חדשות בעולם

מה כוללת "עסקת המאה" של טראמפ? עזה תחילה – אבו מאזן מחוץ לתמונה

שליחיו של נשיא ארה"ב קיבלו את תמיכתן של מדינות ערב המתונות לתכנית שתפעל להסדרת המצב ברצועה

אא

"עסקת המאה" המדוברת של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ממשיכה לספק כותרות עוד טרם יצאה לאוויר העולם.

העיתון "ישראל היום" מדווח הבוקר, מפי מקורות דיפלומטיים בכירים בעולם הערבי, כי תכנית השלום של הממשל האמריקני תפעל בשלב הראשון להסדיר את המצב ברצועת עזה, וזאת כפועל יוצא של התפיסה לפיה נפיצות המצב ברצועה עלולה לסכל כל התקדמות לעבר הסדר שלום בין ישראל לשכנותיה.

על פי הדיווח, הסירוב העיקש של אבו מאזן לשתף פעולה עם הממשל הביא את האמריקנים למסקנה כי כדי שלתכנית יהיה סיכוי כלשהוא להצליח, יש לעקוף את אבו מאזן ולהגיע להסדר רגיעה ארוך טווח בין ישראל לפלגים הפלסטיניים. ביקוריהם בעת האחרונה של נציגי הממשל הבכירים באזור נועדו להציג את עיקרי התכנית האמריקנית בפני מדינות ערב המתונות ולקבל את תמיכתן בה. ואכן, דיפלומט ירדני בכיר טוען כי ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של טראמפ, וג'ייסון גרינבלט, שליחו של הנשיא האמריקני לאזור, השיגו את מבוקשם במהלך ביקוריהם במצרים, בסעודיה ובירדן: הם קיבלו את הסכמתן של מדינות אלו להניע את תהליך השלום קדימה ללא שיתופה בתהליך של הנהגת הרשות הפלסטינית ברמאללה בראשותו של אבו מאזן, שמסרבת אפילו להיפגש עם אנשי הממשל.

על פי המסתמן, מדינות הציר הסוני יסייעו בתיווך להשגת ההסכם, שחלק בלתי נפרד ממנו יהיה שיקומה של רצועת עזה. השיקום יכלול סדרה של פרויקטים כלכלים ותכניות מגירה שונות שאמורות לצאת לפועל – בין היתר, הקמת רציף באחד מנמלי הים של קפריסין (הצעה שכזכור הועלתה לאחרונה על ידי שר הביטחון אביגדור ליברמן). המימון הנדרש אמור להגיע מהקהילה הבינלאומית ומארגוני סיוע בינלאומיים.

והיכן מקומו של אבו מאזן בתמונה? מחוץ לתמונה. גורם ירדני בכיר היטיב לסכם את המהלך האמריקני באומרו: "תכנית שלום אזורית תוכל לצאת לפועל רק אם תכלול הסדרה של מציאות החיים ברצועת עזה. המצור והסגר על הרצועה לא יכולים להימשך עוד. הרצועה נמצאת על סף אסון הומניטרי, ולא רק ישראל תשלם מחיר על כך אלא גם מדינות ערב ובעיקר ההנהגה הפלסטינית. למרבה הצער, בסרבנותו לכל מהלך מדיני בתיווך ארה"ב ובהצהרותיו על החרמת האמריקנים, הביא אבו מאזן על עצמו את דחיקתו החוצה מהכוונה להוציא לפועל את תכנית השלום באמצעות הסדרת החיים ברצועת עזה".

תגיות:טראמפאבו מאזןארה"ב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה