹאת כְּנֶגֶד צִוּוּי ה'. לֹא הָיְתָה לַמְקוֹשֵׁשׁ רְשׁוּת לְחַלֵּל אֶת הַשַּׁבָּת, תְּהֵא כַוָּנָתוֹ טוֹבָה כְּכָל אֲשֶׁר תְּהֵא. וְאַף הַתּוֹצָאָה הָעֲגוּמָה מְלַמֶּדֶת, שֶׁכַּאֲשֶׁר אָדָם פּוֹעֵל מִחוּץ לִגְבוּלוֹת הַמִּסְגֶּרֶת, אֲפִלּוּ אִם כַּוָּנָתוֹ לְטוֹבָה, הַתּוֹצָאָה רָעָה מְאֹד, דַּוְקָא לְאֵלוּ שֶׁהוּא רָצָה לְהֵיטִיב לָהֶם. הוּא רָצָה לְהֵיטִיב עִם כָּל הָאֻמָּה, שֶׁיֵּדְעוּ מַהִי מַעֲלַת הַשַּׁבָּת, אַךְ גָּרַם לִדְחִיַּת הַגְּאֻלָּה בְּאַלְפֵי שָׁנִים.

לֶקַח גָּדוֹל מְלַמַּדְתֵּנוּ פָּרָשַׁת הַמְקוֹשֵׁשׁ, כַּמָּה נְחוּצָה הָעֵרָנוּת בְּכָל מַעֲשֶׂה - גַּם בְּזֶה הַנִּרְאֶה כְּטוֹב וְאָצִיל, יֵשׁ לִבְדֹּק אִם הוּא מֻתָּר אוֹ אָסוּר.

"ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן

תגיות:ותן חלקנושבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה