בריאות ונפש

נפלאות הבריאה: מדוע הגוף זקוק לחלבונים?

מה תפקיד החלבונים בגוף? אלו מזונות עתירים בהם? ומה התועלת של אכילת דגנים וקטניות יחדיו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

החלבונים בנויים מ-22 חומצות אמינו, שביניהן 8 חומצות שהגוף אינו יכול לייצר בעצמו ועליו לקבלן במזון. לחלבונים תפקיד מרכזי בבניית רקמות הגוף ובתפקודן. החלבונים הינם אבני הבניין של גוף האדם ומהווים את המבנה הבסיסי שלו. הם בונים כל תא ותא, מספקים לתאי הגוף אבני בניין לחידושם ולחידוש הרקמות, בונים את השרירים, העצמות, הדם, השיער ועוד.

חלבון מן הצומח - דגנים וקטניות מכילים חלבונים, והם מכילים את כל חומצות האמינו החיוניות לגוף האדם (כלומר, אלו שהגוף אינו יכול לייצר בעצמו). מידת הריכוז של חומצות האמינו שונה בין הדגנים לקטניות, ולכן מומלץ לגוון את התזונה. שילוב של דגנים וקטניות יחדיו מספק לנו חלבון מלא (חלבון שיש בו את כל 22 החומצות האמיניות).

מזונות מן הצומח העתירים בחלבון איכותי - פירות יבשים: משמש יבש, צימוקים, שזיפים יבשים. גרעינים וזרעים: קשיו, ערמונים, שומשום מלא (טחינה), כל הגרעינים למיניהם, שקדים. דגנים: שיבולת שועל עשירה ביותר בחלבון (גם בדגנים אחרים יש). קטניות: חומוס, טופו שעועית, פול, מאש, עדשים, אפונה. פירות: אבוקדו ובננה (עשירה ביותר).

חלבון מן החי - עוף, דגים, בשר, ביצים ומוצרי חלב מכילים כמות גדולה מאוד של חלבונים. בחברת השפע, שבה מוצרים אלו מהווים חלק מרכזי מהתפריט, אדם ממוצע צורך כמות חלבונים הגדולה פי שתיים ואף יותר מהדרוש לו. כאשר חלבונים מן החי נאכלים בכמויות גדולות מדי, עודפיהם מתפרקים בגוף ויוצרים פסולת חומצית מזיקה!! כמות גדולה של חלבון בארוחה עלולה לפגוע בכליות, לגרום לעומס על הכבד, לשבש את תהליך העיכול, לפגוע בעתודות הסידן בעצמות (ובכך להגדיל את הסיכון לאוסטאופורוזיס), לפגוע בחיידקים טובים במעי ואף לגרום לסרטן המעי.

כל המזונות מן החי עתירים בעיקר בחלבון: בשר, עוף, חלב, ביצים ודגים. במקום לצרוך עוף, בשר וחלב העדיפות היא לביצים ודגים.

לרכישת הספר 'רזי התזונה – להתנקות, להבריא, לרזות בקלות' היכנסו להידברות שופס או הקליקו כאן 

תגיות:חלבוניםבריאותתזונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה