חדשות בעולם

ארדואן מכה שוב: פיטר למעלה משמונה עשר אלף עובדי ציבור

העיתוי של צו הפיטורין ההמוני: יום לפני כניסתו של רג'פ טאיפ ארדואן לכהונת נשיאות שנייה

אא

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, לא עוצר באדום: יום לפני השבעתו לכהונת נשיאות שנייה, פרסמה טורקיה צו להדחתם של למעלה מ- 18,500 אלף עובדי ציבור ממשרתם.

הצו הינו חלק ממסע הטיהורים הנרחב שמנהל המשטר הטורקי בראשות ארדואן מאז ניסיון ההפיכה הכושל שהתחולל במדינה ביולי 2016. הטיהורים כוללים מעצרים המוניים ופיטורי ענק של עשרות אלפי אנשים, בין היתר בתואנה כי הם קשורים לתנועת "היזמט" – תנועתו של איש הדת הטורקי, פתהוללה גולן, המואשם על ידי ארדואן באחריות להפיכה. גולן, שהיה בעבר בן בריתו של ארדואן, נמצא קרוב לעשרים שנה בגלות בפנסילבניה שבארה"ב. המשטר הטורקי מחשיב תנועה זו לארגון טרור ומכנה אותה "FETÖ" ("ארגון הטרור של פתהוללה").

על פי הנתונים שסיפק האו"ם בחודש מרץ האחרון, למעלה מ- 160 אלף מעובדי המגזר הציבורי הטורקי פוטרו מאז יולי 2016. זאת בנוסף לעשרות אלפי עצורים שמוחזקים בבתי הכלא, מתוכם כבר הוגשו כתבי אישום נגד למעלה מ- 50 אלף בני אדם.

על פי הצו החדש, שפורסם ברשומות בטורקיה, 18,632 בני אדם פוטרו מעבודתם. בדומה לצווי פיטורין קודמים שהוצאו בשנתיים האחרונות, גם הפעם הונפה החרב על מוסדותיו השונים של המגזר הציבורי: ברשימת המפוטרים כ- 9,000 שוטרים, למעלה מ- 6,000 חיילים, כ- 1,100 עובדי משרד המשפטים ומוסדות הקשורים אליו, וכן כ- 200 אנשי אקדמיה.

הוצאתם של צווי הפיטורין מתאפשרת בעקבות מצב החירום השורר בטורקיה מאז יולי 2016. מצב החירום הוארך כבר מספר פעמים באישורו הרשמי של הפרלמנט, ותוקפו – נכון לעכשיו – הוא עד ה- 19 ביולי. עם זאת, התקשורת הטורקית מציינת בדיווחיה כי צו הפיטורין החדש הוא הצו "האחרון", מכיוון שייתכן ומצב החירום השורר במדינה יפקע כבר מחר, עם השבעתו של ארדואן לכהונה שנייה.

בנוסף לפיטורין ההמוניים, הצו החדש מורה על סגירתן של שתים עשרה אגודות וארבעה כלי תקשורת ברחבי טורקיה.

וגם זאת מרוח הידיעות המגיעות מטורקיה בתקופה האחרונה: משרד התובע הכללי באנקרה הודיע אתמול על מעצרם של שלושה סטודנטים בעיר. הנימוק שניתן למעצר: במהלך טקס סיום באוניברסיטה בה הם לומדים, נשאו השלושה פלקטים ועליהם מסרים פוליטיים נגד הממשלה ונגד ארדואן באופן אישי.

ב- 24 ביוני נערכו בטורקיה בחירות, ולראשונה היו אלו בחירות במתווה כפול: לפרלמנט ולנשיאות – וזאת בעקבות השינויים בחוקת המדינה שאושרו במאי 2017 במשאל עם. ארדואן ניצח בבחירות לנשיאות כשקיבל כ- 53% מהקולות. הוא גם ישלוט גם בפרלמנט החדש, וזאת לאחר שהגוש בראשותו, הכולל את מפלגתו, מפלגת "הצדק והפיתוח" (AKP), ואת המפלגה הלאומנית (MHP) בעלת בריתה, זכה ברוב המושבים. כעת, לאחר הבחירות, השינויים שאושרו בחוקה ייכנסו לתוקף בהדרגה: הם ירחיבו את סמכויותיה של משרת הנשיא ויהדקו את שליטתו של ארדואן במערכת הפוליטית. בין השינויים הצפויים: החלשתו של הפרלמנט, ביטולה של משרת ראש הממשלה והעברת סמכויותיה לידי הנשיא. ארדואן יוכל, בין היתר, לפטר עובדי מדינה בכירים ללא אישור ופיקוח פרלמנטרי, והוא אף יוכל להכריז בעצמו על מצב חירום במדינה לתקופה של עד שישה חודשים.

תגיות:ארדואןפיטורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה