בריאות ונפש

מהי הדרך הבריאה ביותר לאכול קטניות: הוראות שימוש יעילות

כיצד מנביטים קטניות? איזה דגן עדיף לצרוך? לפניכם הוראות שימוש בריאות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ירקות מבושלים ומונבטים (כשהם מבושלים)

כל הירקות כשהם מבושלים, דגנים מונבטים מבושלים וקטניות מונבטות מבושלות - קבוצה זו צורכת זמן עיכול ממושך יותר ונדרשת אנרגיה רבה יותר לשם עיכולם. כמובן שבישול מוריד מאיכותם. לכן, רצוי רק לאדותם או לבשלם קלות ללא הרס רב של בישול ממושך. מספיק לרככם מעט (בגלל התאית שבתוכם שקשה לעיכול) ואז כל החומרים נעשים זמינים יותר לגוף.

קטניות ודגנים - תחילה, רצוי להנביטם על מנת שהבישול יהיה קצר והעיכול יהיה קל ללא תסיסה וגזים לא נעימים. בקטניות הסוכר (הפחמימה) אגור בצורת עמילן (מולקולה מורכבת) שלא זמין לגופנו ואז קשה לקיבה לפרק את החלבון והפחמימה יחדיו מאחר וכל אחד דורש עיכול שונה ואנזימים שונים לפירוקם. ואז נוצרת סתירה עיכולית, תסיסה, ריקבון וחומצה וכל אלה גורמים לגזים וקשיים בעיכול. הנבטה ו/או השרייה של משפחות אלה הופכים את הסוכר שבהם לזמין, לגלוקוז (עמילן מתפרק לגלוקוז - מולקולה חד סוכרית) הטעם מתקתק יותר, ואז אין סתירה בפירוק הכימי של המזון בקיבה ואין גזים!!!

הנבטה מעשירה את הקטנייה פי כמה מאות בויטמין C ואנזימי עיכול. פשוט וזול להנביט קטניות בבית (שעועית מאש, עדשים, חומוס וכו').

הלחם למיניו נכלל בקבוצה זו כאשר הדגן (חיטה, שיפון, כוסמין) ממנו אופים אותו הוא מונבט!!! מעטים האנשים שאוכלים לחם חי מונבט. הלחם של היום רחוק מאוד מלהיות הלחם הראוי והנכון למאכל אדם. מאפיות רבות ומפעלים רבים מכניסים ללחם חומרים מיותרים כמו: משפרי אפייה, חומרים מתחלבים ומשמרים ושמרים תעשייתיים הגורמים לפטריית הקנדידה לשגשג ולעשות שמות בגופנו (קראו את הפרק על הקנדידה). כמו כן, דגן החיטה מהונדס גנטית, כמעט בכל העולם, וחלבון הגלוטן מרובה מדי בגרעין החיטה וזה עושה נזק לכשעצמו, כמו מחלת הצליאק ורגישויות נוספות. אז מי שרוצה לאכול לחם ביתי, ראוי ופשוט להכנה שיערבב קמח כוסמין או שיפון (לא מהונדסים) עם מים, מעט מלח ומעט שמן זית, ירדד פיתות במערוך ויאפם במחבת פיתות מיוחדת (תקבלו פיתה עיראקית בטעם מצה שמורה) או שאפשר לטגן קלות את הפיתות במחבת רותחת עם מעט חמאה או שמן בריא מכבישה קרה.

 

איזה דגן רצוי לצרוך?

חשוב מאוד!!

עדיף לקנות קמח שעורה, להוסיף מעט מלח ומים, לייצר בלילה נוזלית כמו בפנקייק ולטגן קלות במחבת רותחת. הטעם דומה ללחוח התימני. דגן השעורה בריא ביותר מכל הדגנים כשהוא נעשה ללא השמרים מאחר ואין בו חומצה פיטית שהורסת ספיגת מינרלים מהדגן. בשאר הדגנים החומצה הפיטית קיימת ורצוי להרוס אותה עם התפחה של שמרים או שאור על מנת שהמינרלים יספגו בגוף (ראו הסבר בהרחבה בפרק על המחלות, ערך 'קנדידה').

 

קצת על קטניות והנבטה

הדרך הבריאה ביותר לאכול קטניות היא בעודן טריות ממש ונתונות בתרמיליהן, או מיד לאחר פתיחת התרמיל. התייבשותו של הזרע על הגבעול היא דרכו של הצמח לשמר את זרעו לעונה הבאה. בתהליך הייבוש משתנה גם הרכב הסוכרים של הזרע ונוצרות חומצות שונות המגנות עליו עד תקופת הגשמים הבאה ואז הוא נובט. כשאנו אוכלים קטניות יבשות, גם כאלה שבושלו, בעצם אנו מכניסים לגופנו גם את הסוכרים המורכבים והחומצות הללו, וזו הסיבה העיקרית לתופעות הבלתי נעימות המלוות את אכילת הקטניות (גזים). אחת הדרכים לשיפור ערכן התזונתי ולהקלה על עיכולן של הקטניות היא הנבטה. כאשר הזרע נובט מתפרקות החומצות המגנות והסוכרים שבו הופכים נוחים יותר לעיכול.

אבותינו הכירו את תהליך ההנבטה ועשו בו שימוש רב. אפשר למצוא קטניות מונבטות במתכונים בני אלף שנה ויותר. ההנבטה היא חשובה, אבל היא רק אחת ממסורות עתיקות של עיבוד מזון שהתפתחו במשך אלפי שנות היסטוריה מקומית ונועדו להפוך את המזון של החברה החקלאית למזין יותר עבור מערכת העיכול האנושית. קטניות מונבטות לא חייבים לבשל, אפשר לאכלן חיות וטריות, בעיקר את העדשים והמאש. הנבטת קטניות היא פעולה פשוטה עד מאוד וההוראות דומות מאוד לגבי כל הזרעים.

 

הנבטת קטניות

משרים את הקטניות בקערת מים מכוסה בטמפרטורת החדר למשך שמונה שעות עד לילה שלם. לאחר ההשריה מסננים את המים ומשאירים את הקטניות במסננת ובתוך קערה מכוסה. כל מספר שעות שוטפים את הקטניות מעל הכיור. אחרי כ-24-48 שעות של שגרת סינון ושטיפות, מגיחים נבטוטים זעירים לאוויר העולם ומסמנים לנו כי הקטנית כמעט מוכנה למאכל (רצוי לפחות ס"מ אחד של נבט). מכניסים את הנבטוטים לקופסה ומאפסנים במקרר, ואוכלים מהם בארבעת או חמשת הימים הקרובים. אם הקטניות אינן נובטות ייתכן שהזרע קלוי, מוקרן (מקרינים אותו במחסנים להרוס מחילות חרקים) או מקולקל (ואז כמובן שלא כדאי לאכול אותו) או שההוראות לא מולאו כראוי. זרעי השעועית נובטים לעתים כלפי פנים ולכן במבט מבחוץ קשה לדעת אם אכן נבטו. כדי לוודא שוברים את אחד הזרעים ובודקים. החומוס מתקלקל בקלות ולכן בקיץ מומלץ להנביטו במקרר ולהניח מעליו מגבת רטובה כדי שלא יתייבש. אפונה חצויה ועדשים כתומות דורשות השריה בת מספר שעות בלבד עד שהן נובטות.

לרכישת הספר 'רזי התזונה – להתנקות, להבריא, לרזות בקלות' היכנסו להידברות שופס או הקליקו כאן 

תגיות:ירקותבריאותתזונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה