בריאות ונפש

אל תגידו לא ידענו: 4 טעויות נפוצות בהרגלי התזונה שלנו

איכות המאכל, זמן האכילה, כמות האוכל, אופן האכילה - כל הטעויות הנפוצות בכתבה אחת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

איכות המאכל

חשוב לוודא כי רוב התפריט שלנו מורכב ממזון בסיסי לעומת מזון חומצי (דובר על כך בהרחבה בפרק חומצה בסיס). ככל שהמזון בתפריט היומי שלנו יהיה יותר בסיסי, כך הגוף יכול להישאר בריא ולהתגבר על המחלות השונות שעלולות לפקוד אותו. בנוסף, חשוב לדעת כי מזון מעובד לעומת מזון טבעי (ידובר על כך בהרחבה בפרק של פירמידת המזון הטבעי) הוא בעייתי גם כן וגורם למחלות לפרוץ. ככל שנרחיק לכת מהמזון הטבעי שגדל בקרקע או על העצים, לכיוון מזון מעובד ומתועש, כך תצטבר יותר פסולת בגוף והמחלות תופענה!!

 

זמן האכילה

בבוקר תתחילו לפעול את פעולות השגרה היומיומיות שלכם. אל תאכלו!!! תאכלו מאוחר יותר. בנוסף חשוב לדעת כי אוכל אוכלים בשעות היום ולא בלילה, ואם אוכלים ארוחה כבדה בלילה המזון נשאר במעיים במהלך הלילה ואינו מתעכל כראוי. תפקוד מערכת העיכול בלילה היא רק 10% מהיכולת הכוללת שלה. ואז המזון מתעכב, נרקב ומתעפש ובקימה חשים עייפות. העצה הטובה ביותר היא להשאיר את צינור העיכול ריק כמה שיותר שעות ביממה. המינימום זה 12 שעות. זה יעיל והגוף מתחדש גם אם לא עושים שום שינוי בתפריט!!! זה אחד מהעקרונות החשובים של הריפוי הטבעי!!!

אז מה אוכלים בלילה כשהולכים לישון מאוחר? (כמובן שרצוי לא לאכול מאוחר ועדיף לישון מוקדם). ישנם אנשים שלא אוכלים רוב היום ובלילה מפטמים עצמם ומתעייפים ואז, בד"כ, קמים בבוקר עייפים ללא תיאבון, כי המזון עדיין במערכת העיכול. מנהג זה גורם למחלות מאחר והולכים לישון על קיבה מלאה ואז המזון לא מתעכל כמו שצריך ובמצב שכיבה זה לוחץ כלפי מעלה וגורם לצרבות וליתר לחץ דם. לכן חשוב שהקיבה תהיה ריקה בלילה כדי שלחץ הדם יוכל לרדת. כמו כן, זה גורם להפרעות שינה, לדום נשימתי והשמנת יתר. רוב תהליכי הריפוי של הגוף קורים בשעות הראשונות של החשיכה. אם יש דלקת היא מחלימה בלילה כי לא מפעילים שרירים ולא טרודים ביום יום ואז הגוף מפנה את המשאבים לריפוי. אם יש בקיבה מאכל קשה לעיכול הגוף צריך להפנות הרבה משאבים של דם ואנזימים לעיכול המזון ואז הגוף לא יכול להתפנות לריפוי. לכן העיכול מתבצע רק בשעות היום. בלילה יש תהליך של ספיגת המזון. ובשעות הראשונות של הבוקר יש תהליך של הפרשת הפסולת מהגוף.  לכן, עדיף לצרוך פרי בלילה או מרק ירקות טחון כי הם מתעכלים, יחסית, בקלות. רצוי להשתדל להימנע מלאכול ארוחה כבדה בלילה!!! האכילה בלילה היא הפוכה למציאות שבטבע, לכן מומלץ בחורף לאכול עד - 18:00 ובקיץ עד - 19:00 בערב, פחות או יותר. 

בלילה הגוף פנוי מפעילות מוחית - חשיבתית ושרירית ואז כל האנרגיה הולכת לניקוי וריפוי, חידוש הרקמות וניקוי רעלים. אחת הראיות לכך היא שכשקמים בבוקר השתן צהוב וכהה, מהסיבה שהכליות עובדות טוב ומנקות את הדם מפסולת. שתן צהוב רצוי יותר (יש פינוי של חנקן) מצבע לבן שקוף ואל תקשיבו להיפך מזה!!! אנו רוצים לראות רעלים יוצאים מהשתן ולא מים מיותרים מעודף שתייה כפי שממליצים כיום. כמובן שאם עובדים קשה מבחינה פיזית אז רצוי לשתות יותר. עודף מים בגוף הוא כמו כל עודף אחר. רצוי לשתות מים טהורים (מסוננים, אוסמוזה הפוכה או מים מינרלים). בבוקר כשקמים, צריך לתת לגוף לסיים את הניקוי של הלילה וכך נאפשר לגוף לספוג מאכל חדש בצורה טובה יותר בשעות המאוחרות של הבוקר. את הצום של הלילה ממשיכים בבוקר בניקוי . מהו ניקוי? לא לאכול אם לא רעבים, ולאחר מכן שתיית מיצים סחוטים (ירקות, עלים ירוקים ופרי אחד בד"כ בשייק) ואכילת פירות לאחר מכן.

ומה עם פת שחרית? פת שחרית תגיע בהמשך הבוקר. הרמב"ם דיבר על כך רבות והתכוון כי אדם יאכל פת שחרית עד סוף זמן תפילת שחרית (חצות היום) ולא מיידית בקימתו. בתלמוד הבבלי כתוב: "תנו רבנן שעה ראשונה מאכל לודים, שניה מאכל ליסטים, שלישית מאכל יורשין, רביעית מאכל כל אדם, חמישית מאכל פועלים, שישית מאכל לתלמיד חכם..." (תלמוד בבלי, מסכת שבת, פרק ראשון, דף י') - פירוש: הכוונה במילה - מאכל, זה סעודה ממש עם פת שחרית.  ולאדם רגיל, הזמן הנכון לו לאכילת פת שחרית הוא שעה רביעית מקימתו (בהנחה שקמים מוקדם כמובן זה הגיוני). 

 

כמות האוכל

ככל שאוכלים פחות יש יותר כוח!!! ככל שהגוף מבזבז פחות אנרגיה על מזון, כך נותרת בגופנו אנרגיית חיים לפעולות נחוצות ביומיום אפילו שמחת החיים חוזרת (עדויות אישיות ממטופלות). כמו כן, ישנם 2 עקרונות חשובים העוזרים להבין ולהפחית את כמות המזון בארוחה:

1. כמות הסוכר היא הגורם המשביע בארוחה וזה לוקח זמן עד שהוא נספג (כ-15 דק'),

לכן רצוי לאכול לאט ולפרוש את הארוחה על פני 15 דק' לפחות.

2. מתיחת הקיבה כתגובה לכמות הסיבים בארוחה או לכמות האוכל בה, היא הסיבה הנוספת לשובע אמיתי. לכן, עדיף ארוחה עתירת סיבים תזונתיים ומעט קלוריות באופן יחסי על מנת להגיע לשובע מהיר (רק במזון מן הצומח יש סיבים והם מתנפחים בקיבה) ולא ארוחה המתבססת על מזון ללא סיבים ועתיר קלוריות (מזונות מן החי).

שני גורמים אלה: סוכר וסיבים, מפסיקים רעב!!!

 

אופן האכילה

עפ"י הוראות הרמב"ם יש מספר כללים לאופן אכילה נכון:

רצוי לאכול לאט, כדי שנכניס פחות מזון בזמן של 20 דקות והשובע יורגש רק אז (לוקח זמן לסוכר שבמזון להגיע לזרם הדם ולמוח המאותת על תחושת שובע).

רצוי ללעוס את המזון היטב כמספר השיניים בפה (בהצלחה). כך הקיבה תתאמץ פחות.

לרכישת הספר 'רזי התזונה – להתנקות, להבריא, לרזות בקלות' היכנסו להידברות שופס או הקליקו כאן 

תגיות:הרגליםבריאותתזונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה