בריאות ותזונה

לחץ דם גבוה? הנה 9 דרכים מפתיעות להוריד אותו, בלי אף תרופה

קיימים אמצעים שאינם תרופתיים, המסייעים בהורדת לחץ הדם ובאיזונו. אם אתם סובלים מלחץ דם גבוה, אל תחמיצו את הטיפים הבאים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יתר לחץ דם נשמע כמו בעיה פשוטה ושולית, עד שנזכרים בכינוי שדבק בו: "הרוצח השקט". מדובר במחלה (כן, זאת מחלה), שפוגעת ב-15% מהישראלים שגילם מעל 18, בכשליש מבני 55 ומעלה, וגם, כפי שמתברר בשנים האחרונות, בילדים רבים. לכאורה היא נטולת תסמינים, בעיקר בשלביה הראשונים, אלא שהיא מהווה את אחד הגורמים העיקריים למחלות לב וכלי דם ולשבץ מוחי.

יתר לחץ דם מהווה גורם סיכון משמעותי מאוד לתחלואה ותמותה ממחלות לב וכלי דם ולסיבוכים נוספים. איזון של לחץ הדם באופן אופטימלי עשוי להוביל לירידה בסיבוכים אלו.

חולים עם יתר לחץ דם לרוב זקוקים לטיפול כרוני בתרופות להורדת לחץ דם, ורבים מהם נזקקים למספר תרופות. אולם, במקביל לטיפול התרופתי, קיימים אמצעים נוספים שאינם תרופתיים המסייעים בהורדת לחץ הדם ואיזונו, ולעיתים אף מאפשרים הפסקה או ירידה במספר התרופות להורדת לחץ הדם.

אז כיצד ניתן להוריד לחץ דם ללא תרופות?

1. הפחיתו משקל. ירידה במשקל מורידה את לחץ הדם ומשפרת את התגובה לטיפול תרופתי להורדת לחץ דם. אפילו ירידה של 0.5 ק"ג מספיקה כדי להוריד את לחץ הדם.

2. המעיטו בצריכת המלח. הקשר בין צריכת מלח ויתר לחץ דם הוכח במאות מחקרים. משרד הבריאות האמריקאי ממליץ להגביל את צריכת המלח בקרב חולי יתר לחץ דם, בעלי היסטוריה משפחתית של המחלה ובקרב אנשים שגילם מעל 45. השתדלו להפחית את הכמויות בהדרגה והמעיטו בצריכת אבקות מרק, ירקות מוחמצים ומזונות מעובדים אחרים.

3. תנשמו עמוק. נשימה איטית ועמוקה יכולה להוריד את לחץ הדם. תרגול בן 10-15 דקות ליום מאפשר לנשום נכון ולהוריד את לחץ הדם.

4. המעיטו בצריכת שומן. השומן, ובעיקר שומן רווי המצוי בבשר אדום ומוצרי חלב שמנים, כמו חמאה וגבינה צהובה, אמנם לא משפיע ישירות על לחץ הדם, אבל מהווה גורם מאיץ בתהליך הטרשתי, מה שמגדיל את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

5. הרבו באכילת פירות וירקות. הפירות והירקות מכילים סיבים תזונתיים התורמים להורדת לחץ הדם. הם גם מכילים ביופלבנואידים, כימיקלים צמחיים שפועלים כנוגדי חמצון רבי עוצמה, ומסייעים לשמור על החוזק והגמישות של דופנות כלי הדם.

6. הרבו בצריכת אומגה 3. חומצות שומן מסוג אומגה 3, שנמצאות בעיקר בדגים כמו סלמון, טונה והליבוט, ידועות כבר שנים בתרומתן המשמעותית לבריאות הלב ולגמישות כלי הדם. מחקרים מצביעים על כך שבשילוב עם דיאטה להפחתת משקל, הן מצליחות גם להפחית את לחץ הדם.

7. הפסיקו לעשן. העישון משפיע לרעה על גמישות העורקים וגורם לכיווץ כלי הדם, בפרט אלה המספקים חמצן ללב. בנוסף יש לו השפעה ישירה על לחץ הדם: אפילו בקרב מעשנים צעירים ובריאים חלה מיד לאחר העישון עלייה בלחץ הדם ובנוקשות העורקים, שנמשכת כשעתיים.

8. עסקו בפעילות גופנית. פעילות גופנית בשילוב עם הרזיה היא אחת הדרכים הבדוקות ביותר להפחית את לחץ דם, אפילו כאשר מדובר בפעילות גופנית מתונה.

9. הורידו את הסטרס. רמת מתח גבוהה נמצאה קשורה למצבי חולי ויש לפעול כדי להפחית אותה. למדו את עצמכם להירגע ולהיות אופטימיים, חשבו חיובי וצאו לטבע. הימנעו ממצבי עומס יתר בעבודה. הרבו לצחוק, שכן הצחוק יפה לבריאות, וזכרו כי יש לכם יכולת לשפר את מצבכם הבריאותי אם תלמדו להירגע ולשמור על מערכת העצבים שלכם.

תגיות:תרופותלחץ דם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה