לומדים תורה
הלכות מצויות שאינן ידועות כל כך בנושא ספירת העומר
מקבץ שאלות הלכתיות מצויות בנושא ספירת העומר, מתוך הספר: "לחיות כהלכה – הלכות מצויות שאינן ידועות כל כך"
- לחיות כהלכה
- פורסם כ"ח תמוז התשע"ח |עודכן
(צילום: shutterstock)
זמן ספירת העומר לכתחילה
שאלה: האם צריך לספור ספירת העומר בתחילת הלילה?
תשובה: לכתחילה צריך לספור ספירת העומר כמה שיותר מוקדם בתחילת הלילה (כדי שיתקיים מה שכתוב תמימות תהיינה), ומכל מקום מתפללים מעריב קודם כיון שהוא תדיר.
מקורות: משנה ברורה תפ"ט ב', ביאור הלכה תפ"ט א' אחר, וע"ע כף החיים תפ"ט י"ב.
הערות: לכן לכתחילה יש להתפלל מעריב בתחילת הלילה [וע"ע לעיל עמ' ק'], ומכל מקום המתפלל מעריב יותר מאוחר יספור ספירת העומר אחרי מעריב (ספירת העומר ג' ג', ה', פסק"ת תפ"ט ב') [וע"ע הלכות חג בחג על ספירת העומר ג' א', נטעי גבריאל על פסח ח"ג כ"ה ד'].
***
ברכת על ספירת העומר
שאלה: המברך ברכת על ספירת העומר ואינו יודע איזה יום הוא מהספירה, ואחרי הברכה שמע מחבירו איזה יום הוא, וכך הוא ספר, האם הוא יצא?
תשובה: לכתחילה לא יברך אלא אם כן יודע בשעת הברכה איזה יום הוא מהספירה, אבל בדיעבד יצא.
מקורות: משנה ברורה תפ"ט כ"ט, שער הציון תפ"ט ל"ז.
***
ספירת העומר-שהיה בין הברכה לספירה
שאלה: בברכה על ספירת העומר, האם מותר לשהות בין הברכה לספירה?
תשובה: אסור לשהות בין הברכה לספירה יותר מכדי דיבור אפילו בשתיקה.
מקורות: משנה ברורה תפ"ט כ"ט.
הערות: בענין שיעור כדי דיבור, עיין משנה ברורה ר"ו י"ב, תפ"ז ד', תקפ"ב ז', שער הציון ר"ו י', תפ"ז ג', וע"ע משנה ברורה קכ"ד ל"ד, רס"ז ט', שיח הלכה קי"ח ג', קכ"ד כ"ז.
הוספות: והוא הדין בכל ברכות המצוות, שאין לשהות יותר מכדי דיבור בין הברכה לעשיית המצוה (משנה ברורה ר"ו י"א).
***
מי שטעה במנין הימים בספירת העומר
שאלה: מי שטעה בספירת העומר ואמר ביום החמישי היום ארבעה ימים בעומר, האם הוא צריך לחזור ולספור עם ברכה?
תשובה: אם נזכר שטעה תוך כדי דיבור מהספירה, יספור בלי ברכה, אבל אם נזכר אחרי כדי דיבור, הוא צריך לחזור ולספור עם ברכה.
מקורות: משנה ברורה תפ"ט ל"ב.
הערות: וכשנזכר תוך כדי דיבור מספיק שיסיים חמשה ימים בעומר, ויוצא בזה אע"פ שאינו אומר "היום" חמשה ימים בעומר, כיון שזה תוך כדי דיבור מהספירה הראשונה (משנה ברורה תפ"ט ל"ב) [וע"ע משנה ברורה תפ"ט כ'].
בענין שיעור תוך כדי דיבור, עיין משנה ברורה ר"ו י"ב, תפ"ז ד', תקפ"ב ז', שער הציון ר"ו י', תפ"ז ג', וע"ע משנה ברורה קכ"ד ל"ד, רס"ז ט', שיח הלכה קי"ח ג', קכ"ד כ"ז, שער העין עמ' תמ"א.
***
טעות בספירת העומר
שאלה: מי שטעה בספירת העומר ואמר מנין הימים נכון ומספר השבועות לא נכון או להיפך, האם יצא?
תשובה: אם טעה באמצע שבוע (כגון שאמר ביום התשיעי, היום תשעה ימים שהם שבוע אחד ויום אחד, או היום שמונה ימים שהם שבוע אחד ושני ימים), בדיעבד יצא, ובסוף שבוע, אם טעה במספר השבועות יש מחלוקת אם יצא, ואם טעה במספר הימים לכו"ע לא יצא.
מקורות: משנה ברורה תפ"ט ז', ט', ל"ח, שער הציון תפ"ט י"א, כ"ח, ביאור הלכה תפ"ט ח' יספור.
הערות: מי שטעה במספר השבועות בסוף שבוע, הוא צריך לחזור ולספור בלי ברכה, ואם שכח לחזור ולספור, סופר בשאר הימים עם ברכה (משנה ברורה תפ"ט ז').
מי שטעה במספר הימים בסוף שבוע, הוא צריך לחזור ולספור עם ברכה (משנה ברורה תפ"ט ז'), ואם שכח לחזור ולספור, צריך עיון אם סופר בשאר הימים עם ברכה (ביאור הלכה תפ"ט ח' יספור) [וע"ע פסק"ת תפ"ט ט'].
***
שמיעת מוזיקה אחרי ל"ג בעומר
שאלה: הנוהג מנהגי אבלות בימי ספירת העומר מפסח עד ל"ג בעומר, האם מותר לו לשמוע מוזיקה אחרי ל"ג בעומר?
תשובה: אע"פ שמותר לו להסתפר אחרי ל"ג בעומר, מכל מקום יש להסתפק אם יש להקל בריקודים ומחולות של רשות עד שבועות.
מקורות: שער הציון תצ"ג ד' (פמ"ג בשם אליה רבה), וע"ע שו"ע א"ח תק"ס ג', כף החיים תצ"ג ט', י"ב, י"ג, הלכות חג בחג על ספירת העומר פרק ז' ס"ק 37, נטעי גבריאל על פסח ח"ג פרק נ"ג ס"ק ז'.
הערות: אין לשמוע מוזיקה (גם מטייפ וכדומה) בכל ימי הספירה, אפילו בימים שנוהג להסתפר בהם, ומכל מקום בל"ג בעומר מותר (הליכות שלמה על ספירת העומר י"א ט"ו, ס"ק כ', כ"ג, מבית לוי על מועדים ע"ט ג'), ולגבי ליל ל"ג בעומר, עיין מבית לוי על מועדים ע"ט ג', וע"ע משנה ברורה תצ"ג י', י"א, שער הציון תצ"ג י"ב.
הוספות: בענין אם מותר לשמוע מוזיקה בחול המועד של פסח, עיין פמ"ג מ"ז תצ"ג ב', כף החיים תצ"ג ט', הלכות חג בחג על ספירת העומר ז' כ"ה, ס"ק 38, משנה ברורה הוצאת דרשו סי' תצ"ג הערה 11, נטעי גבריאל על פסח ח"ג נ"ב ג', נ"ג ב', סידור פסח כהלכתו פרק י"ב ס"ק 51, פסק"ת תצ"ג ו'.
השאלות והתשובות נלקחו מתוך הספר: "לחיות כהלכה - הלכות מצויות שאינן ידועות כל כך". לרכישת הספר בהידברות שופס, לחצו כאן.