חינוך ילדים
ברגע שהייתי צריך לצאת ללמוד, נשמעו דפיקות בדלת
הבן־יקיר הגיע ומראה־פניו אינו מבשר טוב. אך מה החליט האב לעשות במצב זה?
- משה מיכאל צורן
- פורסם כ"א תמוז התשע"ח |עודכן
(צילום:shutterstock)
מאבק עז מתחולל השכם־והערב בין הפיתויים הרוחניים לאלו הגשמיים. אם נרצה להתמקד בהיבט החינוכי בו אנחנו עוסקים, נֹאמר שהאדם נאלץ לעתים להיאבק עם עצמו, ולהחליט מה הוא רוצה יותר: לחנך את הילדים, או לסַדֵּר את הנושא הכלכלי.
הבה נשמע סיפור שסיפר לי יהודי בר־אוריין, העובד לפרנסתו במקום פלוני, וקובע עיתים לתורה באופן מופלא, עם חברותא, בשעות אחר הצהרים והערב.
אני משתדל תמיד, להגיע ללימוד, ולא לבטל את החברותא, אלא אם כן מדובר באונס גמור, הוא מספר. ברם, בתקופה מסוימת התחלתי להיעדר יותר בתכיפות, והכל בגלל כסף.
המצב הכלכלי שלי באותם ימים, לא היה שפיר במיוחד, וחשבתי שאני צריך לדאוג יותר להביא פרנסה לביתי, וכל פעם שהיה נראה לי שאוכל להרוויח יותר בעבודתי, עשיתי זאת, גם אם הדבר בא על חשבון שעות הלימוד עם החברותא.
כמי שלמד במשך שנים רבות בישיבות ובכוללים, הרגשתי מאוד לא טוב עם ההיעדרויות הללו, אבל הרצון להשיג עוד ועוד כסף התגבר על הכל.
החלטתי לשים סוף־פסוק
יום אחד, הוא מספר, הגעתי למסקנה שצריך להפסיק אחת ולתמיד את המירוץ הזה אחר הכסף. היה זה לאחר היעדרות רצופה של כמה ימים, כשהחברותא כבר הודיע לי שבצורה כזו הוא אינו יכול להמשיך ללמוד איתי, ואצטרך לחפש לי חברותא אחרת.
החלטתי לשים סוף־פסוק להיעדרויות, ולהיאבק עם עצמי בצורה נחרצת, ולהגיע ללימוד בתמידות.
וכפי שכותב מרן החזון איש באגרותיו, שכחוזק הקבלה שיקבל האדם על עצמו בהתמדת הלימוד, כך תחזיק קבלה זו יותר ויותר זמן. ואכן, חפץ ה' עלה בידי, ובמשך חודש וחצי לא נעדרתי ולוּ פעם אחת. ולא שלא היו לי נסיונות; היו והיו. אבל בסיעתא דשמיא הצלחתי לגבור על יצרי, ולא לבטל את הלימוד.
וכמו תמיד, כשהאדם נמצא במצב של חיזוק אמיתי, דוקא אז מגיע היצר ומנסה להכשילו. יום אחד, והיה זה בדיוק בשעה שהייתי צריך לצאת ללמוד, נשמעות דפיקות בדלת, והנה בפתח עומד אחד מבניי, הלומד בישיבה גבוהה, ומראה־פניו אינו מבשר טוב.
הבחור נכנס למשבר...
הבן ניסה למונעני
הבנתי מיד שאני נמצא עכשיו לפני החלטה קשה. שכן, מחד גיסא, ברור שאי אפשר לעזוב את הבן במצב כזה, ויש לדחות את כל הדברים האחרים ולסייע לו להתמודד עם המצב אליו נקלע. מאידך גיסא, מאחר ויש לי קצת נסיון בעניינים אלה, הבחנתי שמצבו של הבן 'סובל דיחוי', והוא אינו זקוק לעזרה מיידית.
ובו־במקום החלטתי שלאחר כמה מילות עידוד וטפיחה על שכמו של הבן, אלך ללמוד, ורק לאחר מכן, כשאשוב מן הלימוד, אשוחח איתו, ואחזק את ליבו.
הבן, משראה שאני פותח את הדלת עם הגמרא ביד, ניסה למונעני מכך, וביקש שאשאר בבית, אבל הקב"ה נתן לי את השכל להבין שמדובר בנסיון, ואם אעמוד בו ואלך ללמוד - ייטב גם לי וגם לבן...
ויצאתי את הבית, לא לפני שהבטחתי לבני שמיד כשאחזור מהלימוד אשמע מה בפיו.
גם הבן נסחף ב'חיזוק'
והנה, כשחזרתי לאחר כ־3 שעות לביתי, הבן כבר לא היה שם... למראה פניי המודאגות, מבשרת לי אשתי ש'הכל הסתדר, והבן חזר כבר לישיבה'...
מה התברר? הבן שיחי' ידע את מסירותי אליו, וידע־גם־ידע עד כמה אני משתדל שהוא ירגיש טוב, בכל המובנים. כיון שראה שאני הולך ללמוד, הבין שהדבר היה כרוך בהתגברות מצידי, כשלמרות רצוני להיות לידו בשעתו הקשה, אני מתחזק ופונה ללימודיי.
ואז, עצם המחשבה והידיעה על כך שיש לו אבא המתגבר על עצמו, ומתחזק בענין הלימוד, גררה גם את הבן למחשבות של חיזוק, תוך שהוא רואה דוגמא אישית מאביו 'כיצד מתגברים על נסיונות'. בתוך זמן קצר הוא יצא מהמשבר שלו, ולאחר שטעם דבר־מה בבית, לקח את המזוודה וחזר לישיבה - - -
והכל מפני שאבא שלו רצה להמשיך ולעמוד בקבלה שקיבל על עצמו לא לבטל את הלימוד, קבלה שהחלה כזכור בשאיפה שלא להיגרר אחר תאוות הכסף.
יודגש, שבודאי צריך כל אבא לשקול את הדברים היטב, ובמקרה שבנו חוזר הביתה מהישיבה במצב בו הוא זקוק לעידוד, יש לבחון את המצב לאשורו, ולא להקל בכך, ועד שהוא איננו בטוח שבנו אינו זקוק לו בדחיפות, כדאי שלא יעזבנו לבדו.
במקרה הנ"ל היה מדובר באדם בעל ניסיון, שהבין שהדבר אינו דחוף כל כך.
מתוך הספר "לחנך בשמחה", מאת הרב יצחק זילברשטיין, בעריכת משה מיכאל צורן.