בריאות ונפש

ללא כדורים: כיצד נצרוך וויטמינים במינון בריא לגוף?

מה תפקידם של הוויטמינים בגוף? כיצד נקבעו כמויות הויטמינים והמינרלים שאנו צריכים לצרוך ביום?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לקיחת ויטמינים - רק בהמלצות נטורופתים או דיאטנים!!!

ויטמינים הם רכיבים חיוניים רבים המצויים במזון ובלעדיהם לא ייתכנו חיים. הויטמינים הינם תרכובות אורגניות הדרושות לגוף בכמויות קטנות מאד. הם תורמים לשמירה על בריאות תקינה ופועלים כחלק ממבנה האנזימים. הגוף זקוק לוויטמינים בכמויות קטנות, אך הם בעלי תפקידים חשובים.

כידוע, הויטמינים נחלקים לשתי קבוצות - ויטמינים מסיסים בשומן A,D,E,K ומסיסים במים (כל שאר הויטמינים). ויטמין F זה השם החדש לחומצות שומן רב בלתי רוויות (EFA) החיוניות לגוף מאחר והגוף לא יכול לייצרן בעצמו.

פירות וירקות מהווים מקור טוב לרוב הוויטמינים. תפקידם של הוויטמינים לסייע בפעילות מטבולית ומערכתית, גדילה, פירוק אנרגיה מהמזון, עיבודם של אבות המזון, השתתפות בבניינם של כדוריות הדם וההורמונים, יצירת הכימיקלים שמפעילים את מערכת העצבים וסיוע בפעולות העיכול. כמו כן, הם חיוניים למניעת מחלות ולהפחתת סיכון לחלות במחלות קלות עד מחלות כרוניות קשות.

חלק מהוויטמינים על האדם לצרוך באכילה, בעוד אחרים הגוף מייצר בעצמו. למשל, ויטמין D נוצר בעור בסיוע קרני השמש ולכן במדינות חמות כישראל אין צורך להשיגו מהמזון (כיום יש מחסור בויטמין זה בגוף עקב שתיית מים עם כלור ופלואור, סיבון יתר יומיומי של כל שכבת העור ומריחת קרמים שונים וחוסמי קרינה).

ויטמין K נוצר במעיים בסיוע החיידקים הטובים וכך נוצרים גם כמה ויטמינים מקבוצת B. דוגמא לחיידקים טובים במעיים שלנו הם למשל חיידקי האצידופולוס -

סוג של חיידק "טוב" שנמצא ביוגורטים במינונים קטנים וזניחים (בכרוב כבוש ביתי יש כמות גדולה יותר).

ויטמינים מקבוצה B נמצאים בדגנים מלאים ובקטניות. הוויטמין היחיד שמומלץ לטבעונים ולצמחונים (המקפידים על תזונה נכונה) לצרוך כהשלמה למזונם הוא ויטמין B12 כי נמצא אצל טבעונים ותיקים רמות נמוכות של ויטמין B12 בדם, אך מחסור הגורם לתופעות קליניות נמצא רק לעתים נדירות. למעשה, הערכים הדרושים לגוף נמוכים מערכי הנורמה, מאחר שה"נורמה" היא אכילת בשר. ויטמין B12 מופיע גם כתוסף מזון סינתטי במוצרים שונים, כגון חלב סויה, חטיפי בריאות, דגני בוקר ועוד. כמות מסוימת של הוויטמין B12 מיוצרת בגוף על-ידי חיידקי המעיים, ובתנאים של חקלאות מסורתית ואכילת מזון מלא, היו יכולים החיידקים לספק את כמות הוויטמין הנדרשת לגוף.

ויטמין A שמקורו במוצרים מן החי רעיל כאשר הוא נצרך בעודף. הבטא-קרוטן המצוי בירקות ובפירות כתומים הוא צורה בלתי פעילה, שהופכת בגוף לוויטמין A בתהליך המונע היווצרות עודפים.

גילוי הויטמינים - הוויטמינים התגלו לראשונה בשנת 1906 על ידי המדען פרדריך גולנד הופקינס. הופקינס ערך מחקרים בעכברים. הוא האכיל אותם במאכלים המכילים פחמימות טהורות, שומנים, חלבונים, מלחים ומינרלים. למרות אכילת המאכלים העשירים בכל אבות המזון, העכברים גוועו מחוסר תזונה מספקת. לעומת זאת, קבוצה אחרת של עכברים, שהוזנה באותם מאכלים אך עם תוספת של חלב, האריכו ימים. הופקינס הסיק ממחקרו שיש בחלב חומר מסוים העוזר לגוף להתפתח ונותן לו חיוניות (כיום אנו יודעים שזהו ויטמין A). המונח "ויטמין" (בלטינית: ויטה - חיים) הוטבע בשנת 1912 על-ידי כימאי יהודי פולני, קזימיר פונק, אשר הצליח גם לבודד את ויטמין B1 החיוני למניעת מחלות עצבים כמו למשל ברי ברי (פרשת תינוקות רמדיה). בשנת 1929 קיבלו הופקינס ופרופסור איקמן (שחקר את המחלה ברי ברי) את פרס נובל למדעים על גילוי הויטמינים.

 

כיצד נקבעו כמויות הויטמינים והמינרלים שאנו צריכים לצרוך ביום?

Recommended Dietar - RDA Allowances (קצובת תוספי מזון יומית מומלצת) -

ארגון הבריאות העולמי מוציא מדי כמה שנים טבלת המלצות תזונתיות לכל האנשים. אלו המלצות בסיסיות ביותר המתעלמות מכל הדרישות הכלליות כמו למשל סוג האקלים בו האדם חי. הטבלה מקוטלגת לפי גיל ומין בלבד!! להמלצות הנ"ל צריך להתייחס בערבון מוגבל, ה- RDA למעשה מהווה הגנה מפני מחלות תזונתיות כמו: פלגרה, ברי-ברי, צפדיניה (חוסר בויטמין c) ועוד.

Optimal Dietary - ODA Allowances (קצובת תוספי מזון יומית אופטימלית) -

לעומת ה-RDA הוציאה הרפואה הטבעית תקן משלה. תקן זה יצא בשנות ה-60 והוא לוקח בחשבון את היתרונות הנובעים מלקיחת מינונים גבוהים יותר של תוספי מזון, המביאים לבריאות אופטימלית מעבר למניעת מחלות חסר קלאסיות. לגבי המינונים של הויטמינים יש דעות חלוקות בין ה-RDA לבין ה-ODA. ההבדלים במינונים לעיתים משמעותיים. ה-ODA תומכים במינונים גבוהים יותר כיום בגלל התרבות המחלות ורמת הרעילות בעולם שהולכת וגדלה משנה לשנה.

חשוב לדעת!! התרוקנותם של הויטמינים מהגוף קורית בשלבים במהלך שנות חיינו ובכך גורמת למספר מצבים בגוף:

1. מצב ראשוני בגיל העשרה - המאגרים מתרוקנים באיטיות מהאופטימום ללא סימפטומים בגוף.

2. שנות ה20-30- הפעילות האנזימטית נפגעת ואז יש ירידה באיכות החיים כמו: עייפות, קשיי עיכול, שינויים במצב הרוח, דיכאון, עצבנות, חיסון ירוד וכו'.

3. שנות ה-30 ומעלה - בשלב זה תופענה מחלות חוסר של ויטמינים (מחלות כרוניות כמו סכרת, לחץ דם וכו').

4. שלב סופי בחיים - מוות כתוצאה ממחלות כרוניות לאורך שנים רבות.

לרכישת הספר 'רזי התזונה – להתנקות, להבריא, לרזות בקלות' היכנסו להידברות שופס או הקליקו כאן 

 

תגיות:ויטמיניםבריאותתזונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה