בריאות ונפש

חשוב לדעת: מדוע כדאי להכניס סיבים תזונתיים לתפריט היומי?

במה תורמות הפחמימות לבריאות הגוף? כיצד מתבצע מנגנון ויסות רמת הסוכר בדם?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הפחמימות מהוות מקור אנרגיה לגוף. פחמימות נמצאות בטבע בצורת חד-סוכרים ודו-סוכרים (בפירות או בצורת עמילן, בדגנים, בקטניות ובתפוחי-אדמה). העודפים נאגרים בגוף בצורת רקמות שומן. הפחמימות הן ספקיות האנרגיה המיידית, בלעדיהן לא תתקיים אספקה סדירה של אנרגיה, והגוף לא יוכל להמשיך להתקיים.

סיבים תזונתיים - הסיבים הם שרשראות ארוכות של סוכרים, שאינן ניתנות לפירוק ע"י גוף האדם. רק ב-20-30 השנים האחרונות הכירו החוקרים בתכונות החיוביות של הסיבים. כיום הם נחשבים לאחד המרכיבים החשובים ביותר בתפריט היומי. חשוב להבין כי מערכת העיכול של האדם ארוכה יחסית, כ-8-9 מ' (לעומת 3-4 מ' אצל טורפים) ומסועפת מאוד, ולכן יש להרבות בצריכת סיבים תזונתיים המזרזים את פעולת העיכול, אחראים על ניקיון המעיים המסועפים ומפנים פסולת משם.

חשוב!! כאשר מוסיפים סובין לאוכל או על מנת למנוע עצירות, הסובין עלול לגזול מהמינרלים שבגוף, המנעו מכך!! אכלו דגנים מלאים העתירים בסובין. תזכרו!! הסיבים נמצאים אך ורק במזונות מהצומח, ואינם נמצאים במזונות מן החי.

קיימים שני סוגי סיבים: סוג אחד אינו מסיס במים, והוא נמצא בעיקר בדגנים (כגון תירס, אורז מלא ומוצרים מחיטה מלאה), בתפוחי אדמה אפויים בקליפתם ובסובין. סיבים אלו משפרים את פעולת המעיים ומונעים עצירות. הסוג האחר מסיס במים, והוא נמצא בכמות גדולה בפירות, בירקות ובקטניות. סיבים אלו עוזרים למניעת התקפי- לב, והם חשובים לאיזון הסוכר בדם אצל חולי סוכרת. העושר בסיבים במזון מגן על הצמחונים והטבעונים מפני היווצרות גידולים סרטניים מסוגים שונים, בעיקר במעי הגס, ומאריך את תוחלת החיים. היתרון העיקרי של ריבוי סיבים נובע דווקא מהפרעתם לספיגה בגוף של חומרים שונים, כגון כולסטרול, סוכרים ורעלים.

 

מנגנון ויסות רמת הסוכר בדם

עליית רמת הגלוקוז (סוכר) גורמת להפרשת אינסולין, המוריד את רמת הסוכר בדם בשלושה תהליכים: חלק מהגלוקוז מוכנס לתאים. חלקו הופך לגליקוגן הנאגר בכבד ובשרירים ויתרת הגלוקוז הופכת לטריגליצרידים (שומנים).

חשוב לדעת כי אדם צורך בממוצע 70 ק"ג סוכר בשנה (אסון לגוף)!!

 

תהליך ייצור הסוכר המזוקק (הסוכר הלבן)

הכנתו של הסוכר נעשית מסלק סוכר או מקנה סוכר. סוכר מזוקק (הסוכר הלבן) הינו סוכר המופרד מיתר חומרי המזון. אין בו את אבות המזון, ויטמינים, מינרלים, סיבים ופיטוכימיקלים. לכן הסוכר המזוקק (הלבן) מוגדר כחומר שיש בו "קלוריות ריקות". מכיוון שהוא מספק אנרגיה בלבד. סוכר מזוקק בתפריט האדם גורם למחסורים תזונתיים, להשמנה ולמחלות השמנה, לעששת, לסוכרת, לדם יותר סמיך וכתוצאה מכך מגיע פחות חמצן למוח. בנוסף, הדבר גורם לפגיעה בפעילות תאי הדם הלבנים, דהיינו, מביא להחלשת מערכת החיסון.

 

שלבי הייצור של הסוכר:

מעיכת וסחיטת קנה הסוכר / סלק סוכר.

שטיפת הרסק במים על מנת לסחוט את יתרת הסירופ.

חימום הסירופ ואידוי המים, עד לגיבוש הסוכר.

הפרדה בין גבישי הסוכר הלבן לבין נוזל לוואי הקרוי דיבשה (מולסה).

חזרה על התהליך מספר פעמים על מנת לקבל כמות סוכר גדולה ככל האפשר.

ניקוי הגבישים באמצעות חומצה זרחתית.

זיקוק הגבישים באמצעות פחם, על מנת להלבין את הסוכר ולסלק ממנו מלחי סידן, מגנזיום, או חומרים אחרים.

סינון.

ייבוש גבישי הסוכר - המכיל בסופו של התהליך כ- 99.9% סוכרוז.

המזון כיום הוא בחזקת פיקוח נפש!!

לרכישת הספר 'רזי התזונה – להתנקות, להבריא, לרזות בקלות' היכנסו להידברות שופס או הקליקו כאן 

 

תגיות:פחמימותסוכרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה