חדשות בארץ

במגזר החרדי מעשנים פחות, תורמים יותר ומרוצים יותר

דו"ח פני החברה העשירי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יוחד להרכב אוכלוסיית ישראל על פי דת ועל פי הגדרה עצמית של מידת הדתיות. סקרנו אותו עבורכם

  • י"ד תמוז התשע"ח
(צילום ארכיון: פלאש 90)(צילום ארכיון: פלאש 90)
אא

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (רביעי) את דו"ח פני החברה העשירי שלה. הדו"ח עוסק בהרכב אוכלוסיית ישראל על פי דת ועל פי הגדרה עצמית של מידת דתיות, ומתבססת על מידע שנאסף עד חודש טבת תשע"ז.

מן הממצאים עולה כי 75% מהאוכלוסייה בישראל יהודית. מתוכם,  כ-45% הגדירו את אורח חייהם חילוני, כ-25% - מסורתי, כ-16% - דתי מאוד ודתי ו-14% - חרדי.   אוכלוסיית ישראל צפויה להגיע ל-20 מיליון תושבים ב-2065, וחלקה של האוכלוסייה החרדית צפוי לעלות מ-11% כיום, ל-32%.

התושבים - דתיים יותר: בתחילת שנת תשע"ח ,17% מהיהודים בני 20 ומעלה דיווחו כי הם "דתיים יותר" משהיו בעבר: 31% מהחרדים, 35% מהדתיים, 33% מהמסורתיים-דתיים, ו-17% מהמסורתיים-לא כל כך דתיים.

בנוגע למידת שביעות הרצון הכללית, מן הממצאים עולה כי יהודים מרוצים מחייהם יותר מערבים. בקרב יהודים, חרדים מרוצים יותר מחייהם ואופטימיים יותר מיתר האוכלוסייה היהודית לגבי השיפור בחייהם ובמצבם הכלכלי בשנים הקרובות. נקודה מפתיעה היא כי החרדים מרוצים יותר לגבי מצבם הכלכלי, למרות שהם מצליחים פחות לכסות את הוצאות החודשיות של משק הבית שלהם, בהשוואה לשאר האוכלוסייה. 

מידת התרומה לחברה גם היא משמעותית בקרב האוכלוסייה החרדית. על פי הנתונים, 91% מהחרדים תרמו כסף בשנה האחרונה לארגונים חברתיים או לאנשים פרטיים לעומת 60% מהחילונים.

עוד בתחום התרומה לחברה, 23% מהאוכלוסייה היהודית בגיל 20 ומעלה דיווחו כי עסקו בפעילות התנדבותית בשנה האחרונה. על פי מגזרים נראה כי החרדים (32%), הדתיים (19%), המסורתיים דתיים (19%), המסורתיים הלא כ"כ דתיים (20%) ומהחילונים (24%) תרמו מזמנם לחברה. 

עד כמה שומרת האוכלוסייה בישראל על הבריאות? מן הממצאים נראה כי באוכלוסייה היהודית, חילונים עישנו פי 3.2 מהחרדים. כשליש מהיהודים עוסקים בפעילות גופנית במידה המומלצת. נתון מעניין הוא כי מספרם של מבצעי הפעילות הגופנית במידה מומלצת - יורד בהדרגה ככל שעולה מידת הדתיות.   

נתון מפתיע בדו"ח נוגע לשיווין בין המינים: אחוז הגברים היהודים עם תואר אקדמי נמוך יותר מאחוז הנשים היהודיות בכל מידות הדתיות מלבד אצל חרדים. מספר הסטודנטים החרדים במוסדות להשכלה גבוהה בתשע"ז היה גבוה ביותר מפי שניים ממספרם בתשע"ו  (11 אלף ו-5.4 אלף, בהתאמה). ויותר ממחצית מהסטודנטים החרדים לתואר ראשון במכללות האקדמיות לחינוך למדו לימודי המשך, סטודנטים אלו הוכשרו להוראה בעבר בסמינרים החרדים, ולאחר מכן השלימו את לימודיהם לתואר ראשון (B.ED) במכללות האקדמיות לחינוך.

מה בנוגע לשימוש באינטרנט? מן הנתונים עולה כי 83% מהיהודים בני 20 ומעלה משתמשים באינטרנט, 92% מהם שייכים לאוכלוסייה החילונית, ו-40% מהם לאוכלוסייה החרדית. 

תגיות:למ"סבריאותחרדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה