חדשות בעולם

העסקה למכירת כורים גרעיניים מארה"ב לסעודיה: ישראל הציבה "קווים אדומים"

בין הדרישות שהציג שר האנרגיה שטייניץ בפני הממשל האמריקני: לא לאפשר לסעודיה להעשיר אורניום בשטחה

אא

ישראל הציגה לאחרונה בפני ארה"ב את הקווים האדומים שלה למכירת כורים גרעיניים אמריקניים לסעודיה. כך דיווח אתמול ברק רביד בחדשות עשר.

על פי הידיעה, שר האנרגיה יובל שטייניץ הגיע לפני שבועיים לארה"ב ונפגש עם עמיתו האמריקני, ריק פרי, הממונה מטעם הממשל על המשא ומתן עם סעודיה בנוגע למכירת כורים גרעיניים לממלכה. שוויה של העסקה המתגבשת מגיע למיליארדי דולרים, ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ אינו מוכן לוותר עליה: לפני מספר חודשים הוא דחה את בקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לבטל את העסקה. טראמפ נימק זאת בטענה כי אם ארה"ב לא תעשה זאת – מדינות אחרות יספקו לסעודיה את מבוקשה וימכרו לה את הכורים.

בישראל הגיעו למסקנה המתבקשת כי לא יוכלו למנוע את העסקה, ועל כן הוחלט לנסות ולמזער נזקים ולהגיע להבנות עם הממשל שיצמצמו עד למינימום האפשרי את הסיכונים לישראל הטמונים בעסקה.

הקווים האדומים שהציג שטייניץ בארה"ב, בשליחותו של נתניהו, כוללים את הדרישה הישראלית – שהועלתה כבר בעבר – שלא לאפשר לסעודיה להעשיר אורניום בשטחה. דרישה זו בעייתית מבחינת הממשל, היות והסעודים מעמידים את היכולת להעשיר אורניום כתנאי לחתימה על העסקה.

בנוסף, ישראל מבקשת שלא להיות מופתעת על ידי ארה"ב. היא מבקשת ממנה תיאום ושקיפות מלאה לגבי המו"מ המתנהל עם סעודיה, ודורשת כי תקבל מראש את כל המידע על סעיפיה השונים של העסקה. ישראל גם מבקשת שארה"ב תקיים עימה התייעצות מוקדמת לגבי מיקומם המתוכנן של הכורים הגרעיניים בסעודיה.

זאת ועוד: ישראל דורשת שהדלק הגרעיני עבור הכורים יסופק לסעודים אך ורק על ידי ארה"ב, וכי בתום השימוש בו האמריקנים יוציאו אותו משטח הממלכה, כדי למנוע את האפשרות של עיבודו מחדש לצורך ייצור פצצה המבוססת על פלוטוניום.

שר האנרגיה האמריקני יגיע בסוף חודש אוקטובר לביקור בישראל, לצורך המשך המגעים בין הצדדים.

תגיות:סעודיהישראלכור גרעיני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה