חדשות בעולם

האם ארדואן בדרך לסולטנות? אלו הסמכויות שהוא מנכס לעצמו

ארדואן ניצח בבחירות לנשיאות שנערכו בתחילת השבוע שעבר, ובשבוע הבא יתחיל את כהונתו השנייה כנשיא טורקיה

אא

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, מתקדם בתכניתו להידוק נוסף של שליטתו על המערכת הפוליטית בארצו.

ב- 24 ביוני נערכו בטורקיה בחירות, ולראשונה היו אלו בחירות במתווה כפול: לפרלמנט ולנשיאות. מתכונת הבחירות החדשה נקבעה לאחר שבמאי 2017 הצליח ארדואן להעביר ברוב דחוק (51.4% תומכים מול 48.6% מתנגדים) תיקונים לחוקת המדינה שראשיתה בשנת 1924. תיקונים אלו מרחיבים את סמכויותיה של משרת הנשיא, והופכים את המשטר באופן מעשי (אם כי בהדרגה) למשטר נשיאותי.

חלק מהפרשנים סברו כי ארדואן לא יצליח לעבור את משוכת ה- 50% ויצטרך להתמודד בסיבוב בחירות שני. אך ארדואן – שהכריז חודש קודם לכן במפתיע על הקדמת הבחירות – היכה את התחזיות כאשר קיבל 53% מהקולות, והוכרז כמנצח. ארדואן ישלוט גם בפרלמנט, וזאת לאחר שהגוש בראשותו, הכולל את מפלגתו, מפלגת "הצדק והפיתוח" (AKP), ואת המפלגה הלאומנית (MHP) בעלת בריתה, זכה ברוב המושבים.

התקשורת הטורקית מדווחת כי בעיתון הרשמי של המדינה פורסם היום הצו הראשון המתחיל לבצע בפועל את המעבר של טורקיה ממשטר פרלמנטרי למשטר נשיאותי. בהמשך הדרך צפויים צווים נוספים, כחלק מההליך הנדרש להתאמת החוקים הקיימים לשינויים שיחולו ברשות המבצעת.

הצו החדש כולל 74 סעיפים, המיישמים את תוצאות משאל העם מהשנה שעברה ומעבירים לידי הנשיא סמכויות שלא היו בידיו קודם לכן. בין השינויים החשובים: ביטולה של משרת ראש הממשלה, בה החזיק עד עתה בינאלי ילדרים, חבר מפלגתו של ארדואן. הממשלה החדשה תכלול 16 שרים, שימונו ישירות על ידי ארדואן. הנשיא יוכל למנות לעצמו מספר בלתי מוגבל של סגני נשיא. במסגרת השינויים תחול גם ירידה ניכרת בכוחו ובחשיבותו של הפרלמנט: הצו החדש מאפשר לנשיא לעקוף אותו ולהקים משרדי ממשלה ללא אישורו. ארדואן גם יוכל לפטר עובדי מדינה בכירים ללא אישור ופיקוח פרלמנטרי.

בין השינויים הנוספים הצפויים במערכת הפוליטית הטורקית יש לציין את העובדה שהנשיא יוכל להחליט בעצמו על הכרזת מצב חירום במדינה לתקופה של עד שישה חודשים, בעוד שעד עתה סמכות זו הייתה נתונה בידי הממשלה. מצב החירום יהיה כפוף לאישור שיינתן על ידי הפרלמנט בדיעבד בתוך שלושה חודשים, אחרת הוא יבוטל. כמו כן, הנשיא יהיה רשאי להחליט לבדו על פיזורו של הפרלמנט, אך החלטתו זו תחייב להקדים את הבחירות לנשיאות.

השינויים הכלולים בצו החדש ייכנסו לתוקף עם השבעתו של ארדואן לכהונת נשיאותו השנייה. ההשבעה צפויה להיערך ב-8 או ב- 9 ביולי.

תגיות:ארדואןבחירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה