ונשמרתם

מידע מציל חיים: נקלעתם למערבולת בים? כך תעשו כדי להיחלץ ממנה

רבים אינם מודעים לתופעת ה"זרם הנסוג". הוא "ערמומי" ואחראי למרבית הטביעות ל"ע. כיצד נוכל לזהות את המלכודת הזו? במידה ונקלעים חלילה למערבולת – כיצד נחלצים ממנה? מידע מציל חיים

  • כ"ה תמוז התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רבים אינם מודעים לתופעת ה"זרם הנסוג". הוא "ערמומי" ואחראי למרבית הטביעות ל"ע. מדובר בזרם עוצמתי הנמצא בקרבת החוף, שכיוון זרימתו מהחוף אל הים.

 

לפני הכל, יש לדעת:

1.בקרקעית החוף מצויים הרבה גבעות ובורות, והיא לא "פלטה" אחת גדולה, כפי שנוטים לחשוב.

2. גלים נשברים רק כאשר הקרקעית מגיעה ל- 1/3 מגובהו. במילים אחרות, גל נשבר היכן שיש גבעות/קרקעית רדודה ולא באזור שיש בורות.

3. לאחר שהגלים נשטפים אל החוף הם מחפשים לחזור אל הים בדרך הקלה שהיא דרך ירידה (כלומר, הבור) ולא בדרך גבעות. כך נוצר זרם חזק שנסוג פנימה מהחוף אל תוך הים.

 

כיצד מזהים את ה"זרם הנסוג"?

הביטו על הים מספר דקות, והבחינו – במקום שבו הגלים נשברים, יש גבעות/ קטע רדוד. לעומת זאת במקום שבו נראים גלים שקטים ורגועים, שם יש בורות.

מסקנה: אם תמיד חשבנו שבטוח יותר היכן שהגלים שקטים ורגועים, כעת יש לדעת היא ההפך הוא הנכון, ודווקא שם הוא המקום המסוכן ביותר, כיוון ששם ישנו ה"זרם הנסוג" שסוחף בחוזקה לתוך הים.

 על כן זהירות: אין להיכנס לים לא מוכרז או לחוף ללא מציל. בנוסף בכל המדובר בגלי הים, אין להיכנס לאזור שנדמה שקט ורגוע – שם הכי מסוכן!

 

מה עושים אם חלילה נקלעים למערבולת?

אם בכל זאת נקלעתם למערבולת, תחושו בסחף חזק שמושך אתכם, והרגליים לא נוגעות בקרקעית.

מה לא לעשות? אל תנסו להילחם בזרם. נכון, האינסטינקט הראשוני יורה לכם לרצות לחזור לחוף, אך רוב הסיכויים שחתירה נגד הזרם רק תעייף אתכם ותאבדו כוחות.

לא משנה עד כמה אתם שחיינים טובים. הזרם יהיה לרוב יותר חזק מכם.

מה כן לעשות? דבר ראשון, להירגע.

דבר שני, שחו לאחד הצדדים, ימין או שמאל – בחרו את הצד שבו אתם מזהים שיש גל נשבר (גבעה/ קטע רדוד). אפשרות שניה היא לתת לזרם לסחוף אתכם כעשרות מטרים בודדים לתוך הים. כאשר הזרם ייפסק (לאחר כ-15 שניות) שחו בקו ישר לחוף דרך הגבעות (הגלים). אם צריך תיעזרו בגל שיקח אתכם אל החוף.

 אין מה להילחץ מהגלים. אף גל לא יותיר אתכם מעבר ל5-6 שניות מתחת למים, לכן תנו לגל כמה שניות לסחוף אתכם, וזה ייגמר בטוב, בעז"ה.

 

מה עושים אם רואים אדם אחר שנקלע למערבולת?

אם אתם לא לבד בחוף, ויש אנשים סביבכם, הזעיקו את עזרתם.

אל תצעקו לכיוון האדם הנסחף במערבולת.  

והכי חשוב – אל תיכנסו למים, בניסיון למשוך אותו לחוף נגד הזרם.

במידה ואתן בטוחים בעצמכם, היכנסו אליו דרך הגבעות או הגלים, נסו לזרוק לעברו כל דבר שצף כמו גלשן, גלגל או מזרן, ולשמש גורם מכוון ומרגיע.

תגיות:הצלהמערבולת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה